• Empan36

Vägar sluta med blöja 6 år

Hej! Jag har en dotter som blir 6 år om 2 månader och fortfarande använder blöja, använder inte toaletten alls! Vi har försökt med allt känns det som, belöningar, sagt att det är inte finns i hennes storlek längre med mera.. Vi vet inte varför hon vägrar gå på toaletten, det är som att hon blir skrämd av den, hon kan inte ens sitta där utan att bli hyterisk. Annars är hon som vilket annat barn som helst, aningen blyg men har kompisar och har aldrig varit utstött eller liknande. Vi har tagit upp det här med läkare och BVC men inget händer ju!! Det säger att hon har tills skolan börjar på sig, men vad händer om hon inte slutat då? Kan tillägga att hon själv tycler det är jobbigt att hon använder blöja, hon skäms ofta om någon kommentar detta, för många undrar. Jag börjar bli desperat, vet inte vad jag ska ta mig till känns som vi testat allt och läkarna verkar inte ta detta på allvar, finns det ingen hjälp man kan få? :(

• Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år
  • Veritaslux
    Veritaslux skrev 2013-01-02 10:38:54 följande:
    I länken ovan nämns också den metod jag nämnde som steg 1, dvs att hon får ha blöja, men bara på toa och när hon behöver. Kör på den metoden fram tills det datum då hon själv valt att gå på toaletten är mitt råd (att hon själv nu bestämt ett datum är ju jättebra, se det som ett framsteg!).  Skulle hon sen inte fixa det så har ni kommit en bit på väg genom att steg 1 funkar, fortsätt ett tag till och sätt ett nytt mål som ni båda kommer överens om. Jag tror det är jätteviktigt att hon får känna att hon är delaktig och har kontroll genom att du plötsligt ska tvinga henne på toaletten igen!

Jag tror det är viktigt att inte pressa henne nu och att göra hål i smyg i blöjan förstår jag inte riktigt vad du hoppas vinna på? Jag ser en risk att hon upplever det som att du återigen försöker ta hennes trygghet (blöjan) ifrån henne. Och varför börja laborera när hon faktiskt själv satt ett datum? Det är som sagt ett superframsteg som jag ser det. Nej, jag tror på 1: Blöja på toa vid behov. 2: Testa toalett det datum hon sagt (kanske förslagsvis utan vidare ståhej).

Lycka till!

Här menar jag givetvis har kontroll utan att du plötsligt ska tvinga henne på toaletten igen.
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Dasha

Jag tycker att ni bör bara sluta med blöjorna. Totalt och för alltid. Hon är väl hemma från dagis/förskoleklassen under jullovet? I vilket fall, hon är ju redan van att hålla sig.

Du är orolig att hon håller sig i 1,5 dygn... Men låt henne bestämma över sin kropp: om hon vill kissa, vill hålla sig eller vill kissa på sig. Det kan hon bestämma själv. Annars blir hon ju desperat och utvecklar dåligt självkänsla! hon behöver inte blöjan och vill inte ha blöjan heller!

Mina tips:

1. Släng alla blöjor och köp aldrig mer igen. håll fast vid det!

2. Låt henne bestämma själv om hon vill kissa på sig eller gå på toa. Slappna av. (det är inte farligt om hon kissar på sig några gånger). ha med ombyteskläder.

3. Gör toabesök så motiverande som möjligt: snygga trosor, fin toainsats, kanske läsa bok på toa eller lyssna på ljudboken....

4. direkta belöningar efter varje kiss/bajs på toaletten. Kanske 2 kronor så att hon köper sig något extra på lördag? Eller någon annan present, som hon verkligen vill ha. Eller klistermärken efter varje kiss/bajs, som blir till något stort (en fin docka?) när dem blir, t.ex. tio stycken. (För att bryta mönster, att distrahera, att motivera).

5. Säg till henne tydligt att DU VILL att hon inte ska ha mer blöja. Att DU VILL att hon ska gå på toa. det vill du. det är ju sant, eller hur? därför belönar du henne för lyckad toabesök, för att du blir glad.

(oroa dig inte, ni kommer inte behöva belöna henne efter varje kiss i flera månader! Hon kommer inte själv vilja kissa på sig mycket snart! )

Min dotter var 1,5 år när vi slutade med blöja, och det gick kanon bra. Men efter 2-3 månader var det inte längre nytt och spännande med pottan. Hon förstod att  det var mest vi, föräldrarna, som behövde att hon skulle gå på pottan, och började krångla.

