• lövet2

Skulle din granne ställa upp?

Klockan är 1 på natten. Ditt barn vaknade för en stund sedan med smärtor i nedre högra delen av buken. Feber 38,0 grader. Du misstänker blindtarmen och vågar inte chansa, utan du vill ta barnet till akuten. Problemet är bara att du inte kan köra själv. Taxi är inget alternativ (pga strejk, överbelastning, pengabrist eller whatever). Vad göra? Jo, enligt välinformerade källor på FL, så är det bara att ringa på hos grannen för att få skjuts. Stämmer det för dig? Skulle din granne ställa upp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?
  • Natulcien
    lövet2 skrev 2013-01-05 21:56:07 följande:
    Intressant. Jag tyckte nog också det lät överoptimistiskt att räkna med att samtliga föräldrar i Sverige bor grannar med hjälpsamma människor, som för det första öppnar dörren om någon ringer på mitt i natten, och för det andra skjutsar dem till sjukhuset utan att det är en fråga om liv eller död.

Hos oss den här årstiden får man också räkna in väderfaktorn. Vilken granne har bilen uppvärmd mitt i natten? Ligger temperaturen mellan -20 och -30, så kanske det inte bara är att kallstarta. Lördag kväll är det just nu. Har de druckit något, så de inte kan köra?
    Det beror nog väldigt mycket på hur man bor. När sonen var under året bodde vi i ett flerfamiljshus med grannar som man nästan aldrig såg och inte kände. Det var bara en enda kvinna i den uppgången (6 lgh) som jag känner att jag skulle kunna ha vänt mig till...kanske.

Idag bor vi i villa med världens gulligaste grannar. Det finns åtminstone fem grannhus på vår gata där man utan tvekan skulle kunna ringa på och be om skjuts. Två av grannarna har vi redan bett om hjälp med andra saker (dock inte mitt i natten...) utan konstigheter.
  • Wimsey
    Aileen Allannah skrev 2013-01-05 22:16:26 följande:
    Känner du  många granar med körkort? Jag skulle utan tvekan kunna plinga på hos grannen ovanpå och de skulle köra oss. Kanske för att vi enbart har några minuter med bil till akuten, så det blir inte så lång stund borta. Sen känner jag några till på gatan som jag kan fråga och som jag tror skulle ställa upp, liksom jag skulle göra om någon kom hit mitt i natten, så länge maken är hemma med barnen.

Nä det är ju just det ... Julgranen hade inget körkort och ärförutom det litsur sedan han blev avklädd och utslängd. De andra granarna känner jag inte alls.
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Aileen Allannah
    Wimsey skrev 2013-01-05 22:29:03 följande:

Nä det är ju just det ... Julgranen hade inget körkort och ärförutom det litsur sedan han blev avklädd och utslängd. De andra granarna känner jag inte alls.
    Jag förstår dig. Och jag står här med en axel att gråta mot om du behöver. Jag vet hur det är med körkortslösa och nakna granar.
  • FrökenLöken

Jag tror att mina granne skulle gjort det, de är nyblivna föräldrar och säkert snälla Glad

Men jag hade aldrig frågat dem, jag hade tagit en taxi (eller ringt min pappa).

Pappor FTW.

• arkeologitjejen

Beror ju helt och hållet på hur man annars är mot sina grannar. Vi har några stycken i mitt hus som vi umgås med en del, barnen leker med varandra, vi har ätit middag ihop ibland och dessa grannar ställer upp. Vi hjälps åt om något behövs, vi har fått låna bil av ena grannen när vår bil var insnöad och deras stod i garage och dottern behövde åka in på sjukhus. De erbjöd sig även att köra.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Tirem

Ja, utan tvekan! Vi har barn i samma ålder och umgås dagligen så utan att tveka vet jag att de ställer upp... De skulle antagligen till och med stanna kvar på sjukan och ta hand om lilltjejen (7 månader) så att vi fick lugn och ro med läkaren.

• Mary Jo

Ja,jag har några grannar jag hade kunnat ringa!

Fast jag hade först ringt min mamma.  
    Vi har inget körkort nån av oss och behövt åka på jouren ett flertal gånger med dottern men det har aldrig varit ett problem.  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • lövet2
    Wimsey skrev 2013-01-05 22:07:23 följande:
    "tidigare odds tidigare" ska uttalas "där jag bodde tidigare" men jag stavar hur jag vill för det är ett fritt land.
  • Neelah

Tre av våra närmaste grannar skulle alldeles säkert ställa upp på samma sätt som vi skulle ställa upp för dem.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Ramborg Persdotter

Ja. Jag bor i ett höghus med många boende och många av dem har jag en så pass bra kontakt med att jag skulle kunna be om hjälp i situationen som beskrivs. 

Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?