• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym (Farmor)

Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...

• SupersurasunkSara
    Eerie skrev 2012-11-02 11:13:47 följande:
    om du vill känna dig behövd så skaffa en hund eller något, den rollen kan inte dina vuxna barn fylla längre, han behöver inte dig, han är vuxen. du behöver inse det.

• nozpa
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...

Prata med din man och svärdotter. Börja med att be henne om ursäkt. Fråga sedan hur dom vill att eran relation ska se ut. Kom inte med en massa krav och du tycker, du vill. Nej, du får nog böja dig.
  • Anonym
    LÄSER du ens de svar du får i tråden? Har något av det som skrivits gått in?
  • Anonym
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:09:29 följande:
    INGEN som tycker att svärdottern också har ansvar för att det ska funka mellan oss??

På vilket sätt tar inte hon sitt ansvar? Hon har uppenbarligen inte skällt ut dig efter noter, eller totalförbjudit umgänge mellan dig och barnet. Men eftersom du har visat stor motvilja mot henne från början, och sedan fortsatt med saker som kan tolkas som att du försöker pika henne på olika sätt, så är det ganska storsint av henne att överhuvudtaget tolerera dig. Som det är nu så funkar det mellan er. Det låter som att ni träffas oftare än vad vi träffar mina svärföräldrar, som jag gillar skarpt och kommer jättebra överens med. Men om du vill ha en närmare och bättre relation måste du inse att relationen inte kan vara på dina villkor, du måste även låta det vara på hennes villkor. Och då måste du LYSSNA på henne. Och antagligen kommer du inte ens få chansen till det om du inte ber om ursäkt. Det är DU som vill ha en förändring. För hennes del så kan det kanske fortsätta som det gör livet ut, hon sätter gränser och så länge du håller dig till dem så tolererar hon dig. Vill du ha er relation på något annat sätt får du ta ansvar för det.
  • Anonym (Love)
    Problemet är väl att du inte har en aning om vad deras bästa är. Att ärligt fråga dem hur dom vill ha det är ju en bra början till en trevlig relation.
  • sextiotalist

Därför att du inte vill deras bästa, du vill ditt bästa, men blandar ihop det.

Nu har du fått råd och tips och lyssnar du till dessa, så kanske du kan få en bra relation i framtiden, men som de allra flesta skriver, det är du själv som orsakat detta genom att ha noll känsla och gå på som en elefant i en glasbutik. 
  • Eerie
    fast det verkar inte om om du bara vill deras bästa, du verkar helt och hållet agera efter vad som passar DIG bäst, helt utan hänsyn till din son, hans fru, och deras liv.

du beter dig själviskt.
  • SupersurasunkSara

Men deras bästa är att du lämnar dem ifred, att du låter dem leva sitt eget liv. Att du finns där men inte tränger dig på, att ni äter ihop ibland, fikar ibland. Kanske att du är barnvakt någon gång då och då om DE låter dig. Det är det du inte förstår.
  • Anonym (svärdotter)

men, har du kollat vad deras bästa är?Har du frågat dem vad de vill? eller är det ditt bästa ? Du vill visa hur bra och duktig/präktig du är?De kanske inte vill ha hjälp...låt dem vara vuxna och ta hand om sitt barn och hem.  Det är så vet du när barnen blir stora, då får man stå i kulisserna, sköter man sig så får man vara med annars hamnar du bland publiken och kan bara titta på.
Svar på tråden Svärdottern förstör!