• Natulcien

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Amazonas skrev 2013-03-22 13:56:32 följande:
     Att bebisar sover bättre på mage (om de får chansen) är jag personligen helt övertygad om.
    Klart de gör. Det är ingen raketforskning direkt. Och det var därför fler bebisar dog av PSD innan man rekommderade ryggläge...
  • Natulcien
    Mad as snow skrev 2013-03-22 14:23:28 följande:

Jag förstår. Vi ska alltså inte diskutera de metoder som står i diametral motsats till att skydda och ta hand om barnet? Vi ska bara konstatera att AW har ett "helhetstänk" och att hon säger väldigt bra saker om barn? Utan att diskutera det faktum att barnen lämnas ensamma för att de facto skydda och ta hand om sig själva. En sådan enorm överraskning för mig, det går nästan inte att hantera.
  • Natulcien
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 14:41:21 följande:
    Ah!
    För att göra en liknelse (AW verkar gilla dem) så menar du att avsaknaden av kritik i de egna leden är ett kvitto på att något är bra. Det är precis det som får sekter att fortgå, kritiker trollar man bort, antingen genom uteslutning eller idiotförklaring, och sen kan man peka på att ingen klagar, därför är allt bra!

Bulls eye!
  • Natulcien
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:22:19 följande:
    Vill du läsa mer om detta finns det massor på nätet, här är bara ett litet axplock:

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article107609...

www.varldenidag.se/nyhet/2012/05/08/Forskola-.../
    Var kommer förskoledebatten in i allt detta?
    Du menar att AW skulle vara "god" p.g.a. att hon inte anser att barn ska vara på förskola..?
    Ok. Men allt det man, enligt hennes rekommendationer, ska utsätta barnen för innan de når förskoleåldern då? Jag tänker på solfjädrar, ömma järngrepp, tryckpressar, ramsor etc..?
  • Natulcien
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:43:16 följande:
    Och det är därför andningslarm borde vara obligatoriskt idag (även för ryggsovande bebisar) så att antalet PSD kan minska ännu mer
    Eh?

Du hävdade att bebisar sover bättre på mage som ett argument för att AW är en hyvens och vettig kvinna. Och när jag skriver att PSD var vanligare när bebisar sov på mage så svarar du med att andningslarm ska vara obligatoriskt...?

Alltså...nu blev det dubbelgoddag yxskaft här... Obestämd
  • Natulcien
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:49:39 följande:
    Du får det att låta som att föräldrar som inspireras av Barnaboken eller SHN skulle ingå i någon mystisk klubb. Det är inte något jag känner igen alls, varken från böckerna eller Annas forum.
    Och det är ju ytterligare ett kriterium för en sekt...
  • Natulcien
    gerd123 skrev 2013-03-22 14:51:09 följande:
    När mina barn var små så var det magläge som gällde! Jag tyckte det var vettigt.....framförallt eftersom min yngsta/e kräktes mycket och när hen låg på mage så rann det bara ut på lakanet. Finns det verkligen så mycket seriös forskning på PSD att man kan ge råd som är tillförlitliga? Jag tänker att när detta fasansfulla inträffar så minns man inte om ens barn låg på mage eller rygg...........eller? Är det bara jag som är av typen "svag"?
    Att PSD minskade kraftigt när man började rekommendera ryggläge talar ju sitt tydliga språk om man säger så... Så ja, det finns mycket seriös forskning på detta område.

Sen är det självklart så att de flesta överlever. Herregud, jag sov själv på mage som bebis, och sist jag tittade efter så levde jag...
    Men kan man minska risken så vill man ju det..? Eller känner du att du vill gambla lite med bebisar?
  • Natulcien
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:54:05 följande:
    Och du menar att hon är ond?

Jag har använt solfjädern, ömma järngreppet, ramsor (inte tryckpressen då det inte varit kris på den nivån här hemma, mycket tack vare standardmodellen) och sett hur dessa "verktyg" hjälpt barnet till ro; ro att äta, ro att sova. Ditt ordval: att "utsätta" barnet för något av detta verkligen visar hur negativt du tolkar allt Anna Wahlgren står för.

Nej, jag menar inte att hon är ond. Jag tror inte på ondska.

Däremot så anser jag att hennes metoder är vidriga, oempatiska och grymma. Du må kalla metoderna för "verktyg", de är fortfarande grymma. Barnet må äta och sova bra. Men hur mår barnet egentigen innerst inne efter behandlingen med dessa s.k. "verktyg"?
  • Natulcien
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:55:39 följande:
    Ja, andningslarm är ett larm. Ungefär som ett brandlarm, det förvarnar att något inte är som det ska så att man hinner ingripa.
    Wikipedia?
  • Natulcien
    Amazonas skrev 2013-03-22 14:56:52 följande:
    Nej, det är därför jag använder andningslarm så att både jag och bebisen kan sova gott på natten. Varför är det så provocerande?
    Provocerande? Vem blir provocerad av andningslarm???? Snacka om att förskjuta debatten mot ett.......................................................ingenting...
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..