Amazonas skrev 2013-03-25 22:17:27 följande:
Jag lyckas inte citera lika snyggt som du (berätta gärna hur du gör!), hoppas att du hittar rätt bland mina svar som kommer i klump.
Angående att du inte väljer att lyssna på AWS erfarenheter
Det är självklart ditt val. Jag säger inte heller att det är nödvändigt att läsa Barnaboken eller SHN-boken för att vara en bra förälder, inte alls (obs ingen ironi). Jag tycker helt enkelt bara att AW ger bra råd som passar mig (och många fler).
Angående närhet
Jag tror att du har rätt i att barn, vars föräldrar inte har läst SHN och alltså inte alls befinner sig i en kursituation, blir lugnad av närhet en stund och inte alls skulle bli lugnad av att någon säger någonting från andra sidan dörren. Men i en kursituation, där sömnproblemen eskaladerat och där fysisk närhet inte längre ger lugna nätter där bebisen "sover lugnt och gott utan att vakna av sig själv'" (bra definition på "bra" sömn!), är läget ett annat. Ramsan, som är ett verktyg som "materialiserar" kuren men som inte ÄR kuren, införs gradvis. I början av kuren lugnas barnet fysiskt i sängen och stegvis tar ramsan över (allt står väl förklarat i SHN-boken). Ramsan är alltså inte "magisk" av sig själv, dess budskap måste läras in (som med så mycket annat).
Jag säger inte att du har fel i att spädbarn inte uppfattar närhet vid sömn, men jag tror inte att sådan närhet är nödvändig för anknytningen. Jag är helt inne på det du säger att ett barn som "sover lugnt och gott utan att vakna av sig själv" inte behöver fysisk närhet dessutom.
Angående sovljud och ramsan
Precis, ramsan handlar om att besvara barnets frågor - en bit in i kuren (se mina rader ovan).
Angående introduktion av skedmat
AW rekommenderar introduktion av fast föda (skedmatning) under den fjärde levnadsmånaden (vilket inte behöver infalla alldeles prick på tremånadersdagen) hennes råd går inte ut på att ersätta amningen/ersättningen med skedmat.
Vad härligt att er son sov så gott på bara bröstmjölk i sex månader, jag förstår att ni inte hade bråttom med att introducera fast föda i det fallet. För andra barn räcker inte amning/ersättning riktigt till för att kunna sova gott och sammanhängande i den åldern och då kan skedmat som komplement till amning/flaskning vara ett bra alternativ.
Angående barnets ålder
Ja, det var inte riktigt skolbarn jag hade i åtanke. Jag tycker inte att varken det jag skrivit tidigare här i tråden eller det AW säger/skriver signalerar att man inte ska se/reagera på/svara sitt barn under hela dess uppväxt. Däremot handlar det om att visa förtroende för att barnet också kan själv (som Maria Montessori säger på ett ungefär, all hjälp hjälper inte barnet i långa loppet). Smekmånaden är inte heller en exakt period som slutar exakt på en viss dag. Igen handlar det om lyhördhet från föräldrarnas sida. I Barnaboken skriver AW väldigt bra om detta (tycker jag då) i kapitlet Två månader - Mot vardagen (s 234 i nyaste utgåvan).
Jag håller inte riktigt med dig i den definition av "spädbarnsåldern", för mig pågår den inte hela första året. Mina barn har fått lite längre smekmånad än vad AW beskriver i BB, helt i linje med det AW säger i förordet: "Du behåller det du kan använda. Du förkastar det du inte vill ha." (det börjar bli lite tjatigt att alltid upprepa det, men med tanke på hur bokstavstrogna vissa verkar tro att vi "AW-föräldrar" är kanske det ändå är nödvändigt). Jag tycker inte heller att man kan likställa en fyramånaders med en niomånaders.
Jag klickar på citat-symbolen och svarar på det inlägget jag just citerade, och så går jag vidare till nästa inlägg jag vill citera och klickar på citera igen, o.s.v.
Gör gärna så, så blir det mer överskådligt.
Återigen: alla blir ju saliga på sin tro. Och om du, och andra, vill följa AW's råd så är det naturligtvis upp till er. Men med all den forskning som finns gällande anknytning och spädbarns utveckling så kan jag inte se AW's råd som något annat än idéer som går emot allt vad denna forskning säger. Tyvärr. Det strider mot allt sunt förnuft, tycker jag.
Och ramsan må kallas "ett verktyg" och att den har "lärts in". Men fortfarande är det ju bara en ramsa. Och rent biologiskt så är inte en ramsa vad ett spädbarn behöver...
Och ang. att sonen sov gott på bröstmjölk var mer ett inlägg angående att maten inte har så mycket med sömnen att göra som många tycks tro. Och att börja mata en 3 månaders med fast föda och äventyra bebisens hälsa bara för att få bebisen att sova, är för mig rent vansinne.
Och ja, jag håller med om att det är bra att visa förtroende för att ett barn kan själv. Självklart. Ett större barn. Men spädbarn
ska inte "kunna själv"! De behöver sin mamma och sin pappa.