Inlägg från: Apotheosis |Visa alla inlägg
  • Apotheosis

Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

PolyPond skrev 2013-04-17 14:19:45 följande:

Ämma tycker jag är okej. Det stavas ju som det låter och det vurmar jag för. I och med det är jag också för att man skall uttala alla konstigheter folk har i sina namn utifrån svenska stavningsregler.
    Det beror ju på hur man vill att det skall uttalas. Om man vill uttala det Ämma med Ä är det ju rätt stavning men om det skall föreställa en alternativ stavning på namnet Emma så är det ju helt fel. Alla Emma jag har träffat har uttalat sitt namn med E och inte med Ä.
  • Apotheosis
    PolyPond skrev 2013-04-18 23:05:48 följande:

Det blir väl samma uttal? Åtminstone när jag säger det.
    I och med det tycker jag det är skitsamma. Värre då med apostrofer och liknande som inte sitter var de ska och namn som sedan inte skall uttalas på det viset som stavningsreglerna säger. 
    Nä, jag har aldrig träffat någon som uttalar Emma med Ä istället för med E. Emelie däremot har jag hört uttalas med Ä. 
  • Apotheosis
    PolyPond skrev 2013-04-19 10:31:42 följande:
    Bor du högt upp i norrland?
    Absolut inte. Jag bodde i Västsverige när jag bodde i Sverige och har aldrig stött på någon som presenterat sig som "Ämma". Samtliga jag träffat med namnet Emma har uttalat det med E.
  • Apotheosis

Det här är väl snarare ett konstigt uttal av vanlig stavning än tvärtom men jag tycker det är jättekonstigt när folk stavar sitt namn "Claudia" och envisas med att de heter cloud-ia, (som ow-ljudet i clown, eller ou-ljudet i clouds) och inte Klådia, som det vanligtvis uttalas.

Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?