• Karin13

Vi gravida från RMC Malmö

Hej!
    Detta är en tråd för oss som blivit gravida efter IVF på RMC i Malmö. Här kan vi följas åt under våra graviditeter och stötta och glädjas med varandra.
    Hoppas vi blir många som samlas här!

Själv blev jag gravid på 3:e försöket med IVF och har BF 17/6 2013.

• Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö
  • Annanax

Cornelia, underbart att du är gravid på din första ivf! När har du haft missfall? Jag har haft i v8 och 12, men den sista hade komplikationer sen v.7. Skönt att det är växtvärk. Det ska ju gå vägen för oss alla, nu!

• Tant Groda

Annanax: Ja Tant är jag!
    Vår historia började för ca 6 år sen och sen dess har vi kämpat. Vi sökte inte hjälp förrän i början av 2011. Sen följde 1,5 år av jag vet inte vad. Det kom ganska snabbt fram att vi inte kunde få barn naturlig väg, utan det var ett måste med ivf. Ändå tog det 1,5 år innan vi fick göra vår första ivf, som jag blev gravid på.

Jag är nöjd med bemötande på rmc, men det tog alldeles för lång för oss att komma igång. Och de slarvade bort oss ett par gånger och nu i slutet tänkte de börja om hela utredningen igen (för tredje gången), men då fräste jag till och vi fick vår ivf!
    Jag kommer inte att rekomendera rmc till andra. Just pga att det tar så lång tid.

• Annanax

Vi verkar ha haft en enorm tur, som helst sluppit köer. Sökte till vårdcentralen januari 2008, i maj gick remissen igenom på rmc och i september satte vi igång. November var jag gravid med vår tjej. Blev dessutom erbjudna ett gratis syskonförsök i en studie. Tyvärr fick jag missfall då och våra frysta försök blev det inget med. Nu är vi på Öresundskliniken och det tog direkt. Så visst har vi haft motstånd på vägen, men ändå väldig tur!

• Hjärtat78

Vår resa började 2010 i maj då jag fick ett utomkved och fick ta bort vänster äggledare. Efteråt kom smärtan tillbaka på samma och då hittade endometrios cystor. Dök upp fler cystor under hösten och fick opereras maj 2011 igen för att rensa bort så mkt som möjligt. Min läkare på Mas skickade remiss till Rmc och blev satt på nedreglering direkt efteråt för att få bästa start. Fick träffa Leif i juli på Rmc som sa att jag vägde för mycket och började min viktresa. Oktober 2011 körde vi igång första, men ingen kollade vikten hadedå gått ner 15kg, gjorde andra feb 2012 och samt tredje i maj. Totalt gick jag ner 32kg och fick 2 ägg till frysen. Efter samtal med Margareta och vila under sommaren pga endometriosen tillbaka igen så åkte jag och mannen iväg gifte hemligt och hade bästa semestern. Kom sen hem gjorde Fet och lyckades. Gick in i vecka 17 igår, 2 veckor till Rul :)

• Annanax

Hjärtat, vad imponerad jag blir av din vikterna! Stort grattis till graviditeten! Snart halvvägs!

• Hjärtat78

Annanax Tack!!! När vi lämnde blodprovet på Rmc 25/9 så mötte jag Leif och han blev ganska choack när han såg mig och min stora förändring. Kändes så skönt att jag klarade så många kilo själv, vilket dom nog inte trodde jag skulle göra.

Idag syns magen tydligare, har varit så orolig eftersom den har varit samma storlek dom senaste månaderna :)

• Malphie

Min/vår historia;

Har i stort sett alltid misstänkt att något varit fel då jag aldrig haft regelbunden mens, men tänkte inte så mycket på det i 20-års åldern för då fanns inte barn på kartan.

Gifte mig med min första man -99 och vi började prata så smått om barn och jag slutade med preventivmedel, men med en man till sjöss var inte tillfällena så många då vi kunde försöka och det hade redan börjat svalna mellan oss. Skilde oss efter tre år och jag började med preventivmedel igen.

Åren gick och inte en enda av grodorna jag träffade var en prins. Inte förrän 2010 då jag mötte mitt livs kärlek. Han hade två tonårsbarn sedan tidigare, men kunde mkt väl tänka sig ett barn till. (Det hör till saken att barnlängtan varit stor ett par år vid det här laget).
    December 2010 börjar vi försöka, men inget händer...
    Tidigt i år söker jag upp en läkare som konstaterar att jag har PCOS och behöver stimulering. Vi testar med Pergotime och jag får ett fint ägg, men inget händer. Han skickar då en remiss till RMC för att kolla upp min man. Samtidigt börjar han prata om att remittera oss till RMC för utredning där.

Mannen lämnar sina två prover och han visar sig ha teratozoospermi, vilket är hög grad missbildade spermier. Oddsen är inte på vår sida att klara detta själva.

Remiss skickas i maj 2012, första mötet juli och vi började behandling i början av oktober. Så när man läser om andra så har vi fått hjälp snabbt.

Är nu gravid på första försöket :)

Vad långt det blev....

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö