• Empan36

Vägar sluta med blöja 6 år

Hej! Jag har en dotter som blir 6 år om 2 månader och fortfarande använder blöja, använder inte toaletten alls! Vi har försökt med allt känns det som, belöningar, sagt att det är inte finns i hennes storlek längre med mera.. Vi vet inte varför hon vägrar gå på toaletten, det är som att hon blir skrämd av den, hon kan inte ens sitta där utan att bli hyterisk. Annars är hon som vilket annat barn som helst, aningen blyg men har kompisar och har aldrig varit utstött eller liknande. Vi har tagit upp det här med läkare och BVC men inget händer ju!! Det säger att hon har tills skolan börjar på sig, men vad händer om hon inte slutat då? Kan tillägga att hon själv tycler det är jobbigt att hon använder blöja, hon skäms ofta om någon kommentar detta, för många undrar. Jag börjar bli desperat, vet inte vad jag ska ta mig till känns som vi testat allt och läkarna verkar inte ta detta på allvar, finns det ingen hjälp man kan få? :(

• Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år
  • Ronjan709

Går hon omkring hela tiden med blöja el kan hon kontrollera blåsan så hon själv känner när hon behöver kissa o går in på toa tar på en blöja kissar i den o slänger blöjan efter sig?

• Felicia111
    Empan36 skrev 2013-01-04 20:56:46 följande:
    Började första gången vid 1,5 men hon var inte alls redo, testade igen vid 2 års ålder och hon kissa i pottan 4-5 gånger men sen ville hon inte mer, BVC sa att vi inte skulle stressa utan låta henne välja själv. Vid 3 års ålder började vi igen, testade med toan för att se om hon hellre ville sitta där, köpte en mindre toasitt som hon fått välja. Ibörjan gick det bra med att bara sitta där utan att kissa men sen total vägra hon det också och BVC bad oss vänta ut det hela ytterligare. Vid 4 års ålder bad jag om råd igen eftersom hon fortfarande inte kunde gå på toa utan blir bara hysterisk men fick samma svar igen ich att dom inte gör nån utredning förens 6 års ålder.
    Vi har under det här åren alltid försökt peppa henne flera gånger att gå på toa men utan resultat.
    konstigt.. min tjej tycker de e kul o gå på pottan... har ni testat att ha pottan brevid toan när ni själva kissar o låta henne sitta på pottan samtidigt
  • Empan36

19 jan har hon sagt, kan skriva och berätta hur det gick :)

Hon säger till ibland och då brukar jag säga att vi kan gå på toa och kissa men då blir hon arg och säger att hon inte är kissnödig och då säger jag att isåfall behöver hon inte ha blöja heller och då går det ett tag innan hon ber om blöja igen.
    Det har hänt att hon gömt blöjor för att kunna ta på sig utan att jag vet men nu ligger dom på ett ställe där hon inte når. Så hon får bara använda när hon måste.

• Frozen
    cosinus skrev 2013-01-04 21:27:57 följande:
    (jag visste när hon var kissnödig och så spolade jag varmvatten på hennes fötter så hon inte kunde hålla sig)
    Allvarligt, fungerar det? Gjorde du det när hon satt på pottan alltså? Hur lång tid tog det innan hon började kissa?

Låter fascinerande, vet ju att det är ett känt bus på folk som sover men inte hört att man kan använda det vid potträning :) 

Empan36, jag tycker det är riktigt dåligt att ni inte fått hjälp av BVC hittills, det är uppenbart en låsning hos er dotter då hon inte vill försöka själv, trist att BVC inte vill agera tidigare men tryck på ordentligt så fort hon fyller 6.
    Vilket datum har hon själv som mål?  
  • Vinterankan

Vad är egentligen kärnan i detta vad du uppfattar det? Att hon vägrar toaletten eller bara vill kissa i blöjan? Är ju inte riktigt samma sak. En bekants dotter var rädd för toaletten och där gjorde de till slut en lek där toaletten var involverad. Den var helt enkelt pax i en tagarlek. Först med locket nere och sedan med locket uppe. När dottern var mitt uppe i leken så glömde hon bort att vara rädd. Och sedan helt plötsligt när hon satt på pax så utbrast de "men du sitter ju på toaletten ju" och började skratta allihop. De fortsatte sedan med att sitta på toaletten utan att kissa lite mer innan hon för första gången kissade på toaletten. Om det mer handlar om att vilja kissa i blöjan så kanske ni kan lägga blöjan i badkaret och låta henne sitta på huk och försöka träffa blöjan. Då kissar hon ju i blöjan men har den inte på sig. Jag tror att belöningar och lek är en bra metod. Kanske att ni ska ge henne belöning så fort hon kissar utan blöja till en början även om det är på fel ställe som i byxorna eller sängen.

• cosinus
    Frozen skrev 2013-01-04 22:00:46 följande:
    Allvarligt, fungerar det? Gjorde du det när hon satt på pottan alltså? Hur lång tid tog det innan hon började kissa?

Låter fascinerande, vet ju att det är ett känt bus på folk som sover men inte hört att man kan använda det vid potträning :) 

Empan36, jag tycker det är riktigt dåligt att ni inte fått hjälp av BVC hittills, det är uppenbart en låsning hos er dotter då hon inte vill försöka själv, trist att BVC inte vill agera tidigare men tryck på ordentligt så fort hon fyller 6.
    Vilket datum har hon själv som mål?  
    Japp funkar skitbra :) Med killarna så har jag bara spolat fötterna och låtit dem kissa i duschen men med tjejen så ställde jag pottan i duschen ist just för att vänja vid pottan.

