• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • emmakatta

Hoppar in här, hoppas att det är ok med en nykomling. Är 31 och har försökt bli gravida med syskon sen jan 13, drygt 1,5 alltså. Har en son som blev till på 18:de försöket. Då hade jag regelbunden äl och mens. Denna gång har jag inte fått ordentligt utslag på äl-testerna en enda gång och mensen är oregelbunden med en cykel som bara blir kortare (nu senast 22 dagar, trodde det var en nidblödning men nope...). Orkar inte räkna antal försök då cykeln är så kort, men ligger nog runt 20 försök.

Nu står vi i kö till utredning, jag har lämnat blodprov och idag ringde de från fertilitetsenheten, de hade fått en avbokning och kunde ta emot oss imorgon bitti. Det fanns inte en chans att fixa ledigt med så kort varsel så jag fick tacka nej. Men jag frågade även förvånat om inte maken måste lämna prover också, då sa BM -eeeeeh, ja det kan han ju göra, det är ju bra.

Är jag en galen övertolkare som tror att de hittat något redan i mina prover de vill prata om? Som ex dåliga äggreserver?

• Kingston

Emmakatta: välkommen hit! Hoppas du skall trivas hos oss och att du inte blir för långvarig här ;)

Jag tror faktiskt du överanalyserar.
    Jag har genomgått en utredning i landstinget som inte visade på någonting alls och när dom jag fick det beskedet frågade jag vad som var nästa steg? Skulle min sambo utredas nu?
    Jag fick då till svar att "Mja... Det kanske man kan göra, men det känns inte så troligt att felet ligger hos honom".

Hur eller varför man kan svara så har jag ingen aning om... Om de inte hittar något på mig så borde man ju åtmn. erbjuda utredning på karln? Men näe... Landstinget i ett nötskal

• emmakatta

Tack för svaret Kingston! Konstig attityd tycker jag verkligen, det är väl ungefär lika vanligt att felet ligger hos mannen?

• Fru Karlsson
    Kingston skrev 2014-09-01 20:29:36 följande:

Jag instämmer helt med i det Gweny skriver.
    Vi har sex men det blir som sagt inte så avslappnat och "gosigt" som det brukar vara. Alla hjärnspöken och misslyckanden gör att man känner det som en uppgift som bara måste genomföras och sedan är det bara vänta och hoppas på bra resultat. Typ nationella provet i matte! Det måste presteras där och då... Inte sedan, inte en annan dag. Sjukt jobbigt!

Jag har inte heller problem med att man "reder sig själv" vare sig man är man eller kvinna. Ibland kan jag tycka det är snarare skönt att man kan få slippa pressen.
    Det kan ju även göra att "suget" efter varann blir större...
    Iaf känner jag så nu när situationen är som den är (och har varit en lång tid nu).

Jag har självklart också känt så ibland men denna gången har jag försökt och inte tänka på det så mycket och vi har myst för att vi verkligen varit sugna och för att det är skönt.Tror det är viktigt annars tror jag det på nåt sätt låser sig som ni säger.Den här gången har nog varit rekordDrömmer Ändå blir jag inte gravid,kan ni fatta det? Ägget måste ju fullkomligt bada i spermier,haha! Men jag har redan fått lite ont i brösten så man vet ju aldrigDrömmer
  • Gweny

Liten till>> uch vad tråkig att mensen kom! Jag har problem åt andra hållet istället, låånga cykler, suck.

emmakatta>> välkommen till oss. Hmm vad konstigt att dem inte ansåg det som självklart att kolla upp din man med. Är ju väldigt viktigt, där som felet ligger hos många. Lika bra kolla upp allt ordentligt, så man vet!  När vi hade våran första träff när utredningen började, så fick min sambo ett provrör i handen och skulle lämna in när det passade.

• Maramina
    emmakatta skrev 2014-09-01 23:21:23 följande:

Hoppar in här, hoppas att det är ok med en nykomling. Är 31 och har försökt bli gravida med syskon sen jan 13, drygt 1,5 alltså. Har en son som blev till på 18:de försöket. Då hade jag regelbunden äl och mens. Denna gång har jag inte fått ordentligt utslag på äl-testerna en enda gång och mensen är oregelbunden med en cykel som bara blir kortare (nu senast 22 dagar, trodde det var en nidblödning men nope...). Orkar inte räkna antal försök då cykeln är så kort, men ligger nog runt 20 försök.

Nu står vi i kö till utredning, jag har lämnat blodprov och idag ringde de från fertilitetsenheten, de hade fått en avbokning och kunde ta emot oss imorgon bitti. Det fanns inte en chans att fixa ledigt med så kort varsel så jag fick tacka nej. Men jag frågade även förvånat om inte maken måste lämna prover också, då sa BM -eeeeeh, ja det kan han ju göra, det är ju bra.

Är jag en galen övertolkare som tror att de hittat något redan i mina prover de vill prata om? Som ex dåliga äggreserver?

Konstigt att de inte tyckte det var självklart att utreda mannen då det i 1/3 av fallen är fel hos honom! Så oavsett dina resultat, se till att även mannen utreds!
  • Chasingdreams

Emmakatta: Jag tycker absolut att ni ska kräva att han också kollas. I vårt fall hittades ju fel på spermaprovet. Vi har en son som blev till på första försöket, men nu när vi inte blivit gravida med syskon upptäckte man att min kille både hade få och långsamma spermier. Vi ska snart göra ivf.

• emmakatta

Tack för era svar, han ska lämna in prov på fredag så han blir också utredd. Hur länge har ni andra försökt? Har ni ett eller flera barn?

• M  och  M
    emmakatta skrev 2014-09-03 19:26:27 följande:

Tack för era svar, han ska lämna in prov på fredag så han blir också utredd. Hur länge har ni andra försökt? Har ni ett eller flera barn?

Vi har försökt två år och har en dotter på 4 1/2 som tog 6 månader att få till. Vi står precis i startgroparna att värja med IVF nu i veckorna...
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?