• MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • Natulcien
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-08 16:18:07 följande:
    Just det! Det är en av mina starkaste invändningar. "Protesterna ska "TAS UR" den lilla.
    Protesterna ska ebba ur den lilla barnakroppen tills den inte orkar protestera mer."
    Typ. Minns inte exakta ordalydelserna. Men som hon talar om spädbarn! Som om de vore nån slags.... sak.
    Ja, det var det jag reagerade starkast på när jag läste Barnaboken, att bebisarna beskrevs som små robotar utan behov som skulle programmeras och inrättas i förälderns rigida schema... så himla hemskt.
  • snällochgla
    Loriyana skrev 2013-02-08 16:08:12 följande:

Ah, jag har en rätt gammal utgåva. köpt på loppis. Har en hel del olika böcker om barnuppfostran eftersom jag gillar att läsa olika åsikter och teorier. Men antar att misshandeln och försummelsen isåfall måste finnas i en nyare utgåva.

Ja det måste vara så. Min bok är alldeles sönderläst och då inte pga att jag bläddrat efter tips och råd utan för att det är en jätteintressant bok. (Idag är Anna Wahlgren 70 år!!! och jag fattar inte varför så många unga? retar sig på henne. Är det någon som lyssnar på vad mormor/farmor säger? Nej för de är så gamla och tankar kring barnuppfostran är verkligen något som skiftar med generationerna.
  • Natulcien
    snällochgla skrev 2013-02-08 16:42:06 följande:

Ja det måste vara så. Min bok är alldeles sönderläst och då inte pga att jag bläddrat efter tips och råd utan för att det är en jätteintressant bok. (Idag är Anna Wahlgren 70 år!!! och jag fattar inte varför så många unga? retar sig på henne. Är det någon som lyssnar på vad mormor/farmor säger? Nej för de är så gamla och tankar kring barnuppfostran är verkligen något som skiftar med generationerna.
    Fast att vara empatisk och human är inte något som skiftar med generationerna. Min mamma eller mormor skulle knappast få för sig att kläcka ur sig sådana "tips" som AW har kläckt, eller behandla en bebis på det viset.

Det låter ju hemskt att avfärda alla äldre människor på det viset...
  • skogsvitter
    Loriyana skrev 2013-02-08 16:13:11 följande:

Men ALLA propagerade för matning enligt schema på den tiden, inte bara AW. Min mor har fött sju barn och hon fick instruktioner på BB att mata var fjärde timme.
    Fast AW propagerar ju än idag för svält av spädbarn.
  • Jellybeanbaby
    snällochgla skrev 2013-02-08 16:42:06 följande:

*kväver ett skratt*

Det är inte bara unga som ogillar AW.
    Vi som ogillar AW gör det för att alla hennes tips synes vara sprungna ur ett rent egoistiskt motiv.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • skogsvitter
    lövet2 skrev 2013-02-08 16:22:25 följande:
    AW har alltid haft många hårda ord för 5mm och tyckt den har varit hemsk. I SHN däremot skriker inte de små barnen. I stället talar AW om deras "förvirrade frågor", "ivriga hojtanden" eller "frustrerade ylanden". Lik förbaskat är det spädbarnsgråt hon talar om ...
    Både barnaboken och SHN är ju full av motsägelser och bara det faktum att hon förkastar 5mm men sedan å sin sida gör en metod som är mycket, mycket värre men avhåller sig från att kalla skriken och gråten för vad det faktiskt är, tyder ju på total avsaknad av självinsikt. Det är knepigt det där, har aldrig förstått varför hon pratar så illa om 5mm samtidigt som hon utformar en metod som bygger på exakt samma sak.

Men "hennes" bebisar ställer ju frågor medan Eckerbergs bebisar skriker ilsket och envist...
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-02-08 16:54:23 följande:
    Både barnaboken och SHN är ju full av motsägelser och bara det faktum att hon förkastar 5mm men sedan å sin sida gör en metod som är mycket, mycket värre men avhåller sig från att kalla skriken och gråten för vad det faktiskt är, tyder ju på total avsaknad av självinsikt. Det är knepigt det där, har aldrig förstått varför hon pratar så illa om 5mm samtidigt som hon utformar en metod som bygger på exakt samma sak.

Men "hennes" bebisar ställer ju frågor medan Eckerbergs bebisar skriker ilsket och envist...
    Hon kanske klankade ner på 5MM för att det var någon slags rivaliserande metod, en metod som hon hade tänkt konkurrera ut? Och så valde hon att göra en massa omskrivningar för att folk inte skulle inse att hennes metod var sju resor värre...?
  • Jellybeanbaby

Sen, vad är det för psykotisk grej AW gör med sina smajlisar på sitt forum??
    Små fiolspelande smileys under varje inlägg. Och en smiley (!) istället för ett utropstecken.

Jag använder också smileys, men nån måtta får det ju vara.

?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • snällochgla
    Loriyana skrev 2013-02-08 16:13:11 följande:

Men ALLA propagerade för matning enligt schema på den tiden, inte bara AW. Min mor har fött sju barn och hon fick instruktioner på BB att mata var fjärde timme.

Ja min mamma också. Det var så, det var en annan tid!
  • Natulcien
    Loriyana skrev 2013-02-08 16:09:57 följande:

Konstigt, jag har aldrig läst något om att låta barnet skrika sig till sömns, snarare tvärtom. Det jag läst om AW så är hon EMOT feminutersmetoden där man låter barnet skrika sig till sömns.
    Du kan ju läsa här, där AW beskriver varför hon ogillar 5MM, och sen beskriver sin egen metod, så kommer du att märka att hon bara har bytt ut ordet "skrik" till "fråga" eller "reaktion" när hon beskriver sin egen metod...

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/dod-at-5mm-the-controlled-crying-method
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..