Empan36 skrev 2013-01-02 01:06:37 följande:
Vi har testat med att lägga undan blöjorna och sagt att nu är det slut och vi handlar inga fler men hon håller sig, hon kan vara panik kissnödig utan att ens kissa på sig. Ett tag gick det 1,5 dygn och hon hade så ont i magen att vi var tvungna att ge henne blöja enligt läkarens råd. Det är ju farligt att hålla sig för länge. Har testat flera gånger men hon håller sig då helt enkelt, vi trodde först att hon isåfall skulle kissa på sig under natten men inte det heller.
Nu har hon dock bestämt ett datum hon ska sluta på och tummat på att hon ska gå på toaletten så vi får se hur det går. Hon har sagt så här flera gånger.
Imorgon ska jag testa göra hål i blöjan när hon inte ser så att när hon kissat rinner det igenom, fick tips av en bekant. Vi gjorde så en gång förut men då var det meningen att hon skulle sitta på toaletten med blöjan på för att öva , så då visste hon att det var hål i men nu tänkte jag testa att göra utan att hon vet och säga att dom helt enkelt blivit för små ich det inte finns större storlek.
I länken ovan nämns också den metod jag nämnde som steg 1, dvs att hon får ha blöja, men bara på toa och när hon behöver. Kör på den metoden fram tills det datum då hon själv valt att gå på toaletten är mitt råd (att hon själv nu bestämt ett datum är ju jättebra, se det som ett framsteg!). Skulle hon sen inte fixa det så har ni kommit en bit på väg genom att steg 1 funkar, fortsätt ett tag till och sätt ett nytt mål som ni båda kommer överens om. Jag tror det är jätteviktigt att hon får känna att hon är delaktig och har kontroll genom att du plötsligt ska tvinga henne på toaletten igen!
Jag tror det är viktigt att inte pressa henne nu och att göra hål i smyg i blöjan förstår jag inte riktigt vad du hoppas vinna på? Jag ser en risk att hon upplever det som att du återigen försöker ta hennes trygghet (blöjan) ifrån henne. Och varför börja laborera när hon faktiskt själv satt ett datum? Det är som sagt ett superframsteg som jag ser det. Nej, jag tror på 1: Blöja på toa vid behov. 2: Testa toalett det datum hon sagt (kanske förslagsvis utan vidare ståhej).
Lycka till!