Loriyana skrev 2013-02-08 19:04:49 följande:
Det jag har läst av AW så är hon starkt EMOT att låta barnet skrika sig till sömns. Så var du har fått det ifrån vette fan.
Jag skickade ju en länk här ovanför...? Hon gör bara lite omskrivningar. Bebisen skriker inte, enligt henne, utan bebisen "ställer frågor" och "reagerar"...
"Många föräldrar har tagit till sig min ramsa, som i all enkelhet lyder: ”Go'n a tti m e d sig, s o v så g o tt”. Den kan göras lätt och glad, betryggande och lugn, smeksam och söt, bestämd och småarg, ljus eller mörk, hög eller låg, sjungande eller tjatigt monoton - allt efter ”samtalets” natur. Som barnet frågar, så får det svar. Här upprättas en dialog med barnet.Efter ramsan, som i början brukar framkalla förnyat skrikande, avlyssnar jag barnet noga. Mattas skrikandet gradvis av? I så fall är det att tolka som en reaktion på beskedet jag gav, och man kan inte förbjuda folk att reagera. Och bör inte göra det heller, ty små barns reaktioner ska överlag respekteras, inte tystas . Eller stegras det till förnyat oroliga, uppjagade ”frågor”? I så fall får jag ge förnyade svar - i form av betryggande påminnelser."