Hon har alltid haft stark vilja, och kunde hålla sig i 10 timmar, fast hon drack mycket vatten och var otroligt kissenödigt.

om ett barn på 1 år 8 mån kan hålla i 10 timmar, då är det väl inte konstigt att en 6åring håller i 1,5 dygn? Tycker jag, iaf.....

jag tyckte såååå synd om min dotter då... Jag var rädd att muskeln blir för slapp osv.... Hon fick gärna kissa på sig om hon inte ville gå på pottanm. Men det ville inte hon....Obestämd INTE KISSENÖDIGT! VILL INTE!!!!!Skrikandes

Hon blev också hysteriskt av att vara så hemskt kissenödigt, gråtfärdigt osv....

Sedan efter typ 10 timmar glömde hon bort att hon är trotsig och bara kissade på sig. det hände kanske 5 gånger totalt. (inte i rad, men inom 2 veckor).

Då började jag belöna henne med klistermärken som hon satt på väggen efter varje lyckad pottbesök. Fungerade utmärkt!

Min dotter är 3år 4 mån nu, har varit blöjfri dag och natt i cirka 1,5 år nu.

och (IMHO) glöm dumheterna med att göra håll i blöjan eller låta henne ha blöjan när hon ska kissa/bajsa. din dotter är inte handikappad, så behandla henne inte som handikappad! Anars förstör du hennes självkänsla. Hon är ju 6 år!

• Veritaslux
    Dasha skrev 2013-01-02 23:29:32 följande:
    Jag tycker att ni bör bara sluta med blöjorna. Totalt och för alltid. Hon är väl hemma från dagis/förskoleklassen under jullovet? I vilket fall, hon är ju redan van att hålla sig.

Du är orolig att hon håller sig i 1,5 dygn... Men låt henne bestämma över sin kropp: om hon vill kissa, vill hålla sig eller vill kissa på sig. Det kan hon bestämma själv. Annars blir hon ju desperat och utvecklar dåligt självkänsla! hon behöver inte blöjan och vill inte ha blöjan heller!

Mina tips:

2. Låt henne bestämma själv om hon vill kissa på sig eller gå på toa. Slappna av. (det är inte farligt om hon kissar på sig några gånger). ha med ombyteskläder.

3. Gör toabesök så motiverande som möjligt: snygga trosor, fin toainsats, kanske läsa bok på toa eller lyssna på ljudboken....

4. direkta belöningar efter varje kiss/bajs på toaletten. Kanske 2 kronor så att hon köper sig något extra på lördag? Eller någon annan present, som hon verkligen vill ha. Eller klistermärken efter varje kiss/bajs, som blir till något stort (en fin docka?) när dem blir, t.ex. tio stycken. (För att bryta mönster, att distrahera, att motivera).

5. Säg till henne tydligt att DU VILL att hon inte ska ha mer blöja. Att DU VILL att hon ska gå på toa. det vill du. det är ju sant, eller hur? därför belönar du henne för lyckad toabesök, för att du blir glad.

(oroa dig inte, ni kommer inte behöva belöna henne efter varje kiss i flera månader! Hon kommer inte själv vilja kissa på sig mycket snart! )

Min dotter var 1,5 år när vi slutade med blöja, och det gick kanon bra. Men efter 2-3 månader var det inte längre nytt och spännande med pottan. Hon förstod att  det var mest vi, föräldrarna, som behövde att hon skulle gå på pottan, och började krångla.

Hon har alltid haft stark vilja, och kunde hålla sig i 10 timmar, fast hon drack mycket vatten och var otroligt kissenödigt.

om ett barn på 1 år 8 mån kan hålla i 10 timmar, då är det väl inte konstigt att en 6åring håller i 1,5 dygn? Tycker jag, iaf.....

jag tyckte såååå synd om min dotter då... Jag var rädd att muskeln blir för slapp osv.... Hon fick gärna kissa på sig om hon inte ville gå på pottanm. Men det ville inte hon....Obestämd INTE KISSENÖDIGT! VILL INTE!!!!!Skrikandes

Hon blev också hysteriskt av att vara så hemskt kissenödigt, gråtfärdigt osv....

Sedan efter typ 10 timmar glömde hon bort att hon är trotsig och bara kissade på sig. det hände kanske 5 gånger totalt. (inte i rad, men inom 2 veckor).

Då började jag belöna henne med klistermärken som hon satt på väggen efter varje lyckad pottbesök. Fungerade utmärkt!

och (IMHO) glöm dumheterna med att göra håll i blöjan eller låta henne ha blöjan när hon ska kissa/bajsa. din dotter är inte handikappad, så behandla henne inte som handikappad! Anars förstör du hennes självkänsla. Hon är ju 6 år!

Dasha skrev 2013-01-02 23:29:32 följande:

Mina tips:

Rådet angående att låta henne ha blöjan på toaletten vid behov kommer från människor med utbildning och erfarenhet av den här sortens problematik. Så det är knappast dumheter. Jag tycker inte du kan jämföra med en 1,5 åring som får en bakslag i potträningen, det är en helt annan problematik.

