Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Vägar sluta med blöja 6 år

www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja

Avsnitt två i den här artikeln liknar er dotters problematik, men bägge delar är läsvärda.

Jag tycker det är viktigt att tänka på att det är förälderns ansvar, inte barnets, att avveckla blöjan, så som det står i artikeln.

Vad händer om ni helt enkelt ser till att blöjorna är slut?

• fågelungarna

Empan36, jag förstår verkligen att du är bitter på BVC. Jag tycker det är en stor brist hos BVC, de verkar inte ha någon kunskap över huvud taget kring blöjavveckling. Det finns inga riktlinjer alls hos varken Barnhälsovården (övergripande organ för BVC), eller socialstyrelsen. Och att ditt BVC sagt åt er att vänta ut dottern strider mot allt vad forskning och expertis säger. Jag tänker just på den forskning som togs upp i DN härom dagen, och det som jag länkade till i mitt tidigare inlägg.

Det är himla sorgligt att kunskapen om att det är möjligt att sätta sin bebis på potta/toa, och att barn lätt kan bli tillförlitligt torra redan vid 18 mån är som bortblåst, bara en-två generationer tillbaka var det en självklarhet även i Sverige. Engångsblöjan uppfanns för bara 60 år sedan. Visst har den fördelar, men er situation, TS, illustrerar verkligen myntets baksida.

EC-mamman i DN-reportaget, jag och några andra, håller på att dra igång en kampanj för ökad kunskap om alternativen till >tre år i blöja. www.blojfribebis.se/blojupproret Kanske veritaslux, Dasha, eller varför inte Empan36 är intresserade av att vara med, med erfarenheter och tankar...

• fågelungarna

Förresten, vilket datum har hon bestämt sig för att sluta? Skulle vara så spännande att höra hur det går för er.

• fågelungarna

Ja, jag ec:ar mina barn, så det har ju varit blöjfritt i ökande grad redan från 7 mån med stora, och från födseln med lilla. Gör man det får man snabbt en avslappnad relation till kiss och bajs... En liten olycka från en bebis, är ju nästan bara vatten.

Bägge mina har varit blöjfria på heltid från 12 resp 10 mån. Rent generellt brukar ec-barn hålla sig bättre borta än hemma. En gång har lillebror kissat i byxorna på öppna förskolan. Lite kraftigare byxor i murriga färger gjorde att det inte kom på golvet, och inget syntes, så jag kunde diskret gå och byta på toa. Men annars har du helt rätt Dasha, att det borde inte vara så himla pinsamt om ens barn råkar kissa ner sig. Om alla föräldrar nojar för sånt, så påverkar det säkert blöjavvecklingen.

• fågelungarna
    marieerikss skrev 2013-01-21 12:00:25 följande:
    Det är inget som man kan stressa eller pressa ett barn med. Förr eller senare slutar dom med blöjor och det finns ingen anledning haka på "stress-trenden" och tro att barn kan ha full kontroll mer eller mindre från de är nyfödda, för så har det aldrig fungerat och kommer aldrig fungera.
    Jodå, bebisar har visst kontroll på blåsa och tarm, de kan viljemässigt kissa och bajsa redan när de är bara några dagar gamla. Däremot förstår de ju inte att det inte är ok rent socialt att kissa och bajsa var de än befinner sig, det får ju föräldern hjälpa dem med genom att ta dem till toa när de är nödiga. Genom att gå på känn, eller att avläsa bebisens signaler. Sen använder förstås de flesta som ec:ar någon form av engångs- eller tygblöja som komplement, på heltid eller delvis, åtminstone det första halvåret-året.

Kom ihåg att engångsblöjor bara har funnits sedan mitten av femtiotalet. Hur gjorde man innan dess? Hur gör man överallt i världen där man inte har råd att köpa blöjor? Ser du inga som helst bekymmer med det enorma sopberg/extrema koldioxidutsläpp en sexåring med blöja har skapat? De problem med förstoppning som en viss andel av blöjbarnen har? Etc. Jag förstår fullständigt att det kan gå snett med potträningen, så man hamnar i den situation som TS beskriver. Man behöver inte känna skuld, för man har som förälder gjort så gott man kunnat. Men att inte ens se det problematiska kring situationen med en sexåring i blöja på heltid, det tycker jag nog är lite anmärkningsvärt.
  • fågelungarna

TS, alla har rätt att göra egenremisser vill jag minnas. Du kan således själv ta kontakt med t ex en urologmottagning. Åtminstone på de större sjukhusen finns det ju uroterapeuter som är vana vid den här typen av problematik. Hade jag varit som du hade jag ringt och hört mig för. Ju förr ni kan bryta den här situationen som uppenbarligen är jobbig både för ditt barn och dig som förälder, desto bättre. Gå förbi BVC, det är ju under all kritik att de inte agerat tidigare, trots dina påtalanden!

Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år