• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 13:00:01 följande:
    Att någon är i en biologiskt perfekt ålder för att föda barn betyder knappast att det är lämpligt i alla lägen. Biologin är en väldigt liten del av det hela.

Och när det gäller ivf så finns det en övre åldersgräns för kvinnor eftersom det upphör att vara kostnadseffektivt när oddsen minskar. Det har ingenting med värderingar om äldre föräldrar att göra.
    Klart det är men på vilket sätt skulle jag vara mindre lämpad för att jag är 20år gammal. Både jag och sambon tjänar väldigt bra, bor fint, nu är vi däremot på jakt efter ett hus, planerar inför vårt kommande bröllop 2014 och min kropp är biologiskt sett perfekt för att föda barn. 

Varför ska jag då vänta i ytterligare 10-15år "bara för att". När jag vet att vi tillsammans har det bättre än många 40åringar? för allt handlar ju om vad man själv har för förutsättningar och för livssituation. Förstå mig rätt!

Okej men oddsen minskar ju av en anledning för att kroppen säger stopp, den biologiska klockan säger nej. Det gör den ju av en anledning, annars skulle kvinnor kunna föda barn naturligt tills de vore 100år gamla om så.  
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:58:02 följande:
    Absolut, men tror det beror på vart man bor också. Min barmorska i Stockholm var betydligt mycket bättre än hon jag har här, hon blev förvånad över att vi faktiskt planerat graviditeten och att pappa var involverad så hennes inställning ändrades direkt efter att han följt med på inskrivning så det är nog både och. 

Ja men det är ju underbart på så sätt, eftersom att det uppenbarligen föds barn hos kvinnor allt från 16-46år numera. Men det jag menar är att bm, gynekologer, läkare mfl. gör det ju inte bättre genom att uttala sig att det inte är meningen att man ska föda barn så sent, kan bara utgå från mig själv då man tänker att det måste ju finnas en bra grund till varför de resonerar som de gör.  
    Och en sak till, det har alltid fötts barn av mammor mellan 16 och 46, så förstår jag inte varför BM och gyn skulle bli förvånade att man fortsätter att göra det, folk knullar fortfarande efter det de fyllt 40
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 13:07:10 följande:
    Klart det är men på vilket sätt skulle jag vara mindre lämpad för att jag är 20år gammal. Både jag och sambon tjänar väldigt bra, bor fint, nu är vi däremot på jakt efter ett hus, planerar inför vårt kommande bröllop 2014 och min kropp är biologiskt sett perfekt för att föda barn. 

Varför ska jag då vänta i ytterligare 10-15år "bara för att". När jag vet att vi tillsammans har det bättre än många 40åringar? för allt handlar ju om vad man själv har för förutsättningar och för livssituation. Förstå mig rätt!

Okej men oddsen minskar ju av en anledning för att kroppen säger stopp, den biologiska klockan säger nej. Det gör den ju av en anledning, annars skulle kvinnor kunna föda barn naturligt tills de vore 100år gamla om så.  
    Vem bryr sig om vad du gör? Vem har öht sagt något om hur du borde sköta ditt barnalstrande? Sen att din ålder är biologiskt perfekt för att föda barn betyder inte det att just din kropp är det. Det är nämligen så att alla har olika förutsättningar. Kroppsligt, socialt och ekonomiskt.

Den biologiska klockan säger i normalfall inte stopp i 40-årsåldern, vilket är vad som diskuteras här.
    ~*rabiat*~
  • sextiotalist
    Jul skrev 2012-12-13 13:12:38 följande:
    Vem bryr sig om vad du gör? Vem har öht sagt något om hur du borde sköta ditt barnalstrande? Sen att din ålder är biologiskt perfekt för att föda barn betyder inte det att just din kropp är det. Det är nämligen så att alla har olika förutsättningar. Kroppsligt, socialt och ekonomiskt.