Det beror på hur kissnödigt barnet är men allt från 2 sekunder till 1 minut. Har det tagit längre tid har vi bara konstaterat att det inte kom kiss den gången och försökt senare och då har det inte varit några olyckor på iaf 30 min om det inte kommit kiss på den tiden.

Sen blir det ju lite pavlos hundar över det hela, dusch = kissnödig och de kissar efter ett tag utan att man ens hinner så på den och då är det ju läge att prova kissa även på andra ställen och inte bara i duschen :)

Min lillebror är så pass mycket yngre än mig att jag minns hur mamma spolade hans fötter så det där har jag med mig hemifrån.
  • Dasha

Klart det funkar att spola vattnet på fötterna! Men jag har inte provat det själv på barnet.

En annan trick är ju att öppna vattenkranen, så att vattnet skvätter och låter som kiss. då kissar barnen omedelbart! och även vuxna!

Jag vet, för att min mamma fick sådan råd av läkaren efter operationen, när hon hade jättesvårt att få igång kissreflexen. Då tipsade läkaren att jag skulle skälla ut lite vatten från en glas till en annan, så att det skvätter, när mamman sitter på toa. Funkade jättebra!

PÅ min dotter funkade det också, när hon i trotsåldern började påstå att hon ville inte kissa och försökte bevisa det med att sitta på pottan utan att kissa i den. Då satte jag på vatten i kranen med en tun stråle så att det hördes skvätt. Då gick det bra!

En fråga till er alla: brukade ni "vädra" bebisen utan blöja några timmar nästan varje dag? För att då lär ju sig barnet bl.a. hur det är att kissa, och det blir ganska instinktivt i den ålder (0-8 månader). Syftet med vädringen är såklart att huden andas, men jag tror det även hjälper innan framtida pottträningen.

Annars är det ju såklart främst fel av bvc: de har tydliga riktlinjer att motverka "potttvång", för att de är rädda för barnmisshandel (psykisk och fysisk). Det är ju så just för att för två generationen tillbaka var föräldrarna ofta elaka mot barn när det gällde pottträningen.

En annan orsak till så många problem med det är såklart att man får flera barn så tätt i sverige. Jag har mycket att säga om det här, men inte nu
    så föräldrarna är ju trötta, civiliserade, bekväma, och vill inte alls potträna tidigt. De hoppas att det kommer av sig själv. Och råd från bvc kan lätt misstolkas just på det viset, att barn ska börja gå på toa utan någon ansträngning från föräldrar, bara vi pressar dem inte.

Förresten, jag har aldrig sett ett barn som kissat på sig offentligt i sverige. Det hände bara med min dotter flera gånger, för att redan innan hon fyllde 2 år var vi överallt: på liseberg, i museer osv utan blöja. hon var bra att gå på toa, men det hände olyckor ibland. Jag hade alltid med mig i ryggsäcken:
    1. ombyteskläder
    2.  påse för kissiga kläder
    3 massa våtserveter och en trasa att tvätta golvet om det råkade hända inomhus
    4. handsprit för att desinfiera fläcket
    5 servetter att torka tort.

Då kände jag mig som en outsider, för att ingen annan verkade någonsin ta ut en icke-100% blöjfri barn ut på stan.... 

• cosinus

Jag hade med pottan under vagnen i somras, överallt! vi har haft kisspaus på gatan 200 m hemifrån för då och precis då var hon nödig.

Med var alltid kiss-skydd i vagn och bilstol (storebrors som han får utskrivna för sängvätning), potta, vatten att skölja pottan med, våtservetter, liten handduk att kunna torka ev nerkissade golv med samt såklart ombyten. När vi väl tog blöjan dagtid hade hon den aldrig mer. Har även haft såna här kiss-skydd i kundvagnen på Ica :)

Förvånandsvärt få olyckor men många pottpauser på udda ställen. Ica maxis parkering som ett exempel.

• fågelungarna

Ja, jag ec:ar mina barn, så det har ju varit blöjfritt i ökande grad redan från 7 mån med stora, och från födseln med lilla. Gör man det får man snabbt en avslappnad relation till kiss och bajs... En liten olycka från en bebis, är ju nästan bara vatten.

Bägge mina har varit blöjfria på heltid från 12 resp 10 mån. Rent generellt brukar ec-barn hålla sig bättre borta än hemma. En gång har lillebror kissat i byxorna på öppna förskolan. Lite kraftigare byxor i murriga färger gjorde att det inte kom på golvet, och inget syntes, så jag kunde diskret gå och byta på toa. Men annars har du helt rätt Dasha, att det borde inte vara så himla pinsamt om ens barn råkar kissa ner sig. Om alla föräldrar nojar för sånt, så påverkar det säkert blöjavvecklingen.

• Frozen
    cosinus skrev 2013-01-04 22:11:59 följande:
    Japp funkar skitbra :) Med killarna så har jag bara spolat fötterna och låtit dem kissa i duschen men med tjejen så ställde jag pottan i duschen ist just för att vänja vid pottan.

Det beror på hur kissnödigt barnet är men allt från 2 sekunder till 1 minut. Har det tagit längre tid har vi bara konstaterat att det inte kom kiss den gången och försökt senare och då har det inte varit några olyckor på iaf 30 min om det inte kommit kiss på den tiden.
    Jag testade idag, badbalja under toaletten (potten gillar hon inte) och hällde varmvatten på hennes fot med en liten vattenkanna. Kom inget kiss trots att även kranen stod och smårann, tillslut ville hon inte sitta kvar längre och jag gav upp efter kanske 2 minuter. Får försöka igen vid bättre valt tillfälle. 

Förlåt för lånet av tråden TS, jag hoppas det går toppen nu nästa gång ni gör ett försök Lycka till, ser fram emot att höra hur det går. 
Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år