• MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • mikroE

Jag läste just om Standardmodellen. Suck, amning är inte hennes starka sida. Kvällsmjölken är blaskig (nej kvällsmjölken är fetare än mjölken på dagen), nattamning främjar inte produktionen (det är det effektivaste sättet att öka produktionen) och hon rekommenderar i princip blockamning genom att säga att barnet ska erbjudas samma bröst två gånger (blockamning används för att minska produktionen, en kvinna som vill öka produktionen ska växla bröst). Det enda med hennes matrekommendationer jag håller med om är att det inte är dumt att stimulera ett nyfött barn att suga effektivt genom att killa det lite. Jag valde också att truga på mat på kvällen för att barnet skulle sova mer även om jag aldrig vetat att det var från AW. Det funkar, med min dotter så bra att BVC oroade sig för att hon inte vaknade på natten och åt och trodde att kanske sov hon så hårt att hon inte kände hunger och rekommenderade att jag väckte henne för mat när hon gått upp lite en period. Dock lyckades jag få henne att amma i sömnen så hon fortsatte sova men ändå fick mat. Win/win för henne.

Ser man dock AW bok som ett tidsdokument och inte som råd för nutiden så kan jag ändå förstå varför den sågs som så revolutionerande. Även om det är schemaläggning så ska man dagtid ge mat på ett åtminstone hyfsat baby-vänligt sätt. Det är ett mer barnvänligt sätt än att låta barnet skrika sig blå för att träna lungorna att söva dem med en förälder som är där om än ramsandet och vagnandet låter brutalt i mina öron. Att man kan söva ett barn genom att vagna det är fakta och att en ramsa kan hjälpa barnet att förstå vad som krävs i situationen men beskrivningen hon gör låter psykotisk. Jag säger samma sak till min dotter varje gång vi ska sova för natten men jag skulle aldrig få för mig att stå och upprepa det gång på gång. Att det hjälper dottern vet jag, hon lägger sig i amningsposition och sliter i min tröja om jag inte får fram bröstet nog snart för till motsats mot AW så ammar vi alltid till sömns (stackars lilla harmoniska barn som får sig lite tjickadropa)

• lisafisaa

Jag får det riiiiiiktigt dåligt när jag läser detta. Hur kan någon praktisera detta som Anna Wahlgren skriver och säger.
    FY FAN! 

• MalinEddie
    lisafisaa skrev 2013-02-07 17:28:10 följande:
    Jag får det riiiiiiktigt dåligt när jag läser detta. Hur kan någon praktisera detta som Anna Wahlgren skriver och säger.
    FY FAN! 
    Hon ger goda råd också, det får jag väl henne, men det är inget unikt för henne utan det finns människor av idag som säger sig ha barnexpertis som ger samma råd och inte på något sätt uppmuntrar föräldrar att vanvårda och ignorera sina barns känslor som hon har gjort och gör.
    Avskyr CIO-metoder.
  • orolig2121

AW's metoder har aldrig passat mig. Samtidigt kan jag uppskatta att någon vågar säga saker som att ett barn ska få skrika sig trött. De flesta föräldrar jag har omkring mig är nog ganska bra, men springer ganska ofta (1 av 10 kanske) på föräldrar som tror att deras uppgift är att se till att barnen alltid är tillfredställda och aldrig missnöjda.

Jag hade aldrig några problem att höra om mina småbarn skrek av rädsla eller oro och då var jag där på tre sekunder, eller om de skrek för att de var förbannade och inte fick som de ville och då lät jag de ibland skrika om jag tyckte att de hade fel. Att inte få som man vill när man är förbannad tror jag inte något barn mår dåligt av, speciellt om man är någorlunda konsekvent i vad som går igenom eller inte.

• chrissandra
    orolig2121 skrev 2013-02-07 23:20:47 följande:
    AW's metoder har aldrig passat mig. Samtidigt kan jag uppskatta att någon vågar säga saker som att ett barn ska få skrika sig trött. De flesta föräldrar jag har omkring mig är nog ganska bra, men springer ganska ofta (1 av 10 kanske) på föräldrar som tror att deras uppgift är att se till att barnen alltid är tillfredställda och aldrig missnöjda.

Jag hade aldrig några problem att höra om mina småbarn skrek av rädsla eller oro och då var jag där på tre sekunder, eller om de skrek för att de var förbannade och inte fick som de ville och då lät jag de ibland skrika om jag tyckte att de hade fel. Att inte få som man vill när man är förbannad tror jag inte något barn mår dåligt av, speciellt om man är någorlunda konsekvent i vad som går igenom eller inte.
    Hur gamla barn pratar du om då? Som skriker får att få som de vill alltså?
  • orolig2121
    chrissandra skrev 2013-02-07 23:38:40 följande:
    Hur gamla barn pratar du om då? Som skriker får att få som de vill alltså?
    Ja nu vet jag ju att jag e dålig på att komma ihåg vad som hände i vilken ålder, men säg över ett år, definitivt över två i alla fall. Kanske var tidigare än ett år, jag är osäker.
  • Litet My
    orolig2121 skrev 2013-02-08 02:09:36 följande:
    Ja nu vet jag ju att jag e dålig på att komma ihåg vad som hände i vilken ålder, men säg över ett år, definitivt över två i alla fall. Kanske var tidigare än ett år, jag är osäker.

Då blir det ju lite skillnad, men de barn som kuras hos AW brukar vanligtvis vara under året, och då handlar det inte om "jag-blir så-arg för -jag inte-får som-jag vill-gråt" utan att barnen blir ledsna och hysteriska för att de lämnas ensamna.

Dock rycks AW anhängarna inte se någon skillnad på 3 åringen som skriker för att man inte köper godis i affären jämfört med 5 månaders bebisen som ammats till sömns i famnen men helt sonika skall läggas ensam i sovrummet medan föräldrarna *slamrar i köket".Och kräks bebisen i sängen pga hysteri och skrik så drar en del det såpass långt att man säger att bebisen lärt sig kräkas för att få uppmärksamhet.  
  • orolig2121
    Litet My skrev 2013-02-08 06:26:17 följande:

Då blir det ju lite skillnad, men de barn som kuras hos AW brukar vanligtvis vara under året, och då handlar det inte om "jag-blir så-arg för -jag inte-får som-jag vill-gråt" utan att barnen blir ledsna och hysteriska för att de lämnas ensamna.

Dock rycks AW anhängarna inte se någon skillnad på 3 åringen som skriker för att man inte köper godis i affären jämfört med 5 månaders bebisen som ammats till sömns i famnen men helt sonika skall läggas ensam i sovrummet medan föräldrarna *slamrar i köket".Och kräks bebisen i sängen pga hysteri och skrik så drar en del det såpass långt att man säger att bebisen lärt sig kräkas för att få uppmärksamhet.  
    Håller med om att det är två helt olika saker. Det har länge fascinerat mig att en del föräldrar inte kan skilja på de två situationerna.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..