I detta fallet tolkar jag det som att barnet får ångest av att gå på toaletten och det ska krävas mycket för att hålla sig 1,5 dygn från att kissa. På läkarens inrådan gjorde TS helt rätt som lät dottern ta på blöjan igen. Det är inte bra att hålla sig länge då en överfylld blåsa är skadligt om det sker upprepade gånger (störd blåsfunktion, infektioner).

TS, jag önskar dig varmt lycka till! Jag tycker du ska pröva mitt råd, som uppenbarligen fungerat hos fler, och om det inte hjälper, se till att få adekvat hjälp hos en barnläkare som tar er på allvar, kanske BUP och kan den här sortens problematik.

• Gotlandsunge
    Veritaslux skrev 2012-12-31 10:30:03 följande:
    Intressant! Hur gick det sen, valde din dotter själv att gå på toaletten eller hur gick ni vidare?

Nej, det gick väldigt lång tid. Till slut sa jag att blöjorna var slut (men hade gömt de sista). Hon höll sig väldigt länge och jag skulle precis ta och plocka fram de, för jag ville inte att hon skulle hålla sig för länge, men då sprang hon och satt sig på toaletten och kissade. Och hon var SÅ stolt!!!
  • Dasha

Förresten, jag kan rekomendera en bok av en dansk barnpsykolog Margarethe Brun Hansen "Kompetenta föräldrar".

där beskriver hon bl.annat ett fenomen "serviceföräldrar" (fenomenet beskrevs först av kände barnpsykologen Jesper Juul).

så, i kapitlet om serviceföräldrar beskriver hon bl. a. en femårig pojke som bajsar bara i bjöja. det gör han bara hemma, så stackarn håller sig en hel dag på dagis, och när mamman kommer och hämtar honom,  säger han till henne att snabbt gå hem för att han är jätte bajsenödig.

Fenomenet verkar bli vanlig nu i norden, och kommer allt senare och senare i åldern, för att föräldrarna blandar ihop kärlek och service och tar inte sitt ansvar.

Margrete säger, att det är verkligen synd om pojken och att det är enbart mammans fel: hon SERVAR sitt barn, istället för att vara en förälder.

PÅ sådant sätt tappar pojken självrespekt.

Han lever inte i nuet, utan är tvungen att hela tiden kontrollera sin stackars ringmuskel. Barn som inte lever i nuet är inte lyckliga barn.

(Allt det här är citat!. köp eller låna boken och läs den! Det finns mycket nyttigt och intelligent i den!)

• Veritaslux
    Dasha skrev 2013-01-03 23:57:56 följande:
    Förresten, jag kan rekomendera en bok av en dansk barnpsykolog Margarethe Brun Hansen "Kompetenta föräldrar".

där beskriver hon bl.annat ett fenomen "serviceföräldrar" (fenomenet beskrevs först av kände barnpsykologen Jesper Juul).

så, i kapitlet om serviceföräldrar beskriver hon bl. a. en femårig pojke som bajsar bara i bjöja. det gör han bara hemma, så stackarn håller sig en hel dag på dagis, och när mamman kommer och hämtar honom,  säger han till henne att snabbt gå hem för att han är jätte bajsenödig.

Fenomenet verkar bli vanlig nu i norden, och kommer allt senare och senare i åldern, för att föräldrarna blandar ihop kärlek och service och tar inte sitt ansvar.

Margrete säger, att det är verkligen synd om pojken och att det är enbart mammans fel: hon SERVAR sitt barn, istället för att vara en förälder.

PÅ sådant sätt tappar pojken självrespekt.

Han lever inte i nuet, utan är tvungen att hela tiden kontrollera sin stackars ringmuskel. Barn som inte lever i nuet är inte lyckliga barn.

(Allt det här är citat!. köp eller låna boken och läs den! Det finns mycket nyttigt och intelligent i den!)
    Jätteintressant. Jag gillar själv mycket det som Jesper Juul står för. Men du beskriver inte någon lösning på problemet att 5-6-åringar vill ha blöja, när det så att säga gått för långt och uppstått en låsning då inga "vanliga" trick som belöningar etc. fungerar.

Jag är själv av den personliga åsikten att vi i norden börjar toaträna våra barn för sent (var en intressant artikel om detta i DN häromdagen bara) och att vi låter det gå för långt (inklusive BVC och barnläkare som inte ger hjälp utan bara tycker man ska "vänta"). Och med att gå för långt menar jag att det uppstår låsningar, att barnet helt enkelt vägrar toaletten, får ångest etc och med det som följd fysiska problem som förstoppning, urinvägsinfektioner mm.

Enligt psykologer är metoden att låta barnet använda blöja under kontrollerade former (notera, på toaletten) ett sätt att komma vidare. Och, som jag skrev, att tvinga barnet att hålla sig (vilket blir en konsekvens när barnet vägrar toaletten), kan vara skadligt. Jag tycker det är en lösning värd att prova. Om barnet håller sig på dagis får man ju hitta en plan för det också, hur dagis ska agera och samarbetet kring toaträningen, såklart.

