Hej TS!
Min son är 5,5 år och jag känner igen allt så väl! Tex att bara sätta sig på toalocket var panik för honom. Vi har verkligen testat de vettiga knep som tas upp i kommentarerna, läst böcker och lyssnat på poddar och sökt hjälp av psykolog. Han har även selektiv ätovilja vilket, som vissa tror, går att bota genom att inte ge dem den mat som de äter, utan är en diagnos. Samma sak är det med blöjan för vissa, och det ingen smart idé att låta barnet hålla sig tills det får ångest och riskerar förstöra tarmar och blåsa. Märker att jag blir provocerad av kommentarer om att vi servar barnen för mkt osv. Det handlar inte om det, utan det handlar om barnens sätt att fungera. Exempelvis är det vanligt att barn med autism (även högfungerande sådan, det som hette aspbergers innan) har blöja länge pga låsningar och fixa idéer som är svåra att få bukt med.
Iallafall, min son går på toaletten sedan ett tag tillbaka, helt och hållet när han är med sin pappa, men hos mig vägrar han fortfarande bajsa och jag testade först själv det dumma tricket med att sluta köpa blöja. Men beslutet att börja gå på toaletten gick från en dag till en annan. Bara sådär. På förskolan är dock enda stället han vägrar använda toaletten, utan när han är nödig (håller sig så mkt det går) så tar han en blöja och går in på toaletten. Jag googlade idag igen pga börjar bli mer och mer stressad inför förskoleklass om ett år. Det är svårt att förstå varför han vägrar på vissa ställen och finns ingen logisk förklaring utan mer en tanke som kom som han sedan har svårt att släppa. Jag har även pratat med psykolog ang att han har autistiska drag, vilket hon kunde hålla med om när tog upp vissa aspekter, men han fungerar för bra för att göra en utredning och förskolan har inte reagerat på att det skulle vara så. Men jag tror att dessa drag är en del i att han har sina låsningar, vilket även psykologen höll med om. Kognitivt har han alltid legat långt fram, men är något sen i det grovmotoriska och var sen med att gå. Nu kanske din dotter inte alls har några autistiska tendenser, men ville få det sagt då det inte märks av utåt sett gällande min son. Fungerar bra socialt osv. Han är fö försiktig av sig och lite blyg, som en del av sin personlighet.
Nog om det! Kände mest ett behov att skriva då jag blev provocerad av vissa kommentarer du fått. Det handlar nog inte om att du servat henne för mycket, utifrån den beskrivning du gett, utan om ditt barns personlighet. Så himla skönt och peppande att läsa att din dotter nu går på toaletten! 😃 Tycker du ska ge dig själv en klapp på axeln för allt du gjort för att försöka hjälpa din dotter och hon känner sig förhoppningsvis också lättad och stolt! Inte kul med frågor från andra barn ang blöja. De förstår så mycket i den åldern. ❤️