• lövet2

Skulle din granne ställa upp?

Klockan är 1 på natten. Ditt barn vaknade för en stund sedan med smärtor i nedre högra delen av buken. Feber 38,0 grader. Du misstänker blindtarmen och vågar inte chansa, utan du vill ta barnet till akuten. Problemet är bara att du inte kan köra själv. Taxi är inget alternativ (pga strejk, överbelastning, pengabrist eller whatever). Vad göra? Jo, enligt välinformerade källor på FL, så är det bara att ringa på hos grannen för att få skjuts. Stämmer det för dig? Skulle din granne ställa upp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?
  • Kat91

Japp. Två av de på samma våningsplan skulle definitivt hjälpa. Vi känner inte varandra men tjitttjattar i trappen ibland. Trevliga, och jag skulle hjälpa de om de behövde

• ninaflower

Springer in med barnet till grannen så grannen kan avgöra ...
    Vi har haft sådan tur att ha dessa grannar.  

• yodi

röstade annat för att jag kände att svaret behövde förklaras närmare för att inte visa fel.

frågar jag grannen till vänster ställer hon säkert upp då det är barnens mormor jag har även två nära vänner i samma område som säkert hade ställt upp.

övriga i grannskapet är jag mindre säker på om dom hade ställt upp, särskilt då alla inte har bil.

• CeeJay

Röstar på JA utan tvekan. Men är osäker på grannarna som bor närmast, men vi har flera "grannar" i området (som bor någon minuts bilväg bort) och jag är säker på att flera av dom skulle ställa upp vid akuta situationer.

• En till mamma

min granne skulle göra allt i sin makt att hjälpa oss oavsett om det är akut eller ej. Det samma gäller oss om hon skulle behöva hjäp.

• Selma1966

Vår gata består mest av barnfamiljer. De skulle ställa upp eftersom jag aldrig krävt något obefogat av dem tidigare. Jag skulle hjälpa dem med deras barn. En familj har redan lånat ut bilnycklarna/bilen en gång till mig när jag kom hem efter mycket problem med bussar/tåg och insåg att hemnycklarna låg på jobbet. Har man en frostig relation med grannen ligger man väl illa till. Men står man och ringer på dörren med ett skrikande barn i famnen så tror jag de flesta antingen skjutsar eller lånar ut bilen.

• gbgumman

Lägger till att jag självklart skulle hjälpa grannar. Vi har en bra gemensam. Några av våra grannar/vänner har gjort det för varandra. Ena paret skulle få sitt andra barn. Det blev akut på natten och hjälpen ville de inte vänta på. Då ställde grannen upp och gick över till stora syster.

• hysteria

Skulle jag gå till grannen mitt i natten och be om skjuts till akuten som är 6 mil så hade det inte varit några problem. Av 4 grannar är jag säker på att minst 3 hade ställt upp.

• nozpa

De närmsta grannarna är alla pensionärer. Och då uppåt 75+. Någon av dom har ej körkort. Men 2-3 hus bort så absolut att dom skulle ställa upp.

Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?