• Empan36

    Vägar sluta med blöja 6 år

    Hej! Jag har en dotter som blir 6 år om 2 månader och fortfarande använder blöja, använder inte toaletten alls! Vi har försökt med allt känns det som, belöningar, sagt att det är inte finns i hennes storlek längre med mera.. Vi vet inte varför hon vägrar gå på toaletten, det är som att hon blir skrämd av den, hon kan inte ens sitta där utan att bli hyterisk. Annars är hon som vilket annat barn som helst, aningen blyg men har kompisar och har aldrig varit utstött eller liknande. Vi har tagit upp det här med läkare och BVC men inget händer ju!! Det säger att hon har tills skolan börjar på sig, men vad händer om hon inte slutat då? Kan tillägga att hon själv tycler det är jobbigt att hon använder blöja, hon skäms ofta om någon kommentar detta, för många undrar. Jag börjar bli desperat, vet inte vad jag ska ta mig till känns som vi testat allt och läkarna verkar inte ta detta på allvar, finns det ingen hjälp man kan få? :(

  • Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år
  • mikroE

    Har ni provat att säga att hon inte längre får ha på sig blöjor hela tiden men att hon kan få ta på sig en blöja när hon känner att hon behöver kissa eller bajsa? Då får hon träna att känna efter men kan ändå vara säker på att få kissa och bajsa på det sätt hon är bekväm med. Då får hon också vara 'normal' emellan med andra barn och slippa skämmas för blöjan för ni kan ju bara gå in på toa och ta på den och sedan kan hon vara därinne medan hon kissar och bajsar så verkar allt som vanligt. 


  • Empan36

    Ska testa med att förklara hur toan fungerar igen, gjorde det ibörjan men kan vara värt ett försök igen.

    Hon får inte ha blöja på sig om hon inte ska kissa eller bajsa men ibland händer det att hon satt på sig själv utan att någon märkt och det är oftast då nån annan kommenterar det. Jag vet inte om det är att hon glömmer ta av sig den? Men det känns inte som det eftersom jag ibland får kämpa med att få av henne den, får helt enkelt slita av den, har hänt att hon kissat den full och sen inte tagit av ändå och blir ändå hysterisk när den ska av. Hon använder Libero up and Go st 8, finns inga andra som passar henne, de med vanliga spännen åker upp men nu funderar jag på att köpa nåt annat märke igen som är för litet ich som hon faktiskt inte kan sätta på sig själv då heller, då kan jag få bättre koll på ifall hon har.

  • Veritaslux

    Om jag tolkat det rätt så känner hon och kan kontrollera när hon ska kissa/bajsa, men vägrar potta/toa ändå? 

    Nu har jag ingen större erfarenhet men ett tips jag lärt mig från Knattetimmen i radio (du kan lyssna på SR:s webb) och barnpsykologen/barnmorskan Malin Alfén och Louise Hallin är att just låta barnet använda blöja "vid behov", men då också bara på toaletten (det kommer ganska många frågor om just toabekymmer hos barn). Detta när barnen kommit så långt i sin utveckling att de känner och kan kontrollera kiss/bajs, men där det ändå låst sig med toa/potta.

    Säg att det är okej att kissa/bajsa i blöja, men eftersom hon vet när hon ska kissa/bajsa, behöver hon ju inte blöjan hela tiden. Det är helt okej att använda blöja, men då får hon gå in och sätta på den i badrummet, och där göra sina behov precis som alla andra. Skillnaden blir att hon gör det i blöjan som hon sedan slänger och så är det bra med det...

    Det verkar ju som att det låst sig just kring toan och att blöjan blivit hennes trygghet. Tänker att om du låter henne ha blöja för att uträtta sina behov under ordnade former och släpper detta med att hon måste gå på toa, så kanske det lossnar av sig själv så småniningom. 


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Gotlandsunge
    Veritaslux skrev 2012-12-30 13:15:48 följande:
    Om jag tolkat det rätt så känner hon och kan kontrollera när hon ska kissa/bajsa, men vägrar potta/toa ändå? 

    Nu har jag ingen större erfarenhet men ett tips jag lärt mig från Knattetimmen i radio (du kan lyssna på SR:s webb) och barnpsykologen/barnmorskan Malin Alfén och Louise Hallin är att just låta barnet använda blöja "vid behov", men då också bara på toaletten (det kommer ganska många frågor om just toabekymmer hos barn). Detta när barnen kommit så långt i sin utveckling att de känner och kan kontrollera kiss/bajs, men där det ändå låst sig med toa/potta.

    Säg att det är okej att kissa/bajsa i blöja, men eftersom hon vet när hon ska kissa/bajsa, behöver hon ju inte blöjan hela tiden. Det är helt okej att använda blöja, men då får hon gå in och sätta på den i badrummet, och där göra sina behov precis som alla andra. Skillnaden blir att hon gör det i blöjan som hon sedan slänger och så är det bra med det...

    Det verkar ju som att det låst sig just kring toan och att blöjan blivit hennes trygghet. Tänker att om du låter henne ha blöja för att uträtta sina behov under ordnade former och släpper detta med att hon måste gå på toa, så kanske det lossnar av sig själv så småniningom. 
    Så fick vi göra i början och det fungerade jättebra för oss och dottern var nöjd med det också.
  • cosinus

    Jag håller med Veritaslux om att hon bara ska ha blöja när hon behöver kissa eller bajsa samt att det ska ske på toaletten. Då behöver eg ingen annan veta om hennes blöja för vad hon gör på toan är hennes ensak och man får bort den sociala biten. Jag hade också låtit henne ta det mesta av det här ansvaret själv. Låt henne ta med en blöja in på toa själv. Sätta på den själv (går ju bra med byxblöja) och ta av samt torka sig själv. Det blir ju rätt meckigt med att klä av och på sig hela tiden och det kanske kan motivera henne att sluta. Sen kan hon ju få duscha varje kväll för att säkerställa att hon lyckats torka sig bra (och bajs behöver ni nog hjälpa med)

    Steg 2 kan vara att hon måste sitta på toa när hon kissar. Tycker hon toaletten är läskig så låt henne ha locket stängt i början. Jag vet att det ges som tips för barn som inte vill bajsa på toa att sätta blöjan lösare och lösare och att barnet sitter på toaltten när det bajsar så att när man till slut tar bort blöjan är steget inte så stort.

