• cosinus

Vägar sluta med blöja 6 år

Jag håller med Veritaslux om att hon bara ska ha blöja när hon behöver kissa eller bajsa samt att det ska ske på toaletten. Då behöver eg ingen annan veta om hennes blöja för vad hon gör på toan är hennes ensak och man får bort den sociala biten. Jag hade också låtit henne ta det mesta av det här ansvaret själv. Låt henne ta med en blöja in på toa själv. Sätta på den själv (går ju bra med byxblöja) och ta av samt torka sig själv. Det blir ju rätt meckigt med att klä av och på sig hela tiden och det kanske kan motivera henne att sluta. Sen kan hon ju få duscha varje kväll för att säkerställa att hon lyckats torka sig bra (och bajs behöver ni nog hjälpa med)

Steg 2 kan vara att hon måste sitta på toa när hon kissar. Tycker hon toaletten är läskig så låt henne ha locket stängt i början. Jag vet att det ges som tips för barn som inte vill bajsa på toa att sätta blöjan lösare och lösare och att barnet sitter på toaltten när det bajsar så att när man till slut tar bort blöjan är steget inte så stort.

Ett annat tips är att se om ni kan muta henne till att kissa i duschen. Det kan vara så att hon tycker det känns konstigt att sitta och göra sina behov om hon är van att stå med blöja. Då kanske det kan gå bättre i duschen där hon får stå utan att det rinner efter benen (eller ja det gör det ju men hon känner det inte bland allt annat vatten). Det fina med duschen är att om man är kissnödig redan så blir man jättekissnödig av varmvatten på fötterna så det kan göra att hon kan övertalas att släppa på. Får man henne att kissa i duschen är det iaf ett steg mot att inte alltid kissa i blöjan. Hur man ska gå vidare är jag dock osäker på men det går kissa på potta i duschen, det har mina fått prova några ggr :)

Lycka till och jag tror det måste börja jobbas på men steg 1 är absolut att hon inte har blöja alltid utan att hon får en för att kissa/bajsa i.

• cosinus
    Dasha skrev 2013-01-04 12:52:23 följande:
    Hej igen!

Jag kom på en sådan, kanske irrelevant, parallel:

Jag tror att man kan jämföra situationen men en annan typisk situation (som beskrevs i en svensk bok om barn som vi fick på bvc).

en fyraåring kräver att äta bara pannkakor med sylt, alternativt pasta utan sås eller också glass. Hon äter inget annat! Föräldrarna blir desperata.

Föräldrarna säger: hon matvägrade i över ett dygn, när vi försökte mata henne med något annat. Hon blir hysterisk när vi försöker ge henne annan mat. De är oroliga att det kan vara skadligt för flickan att inte äta mat så länge, så de försöker "smyga in" andra produkter i pannkakssmeten, så hon får i sig det mest nödvändiga.

förstår ni hur jag menar? Jag tror att det är i stort sätt samma sak. Föräldrarna gör samma misstag. Och lösningen ska vara i stort sätt likadan: servera flickan bra mat 5 ggr om dagen, men inte tvinga henne äta den: hon får ju själv bestämma om hon vill äta, vara hungrig eller vänta till nästa måltiden.

annars jag har ju föreslagit en lösning på 5 punkter, se tidigare!

Skillnaden här är att ett barn som matvägrar klarar sig bra på bara vätska i flera dygn. Det är ju liksom normalfallet vid t ex magsjuka att de lever på vatten och möjligen lite saft i 3-5 dygn.

Att inte kissa däremot blir fort ett problem och efter drygt ett dygn brukar det vara tal om att åka in på akuten så de får tappa urinblåsan. Det är alltså inget man kan vänta ut 2-3 dygn utan det är betydligt mer bråttom än så.

