Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Svärdottern förstör!

Du tränger dig på. Man åker helt enkelt inte hem fill folk utan att ringa först. Inte ens om det är släkt. Man gör det    B A R A om det är klart och tydligt uttalat att det är ok.

Lämna heller aldrig saker där. Inte heller pengar, utom till barnbarnet, du kan läman ett kuvert med barnbarnets namn på och skriva att det är för sparkontot eller liknande, men bättre är om du startar ett sparkonto i barnets namn. 

Ditt sätt visar att du inte anser att de klarar av sitt liv själva. Även om det inte är din avsikt så uppfattas det antagligen så, därav att mormor har mer kontakt med dem än du, hon tränger sig antagligen inte på utan väntar tills hon blir inbjuden.

Varför anser du dig ha rätt att umgås med din son och barnbarnet utan mamman? DE är en familj nu, du ingår inte i den. Hårt men sant. Vil du känna dig behövd och nyttig SÄG det, sätt dig ner och förklara att du är så på för att du vill känna dig behövd och nyttig.

Sanningen är dock att du faktiskt inte behövs på det sätt du kanske vill. DE har en familj som DE sköter om. Du är farmor men har inga rättigheter alls i DERAS familj.

Allra bäst är om du skaffar dig ett eget intresse, en hobby. Kanske kan du hjälpa utsatta människor på något vis?          

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-02 10:25:36 följande:

jag tycker det låter hårt att säga att ts inte ingår i familjen? ok att hon inte ingår i kärnfamiljen men mor & farföräldrar är viktiga för hela familjen. klart de inte har rätten att bestämma över den nya familjen, det måste ts acceptera men jag tror i grund och botten inte att det är hennes avsikter heller. alla är de ju släkt, och man måste få lov att uttrycka åsikter och önskemål, men det gäller att vara finkänslig såklart och inte klampa på för hårt.
    För mig är det som att säga att min sambos ex också tillhör familjen för att de har barn ihop.

Nu har jag inga problem med min blivande svärmor, hon är underbar Men hade hon betett sig så där hade min sambo fått säga ifrån eller så hade vi inte varit ihop så speciellt länge. För mig är mitt hem min fristad, jag vill inte att NÅGON kommer dit oanmäld, som inte tillhör familjen.  
    Jag vill inte heller ha saker som inte jag och/eller sambon valt i mitt hem så jag hade inte uppskattat att få dukar (som jag inte använder knappt) eller annat ditlagt. Som yngre hade jag tagit det som kritik mot min smak och min förmåga att sköta hemmet, nu hade jag suckat och tänkt att människan har inget vett och kastat den alt lämnat tillbaka den och sagt att det var snällt men vi använder inte dukar så hon kan ge den till någon annan istället.

• SupersurasunkSara
    Anonym (!) skrev 2012-11-02 10:33:12 följande:
    Jag tycker att du verkar jätterar. Min mamma är också som du och farmor hade gärna också fått ta för sig mer, det har blivit bättre sedan vi fick barn. Att lämna inredningspsylar är kanske inte jättepopulärt eftersom man kanske inte har samma smak men att få rå om din son och barnbarn är ju absolut en del av din roll tycker jag!

Prata med din son, jag tycker att det är självklart att också du som farmor ska få vara mer delaktig.

Du kan ju ta över henne då
  • SupersurasunkSara
    Anonym (!) skrev 2012-11-02 10:33:12 följande:
    Jag tycker att du verkar jätterar. Min mamma är också som du och farmor hade gärna också fått ta för sig mer, det har blivit bättre sedan vi fick barn. Att lämna inredningspsylar är kanske inte jättepopulärt eftersom man kanske inte har samma smak men att få rå om din son och barnbarn är ju absolut en del av din roll tycker jag!

Prata med din son, jag tycker att det är självklart att också du som farmor ska få vara mer delaktig.

Och ang det där att få rå om sin son och barnbarn. Det rä ingen som helst rättighet, det är en FÖRMÅN som SONEN och i viss mån svärdottern beslutar om. Om de VILL att det ska vara så, då blir det så.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.
    Nej, du har ingen rätt till någonting den dagen ditt barn fyller 18. Inte mer än den rätt barnet GER dig. Och din son ger dig ingen rätt alls, alltså backa och skaffa dig egna intressen istället för att hänga upp ditt liv på ditt barn.