    Ett annat tips är att se om ni kan muta henne till att kissa i duschen. Det kan vara så att hon tycker det känns konstigt att sitta och göra sina behov om hon är van att stå med blöja. Då kanske det kan gå bättre i duschen där hon får stå utan att det rinner efter benen (eller ja det gör det ju men hon känner det inte bland allt annat vatten). Det fina med duschen är att om man är kissnödig redan så blir man jättekissnödig av varmvatten på fötterna så det kan göra att hon kan övertalas att släppa på. Får man henne att kissa i duschen är det iaf ett steg mot att inte alltid kissa i blöjan. Hur man ska gå vidare är jag dock osäker på men det går kissa på potta i duschen, det har mina fått prova några ggr :)

    Lycka till och jag tror det måste börja jobbas på men steg 1 är absolut att hon inte har blöja alltid utan att hon får en för att kissa/bajsa i.

  • Veritaslux
    Gotlandsunge skrev 2012-12-30 23:42:33 följande:
    Så fick vi göra i början och det fungerade jättebra för oss och dottern var nöjd med det också.
    Intressant! Hur gick det sen, valde din dotter själv att gå på toaletten eller hur gick ni vidare?
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • fågelungarna

    www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja

    Avsnitt två i den här artikeln liknar er dotters problematik, men bägge delar är läsvärda.

    Jag tycker det är viktigt att tänka på att det är förälderns ansvar, inte barnets, att avveckla blöjan, så som det står i artikeln.

    Vad händer om ni helt enkelt ser till att blöjorna är slut?

  • Empan36

    Vi har testat med att lägga undan blöjorna och sagt att nu är det slut och vi handlar inga fler men hon håller sig, hon kan vara panik kissnödig utan att ens kissa på sig. Ett tag gick det 1,5 dygn och hon hade så ont i magen att vi var tvungna att ge henne blöja enligt läkarens råd. Det är ju farligt att hålla sig för länge. Har testat flera gånger men hon håller sig då helt enkelt, vi trodde först att hon isåfall skulle kissa på sig under natten men inte det heller.

    Nu har hon dock bestämt ett datum hon ska sluta på och tummat på att hon ska gå på toaletten så vi får se hur det går. Hon har sagt så här flera gånger.

    Imorgon ska jag testa göra hål i blöjan när hon inte ser så att när hon kissat rinner det igenom, fick tips av en bekant. Vi gjorde så en gång förut men då var det meningen att hon skulle sitta på toaletten med blöjan på för att öva , så då visste hon att det var hål i men nu tänkte jag testa att göra utan att hon vet och säga att dom helt enkelt blivit för små ich det inte finns större storlek.

  • Veritaslux
    Empan36 skrev 2013-01-02 01:06:37 följande:
    Vi har testat med att lägga undan blöjorna och sagt att nu är det slut och vi handlar inga fler men hon håller sig, hon kan vara panik kissnödig utan att ens kissa på sig. Ett tag gick det 1,5 dygn och hon hade så ont i magen att vi var tvungna att ge henne blöja enligt läkarens råd. Det är ju farligt att hålla sig för länge. Har testat flera gånger men hon håller sig då helt enkelt, vi trodde först att hon isåfall skulle kissa på sig under natten men inte det heller.

    Nu har hon dock bestämt ett datum hon ska sluta på och tummat på att hon ska gå på toaletten så vi får se hur det går. Hon har sagt så här flera gånger.

    Imorgon ska jag testa göra hål i blöjan när hon inte ser så att när hon kissat rinner det igenom, fick tips av en bekant. Vi gjorde så en gång förut men då var det meningen att hon skulle sitta på toaletten med blöjan på för att öva , så då visste hon att det var hål i men nu tänkte jag testa att göra utan att hon vet och säga att dom helt enkelt blivit för små ich det inte finns större storlek.
    I länken ovan nämns också den metod jag nämnde som steg 1, dvs att hon får ha blöja, men bara på toa och när hon behöver. Kör på den metoden fram tills det datum då hon själv valt att gå på toaletten är mitt råd (att hon själv nu bestämt ett datum är ju jättebra, se det som ett framsteg!).  Skulle hon sen inte fixa det så har ni kommit en bit på väg genom att steg 1 funkar, fortsätt ett tag till och sätt ett nytt mål som ni båda kommer överens om. Jag tror det är jätteviktigt att hon får känna att hon är delaktig och har kontroll genom att du plötsligt ska tvinga henne på toaletten igen!

    Jag tror det är viktigt att inte pressa henne nu och att göra hål i smyg i blöjan förstår jag inte riktigt vad du hoppas vinna på? Jag ser en risk att hon upplever det som att du återigen försöker ta hennes trygghet (blöjan) ifrån henne. Och varför börja laborera när hon faktiskt själv satt ett datum? Det är som sagt ett superframsteg som jag ser det. Nej, jag tror på 1: Blöja på toa vid behov. 2: Testa toalett det datum hon sagt (kanske förslagsvis utan vidare ståhej).

    Lycka till!


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år