• Natulcien

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

snällochgla skrev 2013-02-08 16:42:06 följande:

Ja det måste vara så. Min bok är alldeles sönderläst och då inte pga att jag bläddrat efter tips och råd utan för att det är en jätteintressant bok. (Idag är Anna Wahlgren 70 år!!! och jag fattar inte varför så många unga? retar sig på henne. Är det någon som lyssnar på vad mormor/farmor säger? Nej för de är så gamla och tankar kring barnuppfostran är verkligen något som skiftar med generationerna.
    Fast att vara empatisk och human är inte något som skiftar med generationerna. Min mamma eller mormor skulle knappast få för sig att kläcka ur sig sådana "tips" som AW har kläckt, eller behandla en bebis på det viset.

Det låter ju hemskt att avfärda alla äldre människor på det viset...
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-02-08 16:54:23 följande:
    Både barnaboken och SHN är ju full av motsägelser och bara det faktum att hon förkastar 5mm men sedan å sin sida gör en metod som är mycket, mycket värre men avhåller sig från att kalla skriken och gråten för vad det faktiskt är, tyder ju på total avsaknad av självinsikt. Det är knepigt det där, har aldrig förstått varför hon pratar så illa om 5mm samtidigt som hon utformar en metod som bygger på exakt samma sak.

Men "hennes" bebisar ställer ju frågor medan Eckerbergs bebisar skriker ilsket och envist...
    Hon kanske klankade ner på 5MM för att det var någon slags rivaliserande metod, en metod som hon hade tänkt konkurrera ut? Och så valde hon att göra en massa omskrivningar för att folk inte skulle inse att hennes metod var sju resor värre...?
  • Natulcien
    Loriyana skrev 2013-02-08 16:09:57 följande:

Konstigt, jag har aldrig läst något om att låta barnet skrika sig till sömns, snarare tvärtom. Det jag läst om AW så är hon EMOT feminutersmetoden där man låter barnet skrika sig till sömns.
    Du kan ju läsa här, där AW beskriver varför hon ogillar 5MM, och sen beskriver sin egen metod, så kommer du att märka att hon bara har bytt ut ordet "skrik" till "fråga" eller "reaktion" när hon beskriver sin egen metod...

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/dod-at-5mm-the-controlled-crying-method
  • Natulcien
    snällochgla skrev 2013-02-08 17:01:54 följande:

Ja min mamma också. Det var så, det var en annan tid!
    Fast inte för Anna Wahlgren...hon lever visst kvar i den tiden...
  • Natulcien
    orolig2121 skrev 2013-02-08 18:46:53 följande:
    Jag har verkligen ingen aning om vad AW skriver i sina forum och jag får inte intrycket av att hon är någon jag skulle vilja ha som förälder och jag brukar inte hålla med om de råd av henne som jag hör talas om. Så jag försöker inte säga att hennes råd är bra.

Jag tycker bara att det finns gott om människor med en trasig barndom som har skadat dem men då handlar det inte om att man ibland fick skrika sig till sömns som bebis. Jag har svårt att tro att någon tar skada av det. Om barn var så känsliga så skulle väl ingen lyckas växa upp och bli någorlunda frisk.

För egen del tror jag att barn tål ganska mycket, så länge de får äkta kärlek och omtanke. Det omvända gäller också, om barn inte får äkta kärlek och omtanke så blir de inte trygga oavsett hur ompysslade de blir. Barn växer upp under under vansinnigt ohygieniska förhållanden i tält på mongoliska slätterna, och jag är övertygad om att de flesta av de barnen också mår bra för att de får kärlek och omtanke. Barn växer upp i radikalt varierande miljöer, med radikalt varierande åsikter om hur man ska uppfostra barn, och jag har aldrig sett några belägg för att svensk uppfostran skulle ge fler trygga barn. I Colombia tar man hål och sätter örhängen på alla flickbebisar redan på BB. I Egypten är det vanligt att slå barn som bestraffning, även andras barn. I England är disciplin väldigt viktigt. etc etc.