• Dasha

Hej igen!

Jag kom på en sådan, kanske irrelevant, parallel:

Jag tror att man kan jämföra situationen men en annan typisk situation (som beskrevs i en svensk bok om barn som vi fick på bvc).

en fyraåring kräver att äta bara pannkakor med sylt, alternativt pasta utan sås eller också glass. Hon äter inget annat! Föräldrarna blir desperata.

Föräldrarna säger: hon matvägrade i över ett dygn, när vi försökte mata henne med något annat. Hon blir hysterisk när vi försöker ge henne annan mat. De är oroliga att det kan vara skadligt för flickan att inte äta mat så länge, så de försöker "smyga in" andra produkter i pannkakssmeten, så hon får i sig det mest nödvändiga.

förstår ni hur jag menar? Jag tror att det är i stort sätt samma sak. Föräldrarna gör samma misstag. Och lösningen ska vara i stort sätt likadan: servera flickan bra mat 5 ggr om dagen, men inte tvinga henne äta den: hon får ju själv bestämma om hon vill äta, vara hungrig eller vänta till nästa måltiden.

Veritaslux skrev 2013-01-04 12:27:24 följande:
    Men du beskriver inte någon lösning på problemet att 5-6-åringar vill ha blöja,
    annars jag har ju föreslagit en lösning på 5 punkter, se tidigare!

• cosinus
    Dasha skrev 2013-01-04 12:52:23 följande:
    Hej igen!

Jag kom på en sådan, kanske irrelevant, parallel:

Jag tror att man kan jämföra situationen men en annan typisk situation (som beskrevs i en svensk bok om barn som vi fick på bvc).

en fyraåring kräver att äta bara pannkakor med sylt, alternativt pasta utan sås eller också glass. Hon äter inget annat! Föräldrarna blir desperata.

Föräldrarna säger: hon matvägrade i över ett dygn, när vi försökte mata henne med något annat. Hon blir hysterisk när vi försöker ge henne annan mat. De är oroliga att det kan vara skadligt för flickan att inte äta mat så länge, så de försöker "smyga in" andra produkter i pannkakssmeten, så hon får i sig det mest nödvändiga.

förstår ni hur jag menar? Jag tror att det är i stort sätt samma sak. Föräldrarna gör samma misstag. Och lösningen ska vara i stort sätt likadan: servera flickan bra mat 5 ggr om dagen, men inte tvinga henne äta den: hon får ju själv bestämma om hon vill äta, vara hungrig eller vänta till nästa måltiden.

annars jag har ju föreslagit en lösning på 5 punkter, se tidigare!

Skillnaden här är att ett barn som matvägrar klarar sig bra på bara vätska i flera dygn. Det är ju liksom normalfallet vid t ex magsjuka att de lever på vatten och möjligen lite saft i 3-5 dygn.

Att inte kissa däremot blir fort ett problem och efter drygt ett dygn brukar det vara tal om att åka in på akuten så de får tappa urinblåsan. Det är alltså inget man kan vänta ut 2-3 dygn utan det är betydligt mer bråttom än så.

Jag tror du har många poänger i det du skriver men jag tror inte de är applicerbara i just det här fallet. Men helt klart är att många föräldrar allt för ofta gör barnet en björntjänst när man tror att man är snäll och så har det kanske varit även i TS fall när det hela började. Men nu är de förbi det, nu funkar det inte att vänta ut för barnet har så stora låsningar och vägrar kissa att det faktiskt inte är medicinst försvarbart att bara köra på.
  • Empan36

Vi kör på med att bara göra sina behov inne på toan, tror det funkar bäst. Funkar som sagt inte att bara ta bort blöjan nu. Skippade att göra hål också efter råden härifrån, nu när hon ändå bestämt ett datum!
    Jag får gömma blöjorna, annars sätter hon på sig själv när inte jag ser, vilket gör att hon skippar att gå in på toan och istället fortsätter leka på som vanligt.

• cosinus
    Empan36 skrev 2013-01-04 20:02:48 följande:
    Vi kör på med att bara göra sina behov inne på toan, tror det funkar bäst. Funkar som sagt inte att bara ta bort blöjan nu. Skippade att göra hål också efter råden härifrån, nu när hon ändå bestämt ett datum!
    Jag får gömma blöjorna, annars sätter hon på sig själv när inte jag ser, vilket gör att hon skippar att gå in på toan och istället fortsätter leka på som vanligt.
    Det låter som en vettig plan tycker jag, lycka till och uppdatera gärna hur det går för er. Fixar hon att sitta på toaletten med blöja på och kissa eller är det för tidigt?
Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år