• Loriyana

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

• Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • LunaLunatic
    PolyPond skrev 2013-04-19 10:48:33 följande:
    Är det inte tvärtom?

Jag bor i mellansverige och här låter det ganska lika med e och ä som begynnelsebokstav.
    Jag är från Västmanland, även bott i Södermanland, har klar skillnad på Emma och Ämma. 
    Även där jag bor i Norrland har ett tydligt E, men vissa lokala dialekter låter ju E mer som Ä. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • puss

men nog fan fattar väl folk att Ä och E inte låter lika?

Easy cum easy go
  • Solrosens
    puss skrev 2013-04-19 11:01:41 följande:
    Easy cum easy go

Easy cum easy go

Precis det är ju två olika bokstäver just av den anledningen.
  • PolyPond
    Hört talats om dialekt?
    Infödda stockholmare uttalar gärna alla ä:n som e, exempelvis. Dessutom är det ofta skillnad på hur man uttalar begynnelsebokstäver och andra.
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:25:32 följande:
    Hört talats om dialekt? Infödda stockholmare uttalar gärna alla ä:n som e, exempelvis. Dessutom är det ofta skillnad på hur man uttalar begynnelsebokstäver och andra.

Ä är alltid ett Ä, uttalas inte som ett e! Det lär man sig i skolan!
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 11:30:53 följande:

Ä är alltid ett Ä, uttalas inte som ett e! Det lär man sig i skolan!
    Det är möjligt att du lärt dig det i skolan, men i Sverige idag har man inte samma fäbless för "rikssvenska" som man hade tidigare, utan ser värdet i bevarandet av dialektala uttryck.
  • jumos

Skillnad på uttalet för siffran Elva och skogsfenomenet Älva?

• Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:33:10 följande:
    Det är möjligt att du lärt dig det i skolan, men i Sverige idag har man inte samma fäbless för "rikssvenska" som man hade tidigare, utan ser värdet i bevarandet av dialektala uttryck.

Så du menar att Ämma bör uttalas som Emma?
  • PolyPond
    Solrosens skrev 2013-04-19 11:38:40 följande:

Så du menar att Ämma bör uttalas som Emma?
    Här skulle man göra det. Det är möjligt att den personen som givit barnet detta namn har liknande dialekt som jag.

• annaba
    Ilovemyself skrev 2013-03-21 19:03:06 följande:
    Iliyas såg jag i dag. Jag hoppas att det är ett utländskt namn och inte en konstig stavning av Elias.
    Något sen kommentar - men Elyas/Ilyas är den arabiska formen av Elias. Inte helt ovanligt namn bland muslimer då det också är en av de profeter som är gemensamma för judar/kristna/muslimer.
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?