• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Sandraa L

Då lär väl någon i 40-50års åldern vara tröttare som VANT sig vid ett bekvämt liv, att sova ut på mornarna och haft det som rutin hela sitt liv? och som sedan ska anpassa sig efter en bebis, gå upp mitt i natten, vem vet om barnet får kolik eller inte osv? 

• missmadde
    Sandraa L skrev 2012-12-13 11:42:11 följande:
    Det är en stor skillnad på att bli mamma som 29åring och 46åring, vilket urusel jämförelse!

Sprang 10km gjorde jag senast på gymmet i måndags, gravid som jag är. Frågor på det?

Varför tror du att det finns en maxålder på att för göra IVF, att man måste vara UNDER 40år gammal för att påbörja behandling, källa vårdguiden. Kan det vara så simpelt som att man sen ÄR för gammal för att skaffa barn? vad tror du. 

Gällande uttrycket "mormorsgraviditet" är det taget från en läkare som uttalade sig så, även att det var livsfarligt att belasta kroppen med en graviditet när man är så gammal, visserligen var den kvinnan 50+ men TS är ju inte långt ifrån det. 

Att vara 20år gammal och han en mamma som är 76år är bara sorgligt, inte minst för de kommande barnbarn som med all sannolikhet kommer att berövas en relation till mormor/farmor då hon med all förmodan inte har ork, drabbats av demens om hon ens lever när ts barn skaffar barn. Tänker man inte på sådant, har det ingen betydelse? 

Hon frågade, JAG svarade och enligt MIG är man för gammal. Sedan tycker inte alla lika. Något som däremot är komiskt är att ni "äldre" mammor har en jäkla massa fördomar om 20åringar som skaffar barn, men ni tål själva inte att bli kritiserade för er ålder... *suck*

Maxåldern är 43-44 beroende på klinik i Sverige. Men med tanke på att friska kvinnor kan få barn naturligt senare än så, så kan du ju inte göra så mycket åt ifall de råkar bli gravida? ;) Däremot är det nog få kvinnor som naturligt får barn vid 56 som du skriver :D
  • Caaarroo

Nej inte direkt mot MIG! Men jag ingår väl i andra 25 åringar? Det är så jag menar! Men den här diskussionen är lönlös för att NI (40+) inte klarar av att man kan vara en bra mamma även om man inte har högskole utbildning och en årslön på banken! Jag har ingenting emot er som väljer den vägen som ni gör. Men gnäll inte på oss trötta, omogna 25 åringar om ni inte kan ta lite kritik själva!

• missmadde
    Sandraa L skrev 2012-12-13 11:57:52 följande:
    Då lär väl någon i 40-50års åldern vara tröttare som VANT sig vid ett bekvämt liv, att sova ut på mornarna och haft det som rutin hela sitt liv? och som sedan ska anpassa sig efter en bebis, gå upp mitt i natten, vem vet om barnet får kolik eller inte osv? 
    Du verkar aldrig ha träffat en 40-åring..går med rullator och orkar inte vara uppe på natten..  
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 11:57:52 följande:
    För min bror var det inga problem alls (45+ som pappa första gången), det var värre för hans betydligt yngre sambo.

Jga som var 35+ hade inga problem alls, mitt barn vaknade mellan 5 och 6 varje morgon tills han var 6 och somnade kanske vid 20-21. När han var spädbarn sov han ungefär 10 timmar per dygn, inga problem. Det fungerade utmärkt.

Däremot så var sambons ex betydligt yngre när sambons äldre barn föddes och hon fixade inte de tidiga mornarna (det har hon sagt själv) .
    Nu råkar de flesta av mina vänner fått sina barn mellan 35 och 45 och ingen har upplevt varken att vaknätter, kolikbarn och tidiga mornar har varit jobbigt. Dvs till skillnade från dig så antar jag inte, utan känner tillräckligt många för att kunna säga, det är inga problem, inte för de äldre föräldrarna i varje fall.
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 11:57:38 följande:
    Nej, man är inte för gammal för att bli förälder efter 40, att man har en maxålder beror på att det troligen är svårare att bli gravid med ivf och kostnaderna helt enkelt är för höga.
    Det är inte livsfarligt att belasta kroppen med en graviditet efter, vet några stycken och visst, riskerna med graviditeten är förvisso större.

Och far/morföräldrar, det är inte för deras skull man får barn. Det finns många barn som av 100 olika skäl inte har kontakt med den äldre generationen.

