• lövet2

Skulle din granne ställa upp?

Klockan är 1 på natten. Ditt barn vaknade för en stund sedan med smärtor i nedre högra delen av buken. Feber 38,0 grader. Du misstänker blindtarmen och vågar inte chansa, utan du vill ta barnet till akuten. Problemet är bara att du inte kan köra själv. Taxi är inget alternativ (pga strejk, överbelastning, pengabrist eller whatever). Vad göra? Jo, enligt välinformerade källor på FL, så är det bara att ringa på hos grannen för att få skjuts. Stämmer det för dig? Skulle din granne ställa upp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?
  • Queenie70

Eftersom jag inte känner mina grannar skulle tanken att ringa på inte ens föresväva mig.

• purple box

Där jag bor nu skulle grannen garanterat ställa upp. Och hon vet att vi ställer upp för henne.

• Coccolina

Har hänt mig själv i samband med gallstensproblem... ibland har jag behövt kalla på ambulans.. men annars så finns det något som heter sjuktaxi... Det kan du beställa antingen genom sjukvårdsupplysningen eller genom att ringa taxi och be om just sjuktaxi... Kostar ca 25 spänn då! Åkte själv sån från Kungsbacka till Varberg i höstas... Samt när jag hade svininfluensan 2009 då fick jag åka det till och från sjukhuset i Kungsbacka... (som om jag var i bättre skick hade varit gång avstånd) båda tillfällena kostade mig 25 spänn...

Så nej jag hade inte sprungit in till grannen om jag inte kände dem extremt väl... Däremot om de hade varit goda vänner så hade jag kunnat överväga det... Dock är det troligaste att jag hade ringt för att få sjuktaxi och det hade även varit det snabbaste sättet då grannen eventuellt skulle behöva klä sig och allt... och kanske den ena grannen hade druckit så jag hade behövt gå vidare till nästa... Nej.. Sjuktaxi...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • hannis

Ja det skulle dom garanterat. Vi är tre grannar som bor bredvid varandra ute på landet och hjälper varandra massor med både barn och djur. Grannen har tex hämtat mitt barn på dagis när det har krisat och jag har kört hennes barn till skolan när de har haft svårt att få ihop det.

• sophiie

Skulle inte ringa på hos grannen men däremot en god vän eller mamma och pappa.

• Majlisen
    Coccolina skrev 2013-01-05 23:13:52 följande:
    Har hänt mig själv i samband med gallstensproblem... ibland har jag behövt kalla på ambulans.. men annars så finns det något som heter sjuktaxi... Det kan du beställa antingen genom sjukvårdsupplysningen eller genom att ringa taxi och be om just sjuktaxi... Kostar ca 25 spänn då! Åkte själv sån från Kungsbacka till Varberg i höstas... Samt när jag hade svininfluensan 2009 då fick jag åka det till och från sjukhuset i Kungsbacka... (som om jag var i bättre skick hade varit gång avstånd) båda tillfällena kostade mig 25 spänn...

Så nej jag hade inte sprungit in till grannen om jag inte kände dem extremt väl... Däremot om de hade varit goda vänner så hade jag kunnat överväga det... Dock är det troligaste att jag hade ringt för att få sjuktaxi och det hade även varit det snabbaste sättet då grannen eventuellt skulle behöva klä sig och allt... och kanske den ena grannen hade druckit så jag hade behövt gå vidare till nästa... Nej.. Sjuktaxi...

Nej, du kan inte ringa taxibolaget själv. Man måste inom sjukvården logga in i ett visst system och fixa en sjukresa, det kan inte taxibolaget göra. Däremot kan du få pengarna tillbaka om det visar sig att du var berättigad till sjukresa. Jag har själv beställt sjukresor och ordnat med kort till patienter på ett tidigare jobb.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Bling1975

Om våra grannar som bor mittemot oss var hemma så skulle de garanterat ställa upp. De är kanske världens snällaste människor, men vi känner dem inte så väl så jag skulle verkligen skämmas om jag gjorde det mitt i natten. Jag skulle nog ringa min bror som bor runt hörnet istället eller någon av mina släktingar eller vänner som bor 2-3 minuter bort.

• Coccolina
    Majlisen skrev 2013-01-06 00:46:11 följande:

Nej, du kan inte ringa taxibolaget själv. Man måste inom sjukvården logga in i ett visst system och fixa en sjukresa, det kan inte taxibolaget göra. Däremot kan du få pengarna tillbaka om det visar sig att du var berättigad till sjukresa. Jag har själv beställt sjukresor och ordnat med kort till patienter på ett tidigare jobb.

Ok 2009 när jag hade svinis så ringde jag själv och bokade... var inga problem... nu i höstas så var det däremot Sjukvårdsupplysningen som ringde... dock så sa de att jag kunde göra det själv men att det var lättare för dem...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Fiona M

Ja, grannen skulle skjutsa, precis som jag skulle göra detsamma. (Nu är vi mest på låna socker/heja i trappen/ta post nr ngn r bortrest-nivå, men det tror jag iaf)

Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?