lövet2 skrev 2013-01-05 21:56:07 följande:
Intressant. Jag tyckte nog också det lät överoptimistiskt att räkna med att samtliga föräldrar i Sverige bor grannar med hjälpsamma människor, som för det första öppnar dörren om någon ringer på mitt i natten, och för det andra skjutsar dem till sjukhuset utan att det är en fråga om liv eller död.
Hos oss den här årstiden får man också räkna in väderfaktorn. Vilken granne har bilen uppvärmd mitt i natten? Ligger temperaturen mellan -20 och -30, så kanske det inte bara är att kallstarta. Lördag kväll är det just nu. Har de druckit något, så de inte kan köra?
Det beror nog väldigt mycket på hur man bor. När sonen var under året bodde vi i ett flerfamiljshus med grannar som man nästan aldrig såg och inte kände. Det var bara en enda kvinna i den uppgången (6 lgh) som jag känner att jag skulle kunna ha vänt mig till...kanske.
Idag bor vi i villa med världens gulligaste grannar. Det finns åtminstone fem grannhus på vår gata där man utan tvekan skulle kunna ringa på och be om skjuts. Två av grannarna har vi redan bett om hjälp med andra saker (dock inte mitt i natten...) utan konstigheter.