Nej, jag håller inte med dig någonstans

Själv var jag 35+ när jag fick barn och mitt barn har träffat min mormor och farmor flera gånger och har minnen av dom. Vårt barns mormor (morfar dog ung) och farmfor, farfar lever och har hälsan.     
    Enligt dig är man inte det men enligt mig är man det. Varför undviker du frågan om varför de har en åldersgräns? kan du skaffa barn på eget håll och den biologiska klockan ännu inte sagt stopp går det så klart, även fast kroppen oftast stöter ut graviditeten och även det av en anledning. 

Ska formulera mig annorlunda - varför tror du inte man får påbörja behandling och får hjälp med att skaffa barn när man passerat 40år? men innan dess så får man det.

Nä naturligtvis är det inte det, men vet själv hur uppskattad min relation till både mor och farföräldrar varit, kan bara jämför mig och min lillebror på 4år gammal som farmor aldrig varit barnvakt åt, hon är för gammal och har ingen ork (76år).

Du behöver inte hålla med mig, jag håller inte med dig heller men vill gärna ha svar på min första fråga tack :)

35år är ingen ålder, 46år är däremot det om man ska bli mamma! Skönt att höra att dina föräldrar är pigga, hann också ha min farmors föräldrar i liv i några fåtal år, innan de gick bort. Men hade mina föräldrar fått mig nu hade det förmodligen varit farmor och farfar och inte deras föräldrar. 
  • Caaarroo

Nej men bara för att din brors sambo hade problem med tidiga morgnar så betyder det att alla har det? Ingen jag känner ( i min ålder) har problem med det? Jag menar visst kan man bli glad om sonen sover till åtta? Men det är lyx, jag fattar inte? När man inte är föräldraledig så har man väl ett jobb att gå till? Jag börjar sju på mitt jobb och det är 20 minuter i bilen? Shit folk lever i någon sorts fantasi värld! Det kan vara skit drygt att ha en pigg unge halv fyra på morgonen, men det är väl bara att "gilla läget"

• missmadde
    Caaarroo skrev 2012-12-13 11:58:26 följande:
    Nej inte direkt mot MIG! Men jag ingår väl i andra 25 åringar? Det är så jag menar! Men den här diskussionen är lönlös för att NI (40+) inte klarar av att man kan vara en bra mamma även om man inte har högskole utbildning och en årslön på banken! Jag har ingenting emot er som väljer den vägen som ni gör. Men gnäll inte på oss trötta, omogna 25 åringar om ni inte kan ta lite kritik själva!
    Kanske har jag läst slarvigt, men vem säger att du är sämre för att du är 25? Att vissa av oss tycker att vi själva inte passade som föräldrar i den åldern har inte med dig att göra. Jag hade annat som intresserade mig då, men det är jag det. Man skaffar barn när man vill.
  • Caaarroo

Precis man skaffar barn när man vill, när man har möjlighet att ge barnet en trygg framtid och när man har räd att försörja ett barn! Om jag får säga så! För jag bli galen på folk som använder mina skattepengar till att sitta hemma på arslet och skaffa fler och fler barn! Men det är en helt annan diskussion!

• Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 12:04:42 följande:
    För min bror var det inga problem alls (45+ som pappa första gången), det var värre för hans betydligt yngre sambo.

Jga som var 35+ hade inga problem alls, mitt barn vaknade mellan 5 och 6 varje morgon tills han var 6 och somnade kanske vid 20-21. När han var spädbarn sov han ungefär 10 timmar per dygn, inga problem. Det fungerade utmärkt.

Däremot så var sambons ex betydligt yngre när sambons äldre barn föddes och hon fixade inte de tidiga mornarna (det har hon sagt själv) .
    Nu råkar de flesta av mina vänner fått sina barn mellan 35 och 45 och ingen har upplevt varken att vaknätter, kolikbarn och tidiga mornar har varit jobbigt. Dvs till skillnade från dig så antar jag inte, utan känner tillräckligt många för att kunna säga, det är inga problem, inte för de äldre föräldrarna i varje fall.
    Skönt att höra, men alla är olika. 

Min dotter sov också hela nätter från spädbarn och gör det än (3år gammal). Ammade 2-3gånger per natt tills hon var ca 8månader sedan blev det välling. Var inte ett dugg trött, däremot hade hon en period med nattskräck runt 1års åldern då hon sov oroligt, vaknade ofta och jag var inte tröttare för det, även fast det klart kunde vara kämpigt emellanåt men när de är så små sover man ju oftast efter lunch med de. 

Sedan är det SKILLNAD att vara mamma och pappa i det avseendet. Vissa är morgonmänniskor andra inte, tror det spelar mer roll än åldern i sig när det kommer till det. 
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år