fågelungarna skrev 2013-01-04 21:11:35 följande:
Empan36, jag förstår verkligen att du är bitter på BVC. Jag tycker det är en stor brist hos BVC, de verkar inte ha någon kunskap över huvud taget kring blöjavveckling. Det finns inga riktlinjer alls hos varken Barnhälsovården (övergripande organ för BVC), eller socialstyrelsen. Och att ditt BVC sagt åt er att vänta ut dottern strider mot allt vad forskning och expertis säger. Jag tänker just på den forskning som togs upp i DN härom dagen, och det som jag länkade till i mitt tidigare inlägg.
Det är himla sorgligt att kunskapen om att det är möjligt att sätta sin bebis på potta/toa, och att barn lätt kan bli tillförlitligt torra redan vid 18 mån är som bortblåst, bara en-två generationer tillbaka var det en självklarhet även i Sverige. Engångsblöjan uppfanns för bara 60 år sedan. Visst har den fördelar, men er situation, TS, illustrerar verkligen myntets baksida.
EC-mamman i DN-reportaget, jag och några andra, håller på att dra igång en kampanj för ökad kunskap om alternativen till >tre år i blöja.
www.blojfribebis.se/blojupproret Kanske veritaslux, Dasha, eller varför inte Empan36 är intresserade av att vara med, med erfarenheter och tankar...
Grejen nu är ju att det är så himla modernt med att vänta på att barnet är redo. Det här går ju att tolka på flera sätt.
Jag tror det viktiga är att inte sätta några krav på prestation på ett barn som kanske inte är fysiskt redo men jag tror inte på att vänta tills barnet vill bli av med blöjan självmant.
Jag har 4 barn. Den äldsta sa till själv vid 1 år och 9 månader när hon ville ha en blöja att kissa i. Hon var alltås utan blöja hemma all övrig tid och henne hade jag alltså kunnat få torr tidigt men hon ville inte kissa på pottan och jag var så itutad att man inte fick göra något mot barnets vilja så jag lät henne hållas tills hon var 3 år. Då tog vi bort blöjan och då var det jobbigt med bajsandet och övergången till bajs i potta men det gick ändå helt ok.
Hennes två bröder har vi också tagit bort blöjan vid 3 års ålder för och de har båda fått jätteproblem med bajsandet och en av dem blev så förstoppad så även kisset tog stryk och ff vid 6 år är han inte 100 % pålitlig men iaf 98. Han hade nog på 2 år på dagis lätt 10 kisspåsar i veckan med sig hem. Ibland kunde det vara 4 om dagen för att han småskvätte hela tiden.
Att jag inte tagit blöjan på barnen vid 2 år beror på att vi har barn med 2-årsintervall och jag har helt enkelt inte fixat att både potträna en 2-åring som inte är så motiverad själv och vara höggravid eller hemma med besvärlig spädis.
Iaf, så vår fyra blev 2 i somras och nu var jag fast besluten att inte göra om alla mina misstag så jag började vid 1.5 års ålder att vänja henne vid att kissa i pottan. Hon var helt hysterisk de första gångerna hon kissade ner sig på pottan (jag visste när hon var kissnödig och så spolade jag varmvatten på hennes fötter så hon inte kunde hålla sig). Men den här gången var jag fast övertygad om att bara trösta, lugna och visa att det inte var farligt. De 10 första gångerna var hon lessen. Det gick från total hysteri till mer bara snyftande på slutet och sen gick jag inte vidare. Inte då. Jag nöjde mig med att hon kunde kissa på pottan 3-4 ggr i veckan så att hon inte glömde bort det. Det som kom gratis med det här var att hon lärde sig när hon kissade så hon började komma och kräva en ny blöja direkt hon kissat och hon hade hela tiden koll när det kom.
Så i somras, efter semestern tog vi bort blöjan helt. Det var såklart några olyckor i början och en helt förtvivlad tjej när det rann efter benen men jag peppade, klappade händer och allt kiss var bra kiss och så försökte vi hitta av pottan. Det gick fort frammåt och så var det då bajsandet. Det tyckte hon liksom syskonen var lite läskigt i början men det är så himla mycket enklare att vänja om en 2-åring än en 3-åring. En 2-åring är mer bara rädd och ovan medan en 3-åring har så mycket mer egna ideer och hang-ups på hur det ska gå till.
Så ja, jag är helt övertygad om att vi väntar alldeles för länge numera och därmed skapar oss en massa problem. Jag är också helt övertygad om att inga barn mår dåligt av att bli av med blöjan från 1.5 års ålder så länge man inte sätter press på dem, inte blir arg när de misslyckas och såklart byter kläder och torkar upp när de misslyckas. Det handlar i mångt och mycket inte om att barnen ska bli redo utan att vi föräldrar ska orka och vara redo för det kan ju vara många bakslag i början.