• Natulcien

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Loriyana skrev 2013-02-08 20:03:48 följande:

Men enligt AW så SKA man ge barnet respons. AW är starkt emot 5-minutersmetoden där man låter barnet skrika sig själv till sömns. Istället så säger AW att man ska SVARA på barnets frågor genom stabilitet och trygghet. Man ska vagga dem och prata med dem tills de somnar igen. Vad är så hemskt med det?
    Fast eftersom AW inte verkar veta något om barnpsykologi så är det hon kallar för respons inte respons. Hon menar ju att man inte ska prata med barnet om man är inne hos barnet, utan bara buffa det hårt i rumpan, och sen ska man gapa en ramsa utanför dörren som "respons", och hon skriver uttryckligen att man inte ska ta upp ett barn som skriker. Genom att följa hennes råd så ger man ingen naturlig respons, utan någon slags robotartad "icke-respons".
  • Natulcien
    Mad as snow skrev 2013-02-08 20:04:25 följande:

Yes. Avtrubbade ungar som härmar känslor, de känslor föräldrarna vill att de ska visa (känna). Jag blir tokig. Det här går om och om igen, men folk fattar fortfarande inte. Elementär barnpsykologi, kunskap om spädbarn, naturliga föräldrareflexer. Men nej. Jag har efter x antal sådana här diskussioner/trådar helt och hållet börjat ge upp hoppet.
    Förstår precis vad du menar...
  • Natulcien
    Smumlan skrev 2013-02-08 20:55:27 följande:

Är det det att ta upp barnet som skapar anknytning och ger naturlig respons? Endast?
    Nej, det var inte det jag skrev.
  • Natulcien
    Smumlan skrev 2013-02-08 21:05:31 följande:

Nej, men det är det jag frågar om.
    Och mitt svar är naturligtvis nej.
  • Natulcien
    orolig2121 skrev 2013-02-08 21:16:10 följande:
    Det är okej att du tycker så. Det ja tycker du missar är att större delen av världens barn antagligen uppfostras enligt normer som du skulle anse vara minst lika vansinniga. AWs råd byter mot dina åsikter och du har väldigt tjoks kulturella glasögon på dig när du får råden att framstå som så hemska som du gör. Hur många föräldrar i världen tror du håller med dig om dina nuvarande väldigt svenska åsikter om uppfostran, som för övrigt inte ens stämmer med hur svenska åsikter om uppfostran var på 70-talet.

Du behöver inte gilla råden och det gör inte jag heller, men det finns inga belägg för att något av det du pekat ut skulle skada barn. (Inte ens att kasta ordet "anknytningsteori" omkring sig förändrar situationen.)
    Men nu spekulerar du väl lite för hej vilt, ändå? Vad vet du om hur "större delen av världens barn" tas om hand av sina föräldrar? Och om nu några bebisar i Frankrike eller Brasilien också får skrika sig till sömns, så gör det ju inte saken mer okej för det. Eller hur tänker du?
    Och inte behöver man ha några "tjocka kulturella glasögon" på sig för att begripa att det är en dålig idé att ignorera sin bebis försök till kommunikation heller. Empati räcker gott och väl.
    Jag är mest förbluffad över hur man inte kan se vansinnet i AW's råd...
  • Natulcien
    Smumlan skrev 2013-02-08 21:28:48 följande:

Poengen jag försöker få fram är att det inte är farligt att då och då ha bajs in sin blöja som inte byts direkt.
    Jösses...
  • Natulcien
    orolig2121 skrev 2013-02-08 21:37:14 följande:
    Jag ser inte vansinnet. (Om jag sållar bort en del av överdrifterna och vinklingarna i den här tråden.) Jag tycker inte att det är bra råd, men också långt ifrån vansinniga. Man använder liknande ideer för att åtgärda sömnproblem på vuxna också (i sovrummet ska man sova och inget annat). Det har ju också stora fördelar för ett barn om föräldrarna kan sova.

Det finns så många barn som far illa med olämpliga föräldrar och när man kallar de här grejerna "vansinniga" och "vidriga" så känns det för mig väldigt konstigt.

Jag skulle gärna se någon visa någon substans i de här referenserna till anknytningsteori. Det jag har läst om anknytningsteori stämmer inte alls med det jag läser här. 
    Ja, det är väl det som är problemet. Att många inte ser skillnaden mellan ett spädbarn och en vuxen...

• Natulcien
    orolig2121 skrev 2013-02-08 21:48:49 följande:
    Nej, det är inte alls vanvård. Hon har ju en tanke bakom att man inte alltid ska ta hand om bajset. Hon anser ju att det är viktigare för barnet att få sin sömn än att omedelbart bli tvättad. Hur vet du att hon har fel?

Vanvård är det inte i alla fall.
    Hur man vet om hon har fel!? Men för jösse namn, det är väl grundläggande att en bebis som ska sova bör få vara mätt, varm och ren!
  • Natulcien
    orolig2121 skrev 2013-02-08 21:58:54 följande:
    Det har väl vad jag förstår aldrig AW argumenterat emot heller, frågan är om det alltid är en bra ide att ta upp barnet om det bajsar efter att det lagt sig? Risken är ju att du stör barnets sömnrytm helt utan anledning, eftersom det i normalfallet knappast finns några hygieniska risker med att vänta till morgonen att byta blöja. (Jag är ute på tunn is eftersom jag inte själv läst de här sakerna av AW, så någon annan får gärna berätta mer precis vad hon sagt.)
    Jaa du, vi har visst väldigt olika uppfattning om hur man behandlar ett spädbarn. För ja, jag tycker att det alltid är en bra idé att byta en bajsblöja med en gång. Om man är så himla ängslig att man tror att man förstör sitt barns sömn för all framtid för att man byter en bajsig blöja så har man ganska grava problem, skulle jag påstå...

Kanske du skulle ta och läsa lite av personen du så brinnande argumenterar för...
  • Natulcien
    orolig2121 skrev 2013-02-08 22:02:20 följande:
    Om alternativet var att bli utsläpad i badrummet av någon jätte som gick igenom mina genitalier i detalj, ja då skulle jag hellre vänta till morgonen. Glad
    Jaha...

Själv är jag inte nån random "jätte" för min son, utan hans trygga mamma och jag släpade honom aldrig till badrummet, utan bar honom försiktigt och bytte utan att tända upp mer än nödvändigt...
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..