• MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • Litet My
    orolig2121 skrev 2013-02-08 07:42:41 följande:
    Håller med om att det är två helt olika saker. Det har länge fascinerat mig att en del föräldrar inte kan skilja på de två situationerna.

Borderline kanske?? (sorry, kunde inte låta bli) *klappar på axeln* {#emotions_dlg.flower}Skål
  • Sulitelma16

Jag ser till skillnad från er Anna Wahlgrens Barnaboken som ett stöd i min vardag. Hon beskriver ärligt, det är ingen skrivbordsexpert utan egna men välgrundade åsikter och erfarenheter. Allt håller jag inte med om, men jag tar till mig det som är klokt och funkar för mig. Vill ni ha läkarutlåtande - vänd er till dem.

Apropå diskussionen om näthat den senaste tiden blir jag förbluffad av hur mycket ohämmat skitsnack som förekommer, med ursäkter som "Jag måste ju reagera eftersom det hon gör är barnmisshandel" och liknande. I trådar som dessa träffas anhängare kring sitt gemensamma intresse: Kasta skit på en person som många älskar att hata. Det verkar som er livsluft är att tycka illa om Anna. Lägg istället den energin på alla som VERKLIGEN  inte brytt sig om sina barn, dvs i de flesta fall män som misshandlar eller inte ens har försökt utan bara stuckit.
    Finns bevis att AW misshandlar barn? Nej! Förtjänar hon respekt? Ja! Ingen av oss vet heller hur sanningen ser ut. Felicia Feldts bok är ingen absolut sanning. Anna har rätt att försvara sig - det är Felicia som valt att utan annas vetskap göra detta offentligt.

Kärleksbomba istället för att hata!

• orolig2121
    Litet My skrev 2013-02-08 07:47:51 följande:

Borderline kanske?? (sorry, kunde inte låta bli) *klappar på axeln* {#emotions_dlg.flower}Skål
    Skrattande Antagligen, det är väl inte så mycket annat det kan vara egentligen.
  • Jellybeanbaby
    Sulitelma16 skrev 2013-02-08 12:20:49 följande:
    Jag ser till skillnad från er Anna Wahlgrens Barnaboken som ett stöd i min vardag. Hon beskriver ärligt, det är ingen skrivbordsexpert utan egna men välgrundade åsikter och erfarenheter. Allt håller jag inte med om, men jag tar till mig det som är klokt och funkar för mig. Vill ni ha läkarutlåtande - vänd er till dem.

Apropå diskussionen om näthat den senaste tiden blir jag förbluffad av hur mycket ohämmat skitsnack som förekommer, med ursäkter som "Jag måste ju reagera eftersom det hon gör är barnmisshandel" och liknande. I trådar som dessa träffas anhängare kring sitt gemensamma intresse: Kasta skit på en person som många älskar att hata. Det verkar som er livsluft är att tycka illa om Anna. Lägg istället den energin på alla som VERKLIGEN  inte brytt sig om sina barn, dvs i de flesta fall män som misshandlar eller inte ens har försökt utan bara stuckit.
    Finns bevis att AW misshandlar barn? Nej! Förtjänar hon respekt? Ja! Ingen av oss vet heller hur sanningen ser ut. Felicia Feldts bok är ingen absolut sanning. Anna har rätt att försvara sig - det är Felicia som valt att utan annas vetskap göra detta offentligt.

Vad heter du på AW-sektforumet?
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • purple box

Alla har inte läst Felicias bok. Inte Annas svar på den heller. Det är för mig helt ointressant. Jag hatar inte Anna Wahlgren, tycker snarare synd om henne, men jag tycker många av hennes metoder är vidriga.

Finns bevis på att AW misshandlar barn? Kanske inte, men det faktum att barnläkare och psykologer tar starkt avstånd från hennes metoder säger en hel del?
    Förtjänar hon respekt? Respekt som människa, jovisst. Som självutnämnd barnexpert? Nej.
  • Natulcien

Hon skriver säkert "ärligt" i sin bok, och utifrån egna erfarenheter. Jag har också läst "Barnaboken", nämligen. Men bara för att hon är "ärlig" och "erfaren" betyder det ju inte att hon ger humana och empatiska råd.
    På mig gick det kalla kårar när jag läste boken och hur hon tyckte att man skulle behandla bebisar.

Det jag skriver i ämnet AW har ingenting med hennes person, hennes familj eller hennes dotter Felicia att göra. Detta är helt ointressant i sammanhanget.
    Däremot vänder jag mig emot hennes vedervärdiga metoder och rigida syn på bebisar och kan man få någon annan förälder att ta avstånd och inse hur hemska metoderna är - så är det fantastiskt!

Du blandar ihop saker här. Det du skriver om näthat är när människor sitter och angriper personer och kallar dem horribla saker. Här handlar det inte ens om en person, utan om en metod. Ser du skillnaden?
    Och nej, den metoden tänker jag sannerligen inte kärleksbomba. Då är man helt del ute.
  • skogsvitter

Anna, kanske framförallt det lilla barnet Anna som finns någonstans där inom henne, skulle med all säkerhet behöva kärleksbombas av stora mått. Men nu handlar ju detta om hennes metoder och råd. Att kärleksbomba henne genom att hylla och bekräfta vidriga metoder och råd gör ingen som helst nytta för Anna som person, precis tvärtom! Och på köpet så riskerar massor av barn att fara illa av råden.

• orolig2121

Jag tycker det används väl starka ord här. Jag har vänner som varit med om en vidrig uppväxt och det har varit en helt annan kategori av upplevelser än det som diskuteras här.

• skogsvitter
    orolig2121 skrev 2013-02-08 13:51:35 följande:
    Jag tycker det används väl starka ord här. Jag har vänner som varit med om en vidrig uppväxt och det har varit en helt annan kategori av upplevelser än det som diskuteras här.
    Vanvård, allvarlig försummelse, missbruk, misshandel osv, det är alltså inte något som får kallas vidrigt enligt dig?
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-08 13:55:02 följande:
    Vanvård, allvarlig försummelse, missbruk, misshandel osv, det är alltså inte något som får kallas vidrigt enligt dig?
    Kan du inte berätta vilka råd av AW som du avser istället?
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..