Den biologiska klockan säger i normalfall inte stopp i 40-årsåldern, vilket är vad som diskuteras här.
    Exakt, så länge kvinnan har livsdugliga ägg och kan bära fram ett barn så har inte den biologiska klockan sagt stopp. För de flesta så brukar den säga stopp någonstans mellan 45 och 52 och ytterst få kvinnor blir gravida (naturligt) efter 50, då har den bilogiska klockan sagt stopp.
  • liana86

Har sett en del sådana trådar- Först och främst förstår jag inte varför ska det ständigt pratas om att mammor 35+ är för gamla och mammor 18-25 är omogna. Ålder är väl ingen avgörande faktor för att man ska vara bra eller dålig mamma eller hur?

Det finns både bra och dåliga mammor i alla åldrar. Det är inget som säger att en kvinna som är 40+ är högutbildat, har bra ekonomi och stadigt förhållande på samma sätt att en kvinna som är under 25 inte har någon utbildning, lever på socialen och inte har någon stadigt förhållande.

SLUTA DÖMA FOLK EFTER ÅLDER!!!!

Kan vidare svara på TS fråga. Det är bara läkare som kan avgöra om du är för gammal eller inte. Är du fulltfrisk,har normal ägglosning och beredd att ta alla risker vad gäller kromosomavvikelse osv så varför inte. Att du och din partner båda känner att ni orkar och vill det är bara stor fördel. Finns det inga medicinska hinder så är man inte för gammal

• Onkel Olga
    Sandraa L skrev 2012-12-13 11:42:11 följande:
    Det är en stor skillnad på att bli mamma som 29åring och 46åring, vilket urusel jämförelse!

Sprang 10km gjorde jag senast på gymmet i måndags, gravid som jag är. Frågor på det?

Varför tror du att det finns en maxålder på att för göra IVF, att man måste vara UNDER 40år gammal för att påbörja behandling, källa vårdguiden. Kan det vara så simpelt som att man sen ÄR för gammal för att skaffa barn? vad tror du. 

Gällande uttrycket "mormorsgraviditet" är det taget från en läkare som uttalade sig så, även att det var livsfarligt att belasta kroppen med en graviditet när man är så gammal, visserligen var den kvinnan 50+ men TS är ju inte långt ifrån det. 

Att vara 20år gammal och han en mamma som är 76år är bara sorgligt, inte minst för de kommande barnbarn som med all sannolikhet kommer att berövas en relation till mormor/farmor då hon med all förmodan inte har ork, drabbats av demens om hon ens lever när ts barn skaffar barn. Tänker man inte på sådant, har det ingen betydelse? 

Hon frågade, JAG svarade och enligt MIG är man för gammal. Sedan tycker inte alla lika. Något som däremot är komiskt är att ni "äldre" mammor har en jäkla massa fördomar om 20åringar som skaffar barn, men ni tål själva inte att bli kritiserade för er ålder... *suck*

Man får inom flera landsting göra ivf tills men fyller 43. Anledningen till att man inte får göra det senare är att man inte ser större chanser att lyckas med ivf än på egen hand, många andra länder tillåter dock ivf senare än så. Om du kollar lite släktforskning ser du också att det var väldigt vanligt att kvinnor fick barn långt upp i 40-årsåldern, det är inte på något sätt en modern företeelse. Vi blir dessutom idag betydligt äldre än tidigare, då dog man ofta redan i 60-årsåldern medan kvinnor idag ofta blir över 80 år.

Visst är det förknippat med vissa risker med graviditet sent upp i åren men ska vi då också förbjuda unga överviktiga att bli gravida, kvinnor som röker, kvinnor med olika sjukdomar som kan utgöra en risk i en graviditet? Bara för att det finns en procentuellt större risk innebär det inte att alla drabbas (långt därifrån) och att de utan någon riskfaktor klarar det hela utan problem.

Sen vet jag inte hur du räknar men om man är 46 år när man får barn är man inte 76 när barnet är 20.
  • sextiotalist
    liana86 skrev 2012-12-13 13:29:14 följande:
    Har sett en del sådana trådar- Först och främst förstår jag inte varför ska det ständigt pratas om att mammor 35+ är för gamla och mammor 18-25 är omogna. Ålder är väl ingen avgörande faktor för att man ska vara bra eller dålig mamma eller hur?

