• Jackson

Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?

Om din tonåring (14-17 år) skulle fråga dig om du kunde köpa ut åt honom/henne, hade du gjort det då?
    Det kanske är en speciell fest eller du kanske oroar dig för "fulsprit", vad hade du gjort? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?
  • Planta
    Jackson skrev 2012-12-17 17:17:47 följande:
    Inte ens om det är en liten flaska med 7-8% alkohol? 
    Nej. Hon vet det så hon kommer aldrig att fråga heller.
  • MissRumpelstiltskin

Det beror helt och hållet på. Kanske inte om hon är 14. Men 17? Varför inte liksom. Sedan beror det också på vad jag har för relation till mitt barn.

När jag var i tonåren så drack jag. Hade min föräldrar sagt nej hade jag druckit ändå. Faktum är att jag drack hembränt flera gånger när jag var i tonåren.

När mina föräldrar fick veta detta så blev de självklart både arga och besvikna men vi bestämda att någon gång ibland, om det var något speciellt, så köpte de åt mig. Jag fick då 3-4 cider. Kraven de ställde var att jag då skulle komma hem vid den tidpunkten vi bestämde och att jag inte skulle dricka mer än vad de hade köpt till mig. Vilket jag också höll.

Ser hellre att jag vet var mitt barn är, vad mitt barn gör och hur mycket mitt barn dricker. För vill en tonåring dricka då gör den det även om föräldern säger nej!

• Schrewelius85

Som jag känner nu, jo antagligen om jag kände att jag kunde lite på dom så. Men mina barn är 1 och 4 så svårt att säga hur jag ställer mig till de när de faktiskt är aktuellt. Men jag fick av mina föräldrar när jag va i den åldern och har aldrig varit nån stor konsument av alkohol ändå

• Nape

Nej, blankt nej. Om jag misstänkte att han i så fall skulle dricka fulsprit? Enkelt- då stannar han hemma. Jag har också hoppat över fester, man dör inte av det.

Min son fyller 16 och jag skulle aldrig i livet köpa ut åt honom.

• Zizzy Zimsson

14 år - Nej
    15 år - Nej
    16 år - Nej
    17 år - Ja 

• Jackson
    Planta skrev 2012-12-17 17:19:14 följande:
    Nej. Hon vet det så hon kommer aldrig att fråga heller.
    Ok. Grejen att jag frågar är för att jag och min man har en del meningsskiljaktigheter angående det här. 
    Vi såg reklam på tv:n idag där det är en mamma som går igenom en massa dilemma när det kommer till om hon ska köpa ut till sin dotter eller inte och jag tycker att ett enkelt nej är nog. Jag kommer inte köpa ut alkohol till mina barn innan de är över 18. Men min man anser att man kan köpa en liten flaska för att "testa" om han kan lita på barnet.

Mina föräldrar sa helt enkelt nej och ansåg att om jag var så "vuxen" att jag kunde dricka alkohol så var jag även vuxen att köpa den själv. Inga av mina kompisars föräldrar köpte ut till oss heller. Hur gjorde era föräldrar?

(Vi har inga barn i nuläget om det gör någon skillnad).  
  • Schrewelius85

Mina köpte ut. Inga stora mängder. 2-3 cider kanske. Vill ungdomar ha sprit idag så kan dom få tag på det endå. De kunde man redan när jag va ungdom (är 27 idag) de är som sagt ett svårt dilemma. De hänger nog på personen ifråga. Men 17 känns bättre än 14.

Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?