• Natulcien

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Sulitelma16 skrev 2013-03-09 18:19:56 följande:
    En del personer på detta forum menar att man skiljer  på sak och person vad gäller Anna Wahlgren. Gör man anspråk på det så ska man också nämna det man kritiserar i ett större sammanhang. Exemplen som MalinEddie ger i första tråden anser hen vara "sanningen". Lika sant som ett nummer av Hänt Extra i så fall.

Vissa roar sig med att klanka ner på MIN person, sektmedlem och allt vad det heter, men jag kan bara säga att har man läst Barnaboken så förstår man att den är full av stöd till föräldrar och barn. Ingen kan på allvar mena att exemplen i trådstarten förekommer i Barnaboken. Det är ingen "metodbok". Snälla, förstå att SHN är en metod att ta till i nödläge. Men det är ju ytterligheter som alla här på forumet letar efter.
    Hade denna tråd varit fri från personangrepp på AW så hade diskussionen varit avslutad för länge sedan.
    Fast inte ens ett "nödläge" skulle rättfärdiga de vidriga metoder som SHN förespråkar och råder om.

Dessutom klankar du själv ner och raljerar, så kasta inte sten i glashus.
  • Natulcien
    snällochgla skrev 2013-03-10 11:21:35 följande:

Men om det är citat så borde det vara citationstecken? Jag tror att det är "MalinEddies" TOLKNING av det som ev. står i Anna Wahlgrens nätforum!?

Det är inte direkta citat. Men det är inte heller någon tolkning. Det är en sammanfattning av det råd som har givits i forumet. Det skriver ju TS själv. En sammanfattning.
    Sen finns det massor av citat som länkas i tråden, om du söker direkta citat. Läs t.ex. inlägg 102, 104, 334 och 337, för att ge några exempel.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2013-03-10 11:27:17 följande:
    Det är inte direkta citat. Men det är inte heller någon tolkning. Det är en sammanfattning av det råd som har givits i forumet. Det skriver ju TS själv. En sammanfattning.
    Sen finns det massor av citat som länkas i tråden, om du söker direkta citat. Läs t.ex. inlägg 102, 104, 334 och 337, för att ge några exempel.
    "...sammanfattning av de råd..." ska det stå.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-03-13 00:02:11 följande:
    Jag skrev ytterligare en uppdatering men kanske borde jag ha varit tydligare? För mig är trådens syfte tydligt men andra ser inte det..
    Trådens syfte ÄR tydligt. Kristallklart. Tydligt bortom all tvekan.

Men vissa individer är mest ute efter att trasa sönder tråden och förstöra debatten, så de väljer att inte låtsas om trådens egentliga syfte.

Så uppfattar jag det.
  • Natulcien
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-13 12:38:36 följande:
    Förlåt att jag reagerar så känslomässigt, men det här känns så PANISKT FEL, så jag orkar inte ens läsa klart.
    Be inte om ursäkt för att du är en empatisk och vettig människa. Det är AW, och de föräldrar som sväljer dessa galna råd, som borde be om ursäkt, åtminstone till sina små bebisar...

För det ÄR paniskt FEL att behandla ett spädbarn så som AW föreslår. Helt sjukt, galet, tok-fel. Gråter
  • Natulcien
    Litet My skrev 2013-03-13 13:01:43 följande:
    Jag kanske är lite udda men instinkten för oss när barnen varit så små är att reagera så fort de skrikit (det har liksom kännts i hela kroppen att "skynda dig och ta hand om bebisen",  sedan att vi alla 3 (jag, sambon och storebror) krockat samman när vi alla 3 skyndat fram till lillasyster när hon var ca 1 månad för att hjälpa henne är en annan femma Cool
    Hmm...jag skulle snarare påstå att det är udda att sakna den instinkten...
  • Natulcien
    Litet My skrev 2013-03-13 13:16:27 följande:
    Det kan iofs vara sant, vi kanske alla har den från början, men överlag tycker jag klimatet kring bebisar hårdnat iaf när jag ser mig omkring med de mammor jag träffar ibland irl, många förespråkar skrik, 5 mm,att "inte ta upp barnet så fort det gnäller" och mycket prat kring hur JOBBIGT allt är med barnet, är det inte sömnen, så är det maten,att han/hon bajsar för mycket, trotsar för mycket osv osv. Visst jag kan vara urless på mina barn mellan varven, speciellt den äldre men jag kan tycka att det ibland blivit någon slags jargong att allt är så jobbigt och visst "får ungen skrika lite".
    Jo, du har väl tyvärr rätt i det. Jag har också stött på den attityden, tyvärr. T.o.m. bland enstaka nära bekanta. Men jag hoppas ju att det inte är norm, utan undantag...
  • Natulcien
    Litet My skrev 2013-03-13 23:54:53 följande:
    Exakt, förvisso har hon en poäng i att mycket med i synnerhet ammande spädbarn har med ammningen att göra (tänker främst på det där timlånga snuttandet) men det blir ju galet att som AW låsa sig fast helt vid det. Reagerar också på de kommande känslorna när bebisen skriker, då är den inte ledsen (och skulle den vara det är det för att föräldrarna räddat barnet för mycket-tagit upp det när det skrikit) utan man ändrar det till arg,kränkt, förbannad, gnölar mm.

mao talar det om för mig att man skall gulla med bebisen första tiden, vid en månad skall man vagna bebisen när han vill äta om natten, han blir inte ledsen och förtvivlad och tror att hans överlevnad är hotad utan han blir mest förvånad, några månader senare besitter han en hel rad mindre trevliga egenskaper (ovan) utom att just kunna vara ledsen eller vilja utrycka något fullt naturligt (ont i magen, för kallt/varmt,närhet osv) det blir ju snudd på att avpersonifiera barnet.  
    Precis. Det var just detta som gjorde att jag reagerade så starkt negativt på Barnboken, redan innan jag ens hade kommit till det här med att sluta nattamma vid 1 månad och andra dumheter. Det var just denna avpersonifiering, och omnämnandet av bebisen som ett litet objekt som ska "programmeras" så att det ska passa in i de vuxnas värld.
  • Natulcien
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-19 13:45:31 följande:
    Jag blir mer arg än jag blir ledsen faktiskt.
    Jag också. Jag blev skitarg, faktiskt. Rynkar på näsan
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-03-19 18:08:22 följande:
    Verkligen. Intressant att argument liknande "du har inte läst så därför förstår du inte, därför kritiserar du metoden" eller"du har inte använt den själv så du vet inte vad du pratar om" alltid dyker upp. Innan jag läste SHN-boken tyckte jag illa om metoden, forumet var nog för att se vad som förespråkades. Allt boken gjorde var att få mig att tycka ännu mer illa om SHN. Det är mycket jag inte skulle utsätta mina egna barn för som jag ändå anser fel (just därför)och jag tror att också att människor som slänger med dessa kommentarer känner likadant om de skulle tänka ett steg längre.
    Jaa...jag har nog skrivit tre gånger i den tråden att jag har läst och känner till...men det går inte in... får samma svar ändå. Det är allttid den reaktionen. De slår ifrån sig och skygglapparna åker på... och så kan man inte kommunicera längre.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..