Det finns både bra och dåliga mammor i alla åldrar. Det är inget som säger att en kvinna som är 40+ är högutbildat, har bra ekonomi och stadigt förhållande på samma sätt att en kvinna som är under 25 inte har någon utbildning, lever på socialen och inte har någon stadigt förhållande.

SLUTA DÖMA FOLK EFTER ÅLDER!!!!

Kan vidare svara på TS fråga. Det är bara läkare som kan avgöra om du är för gammal eller inte. Är du fulltfrisk,har normal ägglosning och beredd att ta alla risker vad gäller kromosomavvikelse osv så varför inte. Att du och din partner båda känner att ni orkar och vill det är bara stor fördel. Finns det inga medicinska hinder så är man inte för gammal
    Jag dömer inte efter ålder, men däremot så anser jag att det är förbaskat omoget att hävda att 45-åringar har barnvagnar som rullator och inte se skillnaden mellan IVF och få barn på naturlig väg.
    Även att hävda att man (utan att ens ha den åldern själv) inte orkar vaknätter och tidiga mornar 
  • aldrigmer
    Caaarroo skrev 2012-12-13 11:22:38 följande:
    Men det finns dom som inte är så! Jag kan dra mina föräldrar! Dom är 54 nu och säger, åh herregud tur att vi fick barn när vi gjorde man orkar ju knappt sitta på golvet längre! Dom är pigga friska, förutom lite ryggproblem. Dom älskar sina fem barnbarn över allt annat men skulle INTE vilja ha småbarn dygnet runt!

Jag är 24 sambon 32, vi har varit tillsammans i fem år, bor utanför Stockholm i en bostadsrätt, vi har bil, inga lån utöver bolånet, ett bra sparande?

Vad gör oss sämre än en 45 årig nybliven pappa/mamma? Ända skillnaden är väl egentligen att jag möjligtvis kommer ha större chans att uppleva barnbarnsbarn!
    Ni är inte vare sig sämre eller bättre, bara en del av den ålders och mognadsmångfald gruppen föräldrar utgör.

Och uppleva barnbarnsbarn....jag vet inte ens om mina ungar någonsin får barn! Solig 
  • Felicia111

Asså fan seriöst bara för att man e ung morsa så e man helt okunnig.

Och någon skrev innan att det inte var farligt fast riskerna ökar ju när det gäller downs syndrom osv...

Om du blir gravid löper du större risk att behöva specialmödravård. De flesta nackdelar som nämns nedan har med hälsa att göra.

Om du får hälsoproblem kommer du förmodligen att sägas ha en högriskgraviditet. Detta kan låta skrämmande, men betyder egentligen bara att man har hög beredskap för att ge dig den vård du behöver.

Du löper dubbelt så stor risk som en yngre kvinna att få:

graviditetsdiabetes havandeskapsförgiftning högt blodtryck föreliggande moderkaka (placenta praevia) moderkaksavlossning Förlossningen kan också vara svårare för mammor i 40-årsåldern och du löper större risk för:
    kejsarsnitt sätesbjudning låg födselvikt hos bebisen för tidig förlossning Risken för kromosomavvikelser ökar också med åldern. 1:200 bebisar som föds av mammor över 40 har Downs syndrom, jämfört med 1:700 bebisar till mammor som är 35-39, och 1:1.500 bebisar till mammor som är 20-24.

Förmodligen kommer du att erbjudas screeningtest för genetiska tillstånd som Downs syndrom. Ultraljuds- och biokemiska markörer mäts och läggs till din ålder för att få fram en uppskattning av risken. Om du vill veta säkert, måste du göra ett diagnostiskt prov som fostervattensprov eller moderkaksbiopsi.

Den ökade risken för kromosomskador medför ökad risk för missfall. Hälften av gravida kvinnor som är 42 får missfall. Denna risk ökar till 3/4 för kvinnor som är 45 eller äldre.

Det verkar kanske som om det finns mycket att vara orolig för efter 40. Men kom ihåg att många kvinnor över 40 blir gravida och föder friska barn utan problem.
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år