Jag tror du har många poänger i det du skriver men jag tror inte de är applicerbara i just det här fallet. Men helt klart är att många föräldrar allt för ofta gör barnet en björntjänst när man tror att man är snäll och så har det kanske varit även i TS fall när det hela började. Men nu är de förbi det, nu funkar det inte att vänta ut för barnet har så stora låsningar och vägrar kissa att det faktiskt inte är medicinst försvarbart att bara köra på.
  • cosinus
    Empan36 skrev 2013-01-04 20:02:48 följande:
    Vi kör på med att bara göra sina behov inne på toan, tror det funkar bäst. Funkar som sagt inte att bara ta bort blöjan nu. Skippade att göra hål också efter råden härifrån, nu när hon ändå bestämt ett datum!
    Jag får gömma blöjorna, annars sätter hon på sig själv när inte jag ser, vilket gör att hon skippar att gå in på toan och istället fortsätter leka på som vanligt.
    Det låter som en vettig plan tycker jag, lycka till och uppdatera gärna hur det går för er. Fixar hon att sitta på toaletten med blöja på och kissa eller är det för tidigt?
  • cosinus
    Empan36 skrev 2013-01-04 20:40:57 följande:
    Att sitta på toa funkar inte, hon blir helt hysterisk.
    Är också rätt arg över att BVC bara sagt att vi ska vänta ut allt i flera år nu :( även fast vi varit på dom flera gånger.
    Ok, ja då är det ju s a s inte bara kissandet i det "fria" som hon är rädd för utan även själva toastolen. Finns det något ställe förutom blöja hon skulle kunna tänka sig att kissa i/på om hon får tänka efter och komma med förslag själv. Dusch och badkarl (utan badvatten då såklart) är ju såna där uppebara ställen man kan prova kissa på bara för att ha provat kissa utan blöja om man nu inte vill ha med toaletter att göra.
  • cosinus
    fågelungarna skrev 2013-01-04 21:11:35 följande:
    Empan36, jag förstår verkligen att du är bitter på BVC. Jag tycker det är en stor brist hos BVC, de verkar inte ha någon kunskap över huvud taget kring blöjavveckling. Det finns inga riktlinjer alls hos varken Barnhälsovården (övergripande organ för BVC), eller socialstyrelsen. Och att ditt BVC sagt åt er att vänta ut dottern strider mot allt vad forskning och expertis säger. Jag tänker just på den forskning som togs upp i DN härom dagen, och det som jag länkade till i mitt tidigare inlägg.

Det är himla sorgligt att kunskapen om att det är möjligt att sätta sin bebis på potta/toa, och att barn lätt kan bli tillförlitligt torra redan vid 18 mån är som bortblåst, bara en-två generationer tillbaka var det en självklarhet även i Sverige. Engångsblöjan uppfanns för bara 60 år sedan. Visst har den fördelar, men er situation, TS, illustrerar verkligen myntets baksida.

EC-mamman i DN-reportaget, jag och några andra, håller på att dra igång en kampanj för ökad kunskap om alternativen till >tre år i blöja. www.blojfribebis.se/blojupproret Kanske veritaslux, Dasha, eller varför inte Empan36 är intresserade av att vara med, med erfarenheter och tankar...
    Grejen nu är ju att det är så himla modernt med att vänta på att barnet är redo. Det här går ju att tolka på flera sätt.

Jag tror det viktiga är att inte sätta några krav på prestation på ett barn som kanske inte är fysiskt redo men jag tror inte på att vänta tills barnet vill bli av med blöjan självmant.

Jag har 4 barn. Den äldsta sa till själv vid 1 år och 9 månader när hon ville ha en blöja att kissa i. Hon var alltås utan blöja hemma all övrig tid och henne hade jag alltså kunnat få torr tidigt men hon ville inte kissa på pottan och jag var så itutad att man inte fick göra något mot barnets vilja så jag lät henne hållas tills hon var 3 år. Då tog vi bort blöjan och då var det jobbigt med bajsandet och övergången till bajs i potta men det gick ändå helt ok.

Hennes två bröder har vi också tagit bort blöjan vid 3 års ålder för och de har båda fått jätteproblem med bajsandet och en av dem blev så förstoppad så även kisset tog stryk och ff vid 6 år är han inte 100 % pålitlig men iaf 98. Han hade nog på 2 år på dagis lätt 10 kisspåsar i veckan med sig hem. Ibland kunde det vara 4 om dagen för att han småskvätte hela tiden.

Att jag inte tagit blöjan på barnen vid 2 år beror på att vi har barn med 2-årsintervall och jag har helt enkelt inte fixat att både potträna en 2-åring som inte är så motiverad själv och vara höggravid eller hemma med besvärlig spädis.

Iaf, så vår fyra blev 2 i somras och nu var jag fast besluten att inte göra om alla mina misstag så jag började vid 1.5 års ålder att vänja henne vid att kissa i pottan. Hon var helt hysterisk de första gångerna hon kissade ner sig på pottan (jag visste när hon var kissnödig och så spolade jag varmvatten på hennes fötter så hon inte kunde hålla sig). Men den här gången var jag fast övertygad om att bara trösta, lugna och visa att det inte var farligt. De 10 första gångerna var hon lessen. Det gick från total hysteri till mer bara snyftande på slutet och sen gick jag inte vidare. Inte då. Jag nöjde mig med att hon kunde kissa på pottan 3-4 ggr i veckan så att hon inte glömde bort det.  Det som kom gratis med det här var att hon lärde sig när hon kissade så hon började komma och kräva en ny blöja direkt hon kissat och hon hade hela tiden koll när det kom.

Så i somras, efter semestern tog vi bort blöjan helt. Det var såklart några olyckor i början och en helt förtvivlad tjej när det rann efter benen men jag peppade, klappade händer och allt kiss var bra kiss och så försökte vi hitta av pottan. Det gick fort frammåt och så var det då bajsandet. Det tyckte hon liksom syskonen var lite läskigt i början men det är så himla mycket enklare att vänja om en 2-åring än en 3-åring. En 2-åring är mer bara rädd och ovan medan en 3-åring har så mycket mer egna ideer och hang-ups på hur det ska gå till.

Så ja, jag är helt övertygad om att vi väntar alldeles för länge numera och därmed skapar oss en massa problem. Jag är också helt övertygad om att inga barn mår dåligt av att bli av med blöjan från 1.5 års ålder så länge man inte sätter press på dem, inte blir arg när de misslyckas och såklart byter kläder och torkar upp när de misslyckas. Det handlar i mångt och mycket inte om att barnen ska bli redo utan att vi föräldrar ska orka och vara redo för det kan ju vara många bakslag i början.
  • cosinus
    Frozen skrev 2013-01-04 22:00:46 följande:
    Allvarligt, fungerar det? Gjorde du det när hon satt på pottan alltså? Hur lång tid tog det innan hon började kissa?

Låter fascinerande, vet ju att det är ett känt bus på folk som sover men inte hört att man kan använda det vid potträning :) 

Empan36, jag tycker det är riktigt dåligt att ni inte fått hjälp av BVC hittills, det är uppenbart en låsning hos er dotter då hon inte vill försöka själv, trist att BVC inte vill agera tidigare men tryck på ordentligt så fort hon fyller 6.
    Vilket datum har hon själv som mål?  
    Japp funkar skitbra :) Med killarna så har jag bara spolat fötterna och låtit dem kissa i duschen men med tjejen så ställde jag pottan i duschen ist just för att vänja vid pottan.

Det beror på hur kissnödigt barnet är men allt från 2 sekunder till 1 minut. Har det tagit längre tid har vi bara konstaterat att det inte kom kiss den gången och försökt senare och då har det inte varit några olyckor på iaf 30 min om det inte kommit kiss på den tiden.

Sen blir det ju lite pavlos hundar över det hela, dusch = kissnödig och de kissar efter ett tag utan att man ens hinner så på den och då är det ju läge att prova kissa även på andra ställen och inte bara i duschen :)

Min lillebror är så pass mycket yngre än mig att jag minns hur mamma spolade hans fötter så det där har jag med mig hemifrån.
  • cosinus

Jag hade med pottan under vagnen i somras, överallt! vi har haft kisspaus på gatan 200 m hemifrån för då och precis då var hon nödig.

Med var alltid kiss-skydd i vagn och bilstol (storebrors som han får utskrivna för sängvätning), potta, vatten att skölja pottan med, våtservetter, liten handduk att kunna torka ev nerkissade golv med samt såklart ombyten. När vi väl tog blöjan dagtid hade hon den aldrig mer. Har även haft såna här kiss-skydd i kundvagnen på Ica :)

Förvånandsvärt få olyckor men många pottpauser på udda ställen. Ica maxis parkering som ett exempel.

• cosinus
    fågelungarna skrev 2013-01-22 19:51:22 följande:
    TS, alla har rätt att göra egenremisser vill jag minnas. Du kan således själv ta kontakt med t ex en urologmottagning. Åtminstone på de större sjukhusen finns det ju uroterapeuter som är vana vid den här typen av problematik. Hade jag varit som du hade jag ringt och hört mig för. Ju förr ni kan bryta den här situationen som uppenbarligen är jobbig både för ditt barn och dig som förälder, desto bättre. Gå förbi BVC, det är ju under all kritik att de inte agerat tidigare, trots dina påtalanden!
    Barnmottagningen borde man iaf kunna ringa direkt och de har iaf på mitt sjukhus en speciell sköterska som gör undersökningar på barn med kissproblematik.

När jag sökte för sonen (sängvätning och till viss del irritabel blåsa) så ville de att jag skulle börja med ett urinprov på VC för att utesluta UVI men sen kom remissen tämligen omgående.
  • cosinus
    anna021 skrev 2013-01-22 21:39:27 följande:

Vi använder Libero men en synnes även på joggin byxor.
    Tunna blöjor och så vanliga kalsonger som håller och får det lite mer rumpformat (alltså inte boxermodellen nu utan vanliga kallingar)

Vi har haft pampers och med kalsonger på syntes de knappt. Men våra barn har iofs haft pytterumpor utan blöjor så det har nästan sett normalare ut med.
Svar på tråden Vägar sluta med blöja 6 år