Inlägg från: Solrosens |Visa alla inlägg
  • Solrosens

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

Såg en som heter Kakan på tv imorse.

• Solrosens
    Plektrum skrev 2013-04-18 19:36:22 följande:
    Läste i en Aftonbladets eller Expressens Söndagsbilaga om en kvinna som heter Korp.
    Motion är bara trams. Är man frisk behöver man det inte och är man sjuk så ska man undvika det - Henry Ford

Plektrum skrev 2013-04-18 19:36:22 följande:
    Läste i en Aftonbladets eller Expressens Söndagsbilaga om en kvinna som heter Korp.
    Motion är bara trams. Är man frisk behöver man det inte och är man sjuk så ska man undvika det - Henry Ford

Hahaha stackars sate.
  • Solrosens
    FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:49:37 följande:
    Om det är den kakan jag tror du menar heter hon Karin egentligen.

FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:49:37 följande:
    Om det är den kakan jag tror du menar heter hon Karin egentligen.

Det stod bara Kakan och eftrrnamnet på tvn, såg ut som om det verkligen var hennes förnamn, men vad vet jag :)
  • Solrosens
    FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:56:53 följande:
    Om det var kakan Hermansson heter hon Karin. Hon brukar vara med i veckans svensk och på p3

FlitigaLis skrev 2013-04-18 20:56:53 följande:
    Om det var kakan Hermansson heter hon Karin. Hon brukar vara med i veckans svensk och på p3

Vet inte. Hon stod bredvid Gudrun Schyman, vet ej om hon är någon i FI partietmen det verkade så.
  • Solrosens
    puss skrev 2013-04-19 11:01:41 följande:
    men nog fan fattar väl folk att Ä och E inte låter lika?
    Easy cum easy go

puss skrev 2013-04-19 11:01:41 följande:
    men nog fan fattar väl folk att Ä och E inte låter lika?
    Easy cum easy go

Precis det är ju två olika bokstäver just av den anledningen.
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:25:32 följande:
    Hört talats om dialekt? Infödda stockholmare uttalar gärna alla ä:n som e, exempelvis. Dessutom är det ofta skillnad på hur man uttalar begynnelsebokstäver och andra.

Ä är alltid ett Ä, uttalas inte som ett e! Det lär man sig i skolan!
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:33:10 följande:
    Det är möjligt att du lärt dig det i skolan, men i Sverige idag har man inte samma fäbless för "rikssvenska" som man hade tidigare, utan ser värdet i bevarandet av dialektala uttryck.

Så du menar att Ämma bör uttalas som Emma?
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:40:04 följande:
    Här skulle man göra det. Det är möjligt att den personen som givit barnet detta namn har liknande dialekt som jag.

De dialektala skillnaderna kan aldrig ersätta en rättsstavning och gramatiska regler!
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-19 11:48:53 följande:
    Hur man uttalar e och ä handlar vare sig om rättstavning eller grammatik.

Vill du att ett namn ska uttalas rätt så måste man följa rättsstavningen! Vill du att Ämma uttalas med ä då stavar du det så, men om du faktiskt vill att Ämma ska uttalas med E så måste namnet stavas rätt! Ämma uttalas med Ä, och inget annat! Du kan inte kringå stavningsprincipen oavsett dialekt!
  • Solrosens
    kiwifrukt skrev 2013-04-19 18:11:58 följande:
    Jo då, det går alldeles utmärkt att uttala Emma med e-ljud. Kanske känns konstigt när man inte är van (precis som det antagligen gör för dem som inte säger med ä-ljud) men visst är det möjligt.

Klart att det är möjligt, lika möjligt som att uttala Cevin med K. Men det gör det inte mer rätt!
  • Solrosens
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 19:14:36 följande:
    så enligt uttalsregler ska Emma uttalas med ä?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

VA? Hur fick du fram det efter alla mina inlägg, suck?
  • Solrosens
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 19:14:36 följande:
    så enligt uttalsregler ska Emma uttalas med ä?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

E uttalas som e och Ä som ä. Alltså Emma som i hemma!!!
  • Solrosens
    LunaLunatic skrev 2013-04-19 19:32:38 följande:
    Fär att du citerade någon som skrev att det absolut kan uttalas med e, vilket du jämförde med cevin

Ja för att bekräfta "hålla med" inlägg med en jämförelse hur fel det blir med Cevin och Ämma, alltså att det inte enbart går att säga Emma med e utan att det är det rätta uttalet dessutom. Skrev det kanske otydligt, inte meningen då :) sorry!
  • Solrosens
    Sorbus skrev 2013-04-19 19:34:07 följande:
    Baserat på dina övriga inlägg så tror jag inte det var det du menade. Men jag undrade också om det inlägget som svarar på ett annat, då det blev så här "Jo då, det går alldeles utmärkt att uttala Emma med e-ljud" och ditt svar "Klart att det är möjligt, lika möjligt som att uttala Cevin med K. Men det gör det inte mer rätt!"

Ja det verkar som att jag yrade till det, det lät dock rätt i mitt huvud när jag skrev det :) Tyvärr blev det fel. Menade bara att man kan stava ett namn hur man vill men uttalet därefter kan bli fel just beroende på stavningen. Tex då Ämma och Cevin, blir ju inte Emma och Kevin utan då ÄÄÄmma och Sevin....alltså det inte blir mer rätt utan tvärtom mer fel. Haha nu hänger jag själv snart inte med. Ja jag menar att ett E är ett E och ska inte uttalas Ä, så :)
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-20 10:11:34 följande:
    Jag är för att man stavar som det låter, men det är också vettigt att förstå att Ämma för många faktiskt låter likadant som Emma, liksom Elva och Älva. Bättre då att fokusera namn som faktiskt inte följer språkreglerna alls: Som Hélèné.

Vad du är ihärdig. Ämma och Emma uttalas olika! Oavsett om du säger Emma när det står Ämma. Det är du som uttalar namnet fel då!
  • Solrosens
    PolyPond skrev 2013-04-20 10:14:50 följande:
    Dubbelkonsonant efter vokal gör i regle att konsonanten blir kort. Ämma blir alltså inte ääämma. Äma blir mera åt det hållet.

Det är ju inte det som är poängen, hur många Ääää där finns i namet Ämma!!! Ämma uttalas med Ä!
  • Solrosens
    puss skrev 2013-04-20 10:17:38 följande:
    Tror inte hon menade Äääämma med långt ä, tror han menade att poängtera skillnaden på ä och e.

TACK PUSS!!!
  • Solrosens

Ämma för mig är felstavat om personen vill uttala namnet Emma. Uttalas Ääääääääämma!

• Solrosens
    FlitigaLis skrev 2013-04-20 21:08:50 följande:
    Men vad är en ängel då? Berätta snälla jag undrar så. Ser du ett nyfött barn och tänker på änglar och död? Det verkar mycket underligt.

Jag håller faktiskt med dig angående att tänka på änglar när namnet Ängla dyker upp.
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?