• MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 21:27:51 följande:
    Detta med hennes 3 yngsta sk nöjda barn tycker jag också har en väldigt läskig framtoning som jag tycker präglas av kraftig förnekelse av moderns baksidor och framförallt en enorm idealisering och glorifiering av henne. Vilket inte alls känns särskilt sunt. Men precis samma glorifiering syns iofs också ofta bland de anhängare som hyllar hennes metoder också.
    Var är anhängarna? Jag kanske känner fel människor och läser på fel ställen men men jag vet inte om jag någonsin stött på en anhängare. Jag har i alla fall stött på 10 minst motståndare på varje anhängare. (Jag är själv motståndare till det allra mesta.)
  • Höghus

orolig2121: AW-forum. Sen finns det ju "kändisar" som Camilla Läckberg och Katrin Zytomierska som hyllar henne.

• orolig2121

Tänk att vakna en dag och vara hyllad av Zytomierska. Hjälp!

(Apropå andra kändisar med misstänkt borderline...)

• Litet My

Orolig2121: som sagt, ta gärna och skaffa lite erfarenheter irl också med flera borderlinepersoner. Återigen det skiljer mycket mellan boken och personerna.

• chrissandra
    Höghus skrev 2013-02-04 22:41:50 följande:
    orolig2121: AW-forum. Sen finns det ju "kändisar" som Camilla Läckberg och Katrin Zytomierska som hyllar henne.
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Läste detta och blev helt förskräckt!
    I min värld ska en bebis aldrig behöva skrika i sin ensamhet. Aldrig!

Att ens jämföra det med ett större barn som skriker för att hon/han inte får glass är så långsökt så...ja, jag finner inga ord! 

...och ja, jag har barn...
    som aldrig har behövt skrika som bebisar, som aldrig har somnat med gråten i halsen. 
    MEN som har fått skrika sig blå om de helt plötsligt får för sig att glass före maten är en god idé då man är sex år gammal.
  • Höghus

chrissandra: Ja, jag har alltid mått illa av henne sedan jag läste hennes hyllningar till AW.

• chrissandra
    Höghus skrev 2013-02-05 02:25:19 följande:
    chrissandra: Ja, jag har alltid mått illa av henne sedan jag läste hennes hyllningar till AW.
    Förstår det. Nåväl, det lär inte bli en enda Läckbergbok till att läsa. Ever!

Hon bryr sig knappast då hon har mer pengar än förstånd men jag vill inte befatta mig med något som stödjer galenskap. 

Man bör ha i beaktande att när hon skrev barnboken så gällde strikt matning var 4:e timme. Det var bra för barnen att vädra lungorna mellan målen, man skulle inte bära dem för mycket för då blev de bortskämda. 

Den är skriven för många år sen, att vi idag tycker att råden för spädbarn är helt uppåt väggarna är inte konstigt.   

• Höghus

Avatarlös: Hon skrev den på 80-talet. Inte 1960.

Vet många som föddes under senare 70-tal där det var var 4:e timmes amning och vädra lungorna som gällde fortfarande.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..