• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (!) skrev 2012-11-02 10:33:12 följande:
    Jag tycker att du verkar jätterar. Min mamma är också som du och farmor hade gärna också fått ta för sig mer, det har blivit bättre sedan vi fick barn. Att lämna inredningspsylar är kanske inte jättepopulärt eftersom man kanske inte har samma smak men att få rå om din son och barnbarn är ju absolut en del av din roll tycker jag!

Prata med din son, jag tycker att det är självklart att också du som farmor ska få vara mer delaktig.

Och ang det där att få rå om sin son och barnbarn. Det rä ingen som helst rättighet, det är en FÖRMÅN som SONEN och i viss mån svärdottern beslutar om. Om de VILL att det ska vara så, då blir det så.
  • Anonym (svärdotter)

känns som ts har försvunnit el bara ville starta en debatt.......

något av det första min svärmor sa när vi träffades var " ja hans ex var så snäll och bra, det är så synd att de gjorde slut, henne hade jag velat ha som svärdotter"          det var ett riktigt välkommen till familjen ögonblick 

• Vitamin

Varför skyller du på svärdottern?
    Det kan ju var så att din egen son tagit ställning alldeles på egen hand. Han kanske inte tycker att det är ok att hans mamma kritiserat hans val av flickvän/fru/mamma till sitt barn.

Eller är han är han uppfostrad till ett viljelöst kolli? 

• Anonym (Farmor)

Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.

• M N

Kan bara hålla med flertal föregående, svärdottern förstör ingenting. Du däremot förstör omedvetet. Skulle min svärmor lämna dukar, gardiner osv här skulle jag ta med dem nästa gång vi ska till henne och säga "Här du glömde dem". Svärmor ville köpa inflyttningspresent för ett tag sen, fråga vad vi behövde. Kökslampa. Bra sa tanten, tog med oss till lampaffären och sa "Välj lampa så betalar jag". Underbara svärmor!

• Anonym (J)

Ja, du är hans mamma och han är din son.

Däremot har du ingen bestämmande rätt varken i hans förhållande eller hem.

Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.

• SupersurasunkSara
    Nej, du har ingen rätt till någonting den dagen ditt barn fyller 18. Inte mer än den rätt barnet GER dig. Och din son ger dig ingen rätt alls, alltså backa och skaffa dig egna intressen istället för att hänga upp ditt liv på ditt barn.

Om du inte skärper dig kommer du bli mindre värd än grannen, det kan bli så illa att ALL kontakt med dig sägs upp helt.  
  • sextiotalist

Nej, nej och åter nej på samtliga påstående
    Du startade dåligt och ja, det har nog präglat hela er relation

Nej, man har ingen rätt att sätta prägel på sitt barns hem, vad har du fått det ifrån. Hade min mamma eller svärmor försökt, så hade de fått höra det.

Ja, du är besökare och gäst, helt och hållet på din sons och svärdotters villkor.

Ja, du kommer alltid vara hans mamma, men det innebär inte att man har rätt att lägga sig i, styra och ställa. Som mamma till ett vuxet barn så har man en helt annan relation.

Man har aldrig rätt till sitt barnbarn (eller någon annan person alls). 

Herregud, du får vara glad att du får vara med i deras liv alls som du beter dig            
  • M N

Håhå! Varken min mamma eller svärmor sätter ens en pytteprägel i min och sambons hem. VI bor här, VI bestämmer hur VI vill ha det! Så nej, inte ens lite rätt att sätta prägel på deras hem utan deras tillåtelse har du, vare sig du är mamma eller inte!
  • Anonym (C)

"Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem?"

1. Hur kan du alls tycka dig att något att säga till om gällande din sons familj och deras liv. Tycka - ja, säga högt - nej. Inte utan att tänka efter först vilka konsekvenser det kan få.
    2. Du har ingen rätt, whatsoever, att sätta någon som helst prägel på ditt vuxna barns hem. Om inte de uttryckligen ber dig om din åsikt och smak vill säga.

Att du ens tänker i de här banorna säger mig en hel del om hur du är som mor och svärmor. Jag skulle också hålla dig väldigt kort.     

Svar på tråden Svärdottern förstör!