Om du inte skärper dig kommer du bli mindre värd än grannen, det kan bli så illa att ALL kontakt med dig sägs upp helt.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Också bonusmamma) skrev 2012-11-02 10:57:48 följande:
    Din sambos ex tillhör ju familjen på sätt och viss också. Hon tillhör inte din kärnfamilj men hon tillhör din utökade familj för hon är dina bonusbarns mamma och dina bonusbarn tillhör ju din kärnfamilj. Oavsett vad man tycker om det så är det ju så det är när man bli tillsammans med någon som har barn som bor hemma.
    Jag och def inte sambon anser att hans eller mina ex tillhör familjen. Jag, sambon, mina barn och hans barn är en familj. MIna barn och deras pappa och hans sambo är en familj. Hans ex och deras barn är en familj. 

Någon kärnfamilj är vi inte på något vis. Kärnfamilj är när två förädlrar enbart har gemensamma barn.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:04:20 följande:
    Jag vill ju bara dela med mig av det jag har! Är det så fel att vilja känna sig behövd, att få göra lite nytta? Det känns som att de skulle klara sig lika bra utan mig, men vilken roll skulle jag ha då? Är det ingen skillnad på att vara mamma och farmor  mot att tex bara vara en vän eller en bekant?
    Nej, alla vill känna sig behövda. Det är naturligt.
    Men faktum är att du inte behövs på det sätt du vill. Du är färdig med din son nu, han är vuxen, färdig, ska leva sitt eget liv. Ett liv utan din inblandning. Han ska fatta sian egna beslut även dom du tycker att de är fel, de kan vara fel också men det måste HAN upptäcka själv.

Nu måste du hitta något annat sätt att känna dig behövd på. Kanske tom av någon annan än din son.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:09:29 följande:
    INGEN som tycker att svärdottern också har ansvar för att det ska funka mellan oss??

Du satte ribban. Hon bara rättar sig efter det. Sätt dig ner och prata med henne, be om ursäkt för ditt beteende i början och säg att du inser att du hade fel. Berätta att du vill känna dig behövd och fråga hur de behöver dig, på vilket vis kan du vara dem till hjälp. Kanske kan din klantiga början reparreras p åså sätt, kanske inte. Om inte får du acceptera att ditt val har lett till att du utesluts.
  • SupersurasunkSara
    Eerie skrev 2012-11-02 11:13:47 följande:
    om du vill känna dig behövd så skaffa en hund eller något, den rollen kan inte dina vuxna barn fylla längre, han behöver inte dig, han är vuxen. du behöver inse det.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...

Men deras bästa är att du lämnar dem ifred, att du låter dem leva sitt eget liv. Att du finns där men inte tränger dig på, att ni äter ihop ibland, fikar ibland. Kanske att du är barnvakt någon gång då och då om DE låter dig. Det är det du inte förstår.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:21:15 följande:
    Ja, jag har fått en del att tänka på. Men ni måste förstå, att det är svårt att backa när man känner sig bortmotad! Jag är van att få min vilja igenom, jag är inte en person man sätter sig på i första taget. Men jag ska försöka tona ner mig lite och se vad som händer.

Ju mer du framhärdar, desto mer motar de bort dig.
  • SupersurasunkSara
    Plutteli skrev 2012-11-02 12:04:02 följande:

Snacka om att se det man vill se.
    Jag har verkligen inte sett den uppdelning du påstår här. Tvärt om brukar det vara precis lika illa om det är kvinnans mamma som gör övertramp (finns faktiskt flera trådar på FL just om besvärliga mormödrar och de får verkligen inget annat bemötande än i denna tråd vad jag sett..)

Precis. Skillnaden är att det oftast upphör ganska snabbt då kvinnor inte brukar dra sig för att fräsa ifrån till sin mamma. Men män verkar ha svårare för det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Illa, illa) skrev 2012-11-02 13:52:30 följande:
    Var glad om det bara är ibland. Här ringer båda föräldrarna (dom bor tillsammans) flera ggr varje dag och undrar om allt. Har sonen och barnbarnet ätit ordentligt och bajsat normalt? Vad var det för bil som var hemma hos oss tidigare (om dom inte kände igen den)? Varför har någon av våra bilar stått hemma hela dagen, är någon sjuk och i så fall i vad?

Dom bor 200 m bort och vi har kommit på efter mycket om och men att dom spanar med kikare hem till oss Demon

Kan också tillägga att "kära" svärmor klagade på mig till son när vi träffades pga jag är äldre än honom. Sen klagades det när vi flyttade ihop, det gräts när vi förlovade oss, det klagades när jag blev gravid... och sen när liten var född skulle det rännas hemma hos oss i tid och otid helt utan förvarning och det skulle jag förväntas vara glad över.

Kanske dags att sätta upp lapp i fönstret? "Ser ni något intressant?"
Svar på tråden Svärdottern förstör!