Den som kallar AWs metoder för vidriga borde väl tycka att större delen av världens alla människor vuxit upp med föräldrar som använt vidriga metoder?  Jag tycker inte det är en rimlig användning av ordet vidrig.
    Fast jag får inte ihop det där. För mig går inte "kärlek och äkta omtanke" ihop med att man låter sin bebis skrika sig till sömns, nämligen...
  • Natulcien
    Loriyana skrev 2013-02-08 18:53:44 följande:

Håller helt med. Min mor läste AW och hon uppfostrade 6 barn. Hon var inte perfekt och hon gjorde många misstag. Däremot VET vi barn om att hon älskade oss och ville vårt bästa, så jag åtminstonde förlåter henne för alla misstag hon gjort gentemot mig och jag hoppas min dotter visar samma hänsyn och förståelse gentomot mig, för jag är inte heller en perfekt mamma.
    Ingen har väl pratat om att man ska vara perfekt. Det finns väl ingen som är perfekt..? Alla gör sina misstag. Men därifrån till att låta sin bebis skrika sig till sömns är det ett väldigt långt steg för mig.
  • Natulcien
    Loriyana skrev 2013-02-08 19:04:49 följande:

Det jag har läst av AW så är hon starkt EMOT att låta barnet skrika sig till sömns. Så var du har fått det ifrån vette fan.
    Jag skickade ju en länk här ovanför...? Hon gör bara lite omskrivningar. Bebisen skriker inte, enligt henne, utan bebisen "ställer frågor" och "reagerar"...

"Många föräldrar har tagit till sig min ramsa, som i all enkelhet lyder: ”Go'n a tti m e d sig, s o v så g o tt”. Den kan göras lätt och glad, betryggande och lugn, smeksam och söt, bestämd och småarg, ljus eller mörk, hög eller låg, sjungande eller tjatigt monoton - allt efter ”samtalets” natur. Som barnet frågar, så får det svar. Här upprättas en dialog med barnet.

Efter ramsan, som i början brukar framkalla förnyat skrikande, avlyssnar jag barnet noga. Mattas skrikandet gradvis av? I så fall är det att tolka som en reaktion på beskedet jag gav, och man kan inte förbjuda folk att reagera. Och bör inte göra det heller, ty små barns reaktioner ska överlag respekteras, inte tystas . Eller stegras det till förnyat oroliga, uppjagade ”frågor”? I så fall får jag ge förnyade svar - i form av betryggande påminnelser."

• Natulcien

Här är från en annan text av AW:

"Han kommer snart att bli ilsken i skrikandet, i stället för förvirrad och ledsen (om inte förr så andra natten), och det är ett hälsotecken! 
    Man måste sätta punkt så fort man någonsin kan. Man ska hela tiden tänka UT. Tänker man UT i stället för in, gör barnet snart det också och skriker en inte TILL sig utan ifrån sig, och man kan återgå till att hålla vargen stången utanför barnets rum, inte inne i det, vilket är störande."

Barnet är alltså "ilsket" och då är det tydligen okej att låta det skrika...? Och så hävdar AW att när bebiser skriker så skriker den förälderna ifrån sig istället för till sig...!? Ja...eller hur... Obestämd

• Natulcien
    Höghus skrev 2013-02-08 19:56:14 följande:
    Loriyana: Jag vet inte när din mamma fick sina barn men när min mor fick sina barn på 70-talet var det redan förlegat med skrikperioder, amning var 4:e timma osv. Jag är född i mitten av 70-talet och ammades fritt. När AW:s bok kom ut -83 insåg min mamma direkt att hon var ute och cyklade.
    Och det sorgliga är ju att hon fortfarande cyklar...och hennes anhängare med henne... Rynkar på näsan
  • Natulcien
    Mad as snow skrev 2013-02-08 20:00:34 följande:

Ja, när barnet ger upp hoppet om tröst, spegling och respons så kommer det förmodligen att sluta rikta sina skrik till föräldrarna.
    Ja, det blir ju konsekvensen...
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..