• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • sextiotalist
    Caaarroo skrev 2012-12-13 11:32:04 följande:
    Ok i min släkt har alla dött i cancer när dom varit mellan 60-70! Förutom morfar men han fick ju en stroke!
    Då har ju de trillat av pinn ovanligt tidigt eftersom medellivslängden på både män är betydligt högre än så (78 drygt för män och 84 för kvinnor)
  • Caaarroo

Varför skulle jag vara tröttare! Det är det här som stör mig! Jag började mitt första inlägg här med att fråga varför vi måste tävla mot varandra? Vad är bäst yngre eller äldre? Jag tror att ni som väljer att skaffa barn sent är underbara föräldrar! Men klanka inte ner på oss som är yngre bara för att vi valt två olika vägar i livet?

• Caaarroo

Ja fast vi har cancer genetiskt i släkten och det kan man väl inte göra så mycket år? Tex var mormor och hennes mamma 42/44 år när dom fick bröstcancer!

• sextiotalist
    Caaarroo skrev 2012-12-13 11:37:19 följande:
    Varför skulle jag vara tröttare! Det är det här som stör mig! Jag började mitt första inlägg här med att fråga varför vi måste tävla mot varandra? Vad är bäst yngre eller äldre? Jag tror att ni som väljer att skaffa barn sent är underbara föräldrar! Men klanka inte ner på oss som är yngre bara för att vi valt två olika vägar i livet?
    Jag tror inte att du är tröttare, men jag var absolut tröttare i den åldern. Själv hade jag då ett sömnbehov på 9-10 per dygn, när jag fick barn så klarade jag mig utan problem med 6-7 timmar per dygn, det hade jag inte fixat som 25-åring 
  • Sandraa L

Det är en stor skillnad på att bli mamma som 29åring och 46åring, vilket urusel jämförelse!

Sprang 10km gjorde jag senast på gymmet i måndags, gravid som jag är. Frågor på det?

Varför tror du att det finns en maxålder på att för göra IVF, att man måste vara UNDER 40år gammal för att påbörja behandling, källa vårdguiden. Kan det vara så simpelt som att man sen ÄR för gammal för att skaffa barn? vad tror du. 

Gällande uttrycket "mormorsgraviditet" är det taget från en läkare som uttalade sig så, även att det var livsfarligt att belasta kroppen med en graviditet när man är så gammal, visserligen var den kvinnan 50+ men TS är ju inte långt ifrån det. 

Att vara 20år gammal och han en mamma som är 76år är bara sorgligt, inte minst för de kommande barnbarn som med all sannolikhet kommer att berövas en relation till mormor/farmor då hon med all förmodan inte har ork, drabbats av demens om hon ens lever när ts barn skaffar barn. Tänker man inte på sådant, har det ingen betydelse? 

Hon frågade, JAG svarade och enligt MIG är man för gammal. Sedan tycker inte alla lika. Något som däremot är komiskt är att ni "äldre" mammor har en jäkla massa fördomar om 20åringar som skaffar barn, men ni tål själva inte att bli kritiserade för er ålder... *suck*

• Caaarroo

Fast både du och en annan som kommenterar skriver: De som skaffar barn tidigt tror jag är tröttare! Och sen skriver jag var iaf det! Du skrev, det är jag inte sen att hålla med om, sen om du utgick från dig själv! När jag var mellan 17-21, reste jag två vändor till USA, upplevde new york, Miami, key west, Boston, Orlando, tampa! Jag har varit på party resor med brudarna och på kärleks semester med sambon!
    Och att skriva i den åldern behövde jag sova 9 timmar per natt? Jaha, men hade du fått barn då så hade du ju klarat att vara vaken dygnet runt också! Det är ju inte så att åldern bestämmer att du orkar med dagarna nu? Första tre månaderna snittade jag tre timmar per natt? Och? Jag stod upp dagen efter ändå, sen var jag inte rädd att be om hjälp henner om det var för jobbigt!

• missmadde
    Caaarroo skrev 2012-12-13 11:37:19 följande:
    Jag sa inte att DU är tröttare. Jag svarade på att du skrev att dina 54-åriga föräldrar inte skulle vilja ha småbarn nu, det kan bero på att de redan haft ett slitigt småbarnsliv i många år. Ts kommer visserligen inte att ha småbarn vid 54 om han får barn nu.
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 11:42:11 följande:
    Det är en stor skillnad på att bli mamma som 29åring och 46åring, vilket urusel jämförelse!

Sprang 10km gjorde jag senast på gymmet i måndags, gravid som jag är. Frågor på det?

Varför tror du att det finns en maxålder på att för göra IVF, att man måste vara UNDER 40år gammal för att påbörja behandling, källa vårdguiden. Kan det vara så simpelt som att man sen ÄR för gammal för att skaffa barn? vad tror du. 

Gällande uttrycket "mormorsgraviditet" är det taget från en läkare som uttalade sig så, även att det var livsfarligt att belasta kroppen med en graviditet när man är så gammal, visserligen var den kvinnan 50+ men TS är ju inte långt ifrån det. 

Att vara 20år gammal och han en mamma som är 76år är bara sorgligt, inte minst för de kommande barnbarn som med all sannolikhet kommer att berövas en relation till mormor/farmor då hon med all förmodan inte har ork, drabbats av demens om hon ens lever när ts barn skaffar barn. Tänker man inte på sådant, har det ingen betydelse? 

Hon frågade, JAG svarade och enligt MIG är man för gammal. Sedan tycker inte alla lika. Något som däremot är komiskt är att ni "äldre" mammor har en jäkla massa fördomar om 20åringar som skaffar barn, men ni tål själva inte att bli kritiserade för er ålder... *suck*

Nej, man är inte för gammal för att bli förälder efter 40, att man har en maxålder beror på att det troligen är svårare att bli gravid med ivf och kostnaderna helt enkelt är för höga.
    Det är inte livsfarligt att belasta kroppen med en graviditet efter, vet några stycken och visst, riskerna med graviditeten är förvisso större.

Och far/morföräldrar, det är inte för deras skull man får barn. Det finns många barn som av 100 olika skäl inte har kontakt med den äldre generationen.

Nej, jag håller inte med dig någonstans

Själv var jag 35+ när jag fick barn och mitt barn har träffat min mormor och farmor flera gånger och har minnen av dom. Vårt barns mormor (morfar dog ung) och farmfor, farfar lever och har hälsan.     
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år