• lövet2

Skulle din granne ställa upp?

Klockan är 1 på natten. Ditt barn vaknade för en stund sedan med smärtor i nedre högra delen av buken. Feber 38,0 grader. Du misstänker blindtarmen och vågar inte chansa, utan du vill ta barnet till akuten. Problemet är bara att du inte kan köra själv. Taxi är inget alternativ (pga strejk, överbelastning, pengabrist eller whatever). Vad göra? Jo, enligt välinformerade källor på FL, så är det bara att ringa på hos grannen för att få skjuts. Stämmer det för dig? Skulle din granne ställa upp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?
  • Försöker

Nu har vi inga barn än men jo, det tror jag tveklöst att åtminstone nån i trappuppgången skulle göra. Även om jag fick presentera mig som deras granne som bor längst ner (för vi känner inte varann). Där vi bodde förut, på landet, där skulle allihop som hade bil ställa upp. Men även här i den opersonliga staden tror jag att någon skulle ställa upp vid misstänkt fara för ett barn. 

Det skulle iaf jag om en av grannarna ringde på hos oss. Och kunde vi inte då köra (vi har inte bilen hemma/lörkväll, vi har druckit vin etc), då skulle jag erbjuda att ringa taxi åt dem och även betala (om de inte hade pengar).

Men det låter som en extremsituation. Antingen skulle vi (om vi nu hade barn) ta bilen själva. Om inte, ta första bästa taxi och va på akuten inom 20 min.

• Edda2

Har en granne som har bil men tveksam om de skulle köra, dels för de själva har 3 barn och oftast bara är en hemma.

• tideloo

Ja! Jag har väldigt bra grannar som bor bredvid, de skulle jag kunna fråga ock de skulle kört mig!

• jashrinah

i föräldrarnas hem (huset jag kommer ärva ) vet jag att grannarna skulle ställa upp , min granne nu har jag bara träffat en gång men jag är helt säker på att även hon skulle ställa upp och köra om det skulle ha hänt nått =) 

• cosinus

Ja, det hade de gjort. Eller rättare sagt jag hade kört och de hade stannat hemma och passat barnen. Enda anledningen till att jag inte skulle kunna köra själv är väl att jag kört för fort och förlorat körkortet och det brukar jag låta bli. Men jo, vi har fått ta hjälp av grannar med skjuts till sjukhus kl 23 på kvällen och i princip alla våra grannar har erbjudit sig att hjälpa om det blir akut någon natt.

Vi har en son som vi behövt åka in akut med c:a 8 ggr per år när han var liten och det kom alltid helt utan förvarning så grannarna erbjöd sig på eget beväg att det bara var att ringa på om vi behövde hjälp.

• Lattjo

Ja, jag har iaf 6 stycken i huset som lätt skulle ställa upp om det var akut, varav tre poliser som jag är säker på skulle fixa poliseskort om det var tillräckligt akut ;) Jag har varit den enda med barn i huset i många år och när exet drog för ett år sen var det många som tog mig under sina vingar så det skulle inte vara några problem för min del. Flera har sagt att jag ska ringa på dygnet runt i just såna nödlägen.

Sen bor sonens bästa kompis pappa i huset bredvid och honom skulle jag också kunna ringa utan problem så länge det inte är pappavecka för hans del (för då kan han ju inte lämna barnen) och han är nog den första jag skulle ringa faktiskt.

• Dixie

ja, hade de haft möjlighet hade de säkert hjälpt till - även om det känns mycket osannolikt att det inte skulle gå att få tag i taxi.............

• Themis

Jadå, nästan alla runt gården har själv barn och vem som helst som har en bil hade kört.

Vi lånar redan bil av varandra ibland av praktiska skäl och för att fixa grejor åt vår BRF.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • IsDimma

Det tror jag säkert. Grannarna mittemot vet jag har bil men knappast dom andra på vår våning.
    Men å andra sidan. Är det ingen som ställer upp så ligger sjukhuset 10 minuters promenad hemifrån och bussen går förbi typ nästan hela natten var 20e minut (uppehåll mellan 2.30-4.30 tror jag). Så i värsta fall så kan vi väl gå.

Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?