Inlägg från: Anonym (Svärdotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svärdotter)

Svärdottern förstör!

Min första tanke är usch du kväver dem. Jag hade blivit vansinnig om min svärmor kommit hit med blommor, dukar och annat, är ju som att säga att mitt hem inte är tillräckligt bra. Skulle du gilla om de/hon kom hem till dig och ändrade saker.

Att bara komma utan att säga till hade jag heller inte gillat, kan ju iallfall ringa innan, tycker det är tillräckligt med stress en vardag kväll.
    Sen kan jag ju tycka det är konstigt om mormor får vara barnvakt och inte du det är ju fel.   Men några gånger i månaden är väl inte så lite att träffas, förväntar du dig att de ska komma och äta söndagmiddag varje vecka så kan du nog glömma det. De har sitt liv och vill leva det, har säkrt fullt upp med jobb, vänner och annat.   

• Anonym (svärdotter)

känns som ts har försvunnit el bara ville starta en debatt.......

något av det första min svärmor sa när vi träffades var " ja hans ex var så snäll och bra, det är så synd att de gjorde slut, henne hade jag velat ha som svärdotter"          det var ett riktigt välkommen till familjen ögonblick 

• Anonym (svärdotter)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 10:46:31 följande:
    Är inte svärdottern lite väl långsint om det som hände i början av förhållandet, och detta är ju ganska många år sedan, fortfarande ska ligga mig i fatet? Jag har ju dessutom aldrig sagt något direkt till henne, om min son har fört vidare det jag sagt, ja då får det stå för honom tycker jag! Jag har bara agerat utifrån MITT BARNS bästa när jag sagt vad jag tycker. Det är så längesedan nu dessutom, så det borde vara överspelat vid det här laget. Ni har påpekat att jag ligger på för mycket. Ja, kanske jag gör det. Men jag tror att om jag inte låg på så skulle vi inte ses alls och jag skulle inte ha något alls att säga till om. Är det verkligen helt fel att tycka att man som mamma ändå har LITE rätt att kanske få sätta LITE prägel på ens barns hem? Annars är man ju som vem som helst som kommer på besök, då kunde man lika gärna vara grannen! Ja, min son är vuxen, men jag kommer alltid att vara hans MAMMA, och han kommer alltid att vara mitt BARN. Har inte farmor lika stor rätt till sitt barnbarn som mormor? Jag har jättebra hand med barn, och det finns inget som gör att jag är olämplig på något sätt. Andra släktingar anförtror sina barn åt mig och det går jättebra.

men oj vad duktig du är då....då får du väl nöja dig med andras barn.
    Självklart sitter det i om du sa att du inte tyckte hon var bra för din son. Klart han säger saker till henne, de är ju ett par och har väl inga sådana hemligheter för varandra.

Kanske dags att inse att ditt BARN är en vuxen man med eget BARN. Släpp taget och låt honom komma till dig när han vill. Tycker absolut inte du har något att säga till om när det gäller DERAS hem.
    Förtjäna att få umgås med barnbarnet på deras villkor, tar du ett steg bakåt så kommer de säkert ta ett steg framåt och låta dig vara barnvakt.     
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:09:29 följande:
    INGEN som tycker att svärdottern också har ansvar för att det ska funka mellan oss??

visst tycker jag det. men för att hon ska kunna ta ansvar för att det ska funka så måste du backa och låta henne försöka ta kontakt. Nu låter det ju som du inte ger dem en chans utan de kan bara säga nej eftersom du känner att du måste känna dig behövd.  De kanske inte behöver någon så utan bjud hem dem på fika någon dag, inget märkvärdigt utan bara lite fika, lek lite med barnet och sen låter du det vara ett tag.
    kan bli för mycket av det "goda" 
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...

men, har du kollat vad deras bästa är?Har du frågat dem vad de vill? eller är det ditt bästa ? Du vill visa hur bra och duktig/präktig du är?De kanske inte vill ha hjälp...låt dem vara vuxna och ta hand om sitt barn och hem.  Det är så vet du när barnen blir stora, då får man stå i kulisserna, sköter man sig så får man vara med annars hamnar du bland publiken och kan bara titta på.
  • Anonym (svärdotter)

Är själv svärdotter och är inte alltid det är svärdotter som står på bromsen... Min egen mamma är död sen 11,5 år tillbaka . Jag och sambon väntar barn som är beräknat inom några veckor.  Jag har självklart den åsikten att det är jag och sambon som ska uppfostra vårt barn på vårt sätt men mitt barn kommer inte att ha nån mormor och jag vill att barnet ska få ha sin farmor.

Är första barnbarnet i sambons familj så särskilt farmor ser fram emot att bli farmor... Min egen farsa alltså barnets blivande morfar har redan 3 barnbarn via min bror så är inte lika stort intresse därifrån trots att han självklart hjälper till med mera....

Däremot är min sambo av den åsikten att han helst inte vill ha sin mamma alltså barnets farmor inblandad eftersom han och hans mor inte kommer riktigt överens... Och mot mig har hans mamma alltid varit trevlig men han anser att hans mor är falsk, vilket jag inte sett något av men kan ju inte riktigt gå emot sambon när det gäller hans del av familjen.

Även om vi igår hade ett gräl om saken eftersom hans mamma ringt mig och kollat vilken tid det passar för oss att hon bjuder på mat på söndagen då ganska många i familjen har födelsedagar dom närmaste dagarna...
    Han var av den åsikten att vi kanske inte alls ska åka därvia på söndagen trots att det är planerat sen tidigare och troligen är sista gången jag åker ner till hans hembygd detta åt då födelsen av babyn närmar sig med stormsteg ( Det är en resa på 500 km enkel väg) Och planen är att vi ska åka ner till sommarstugan och hälsa på hans kompisar ikväll och imorgon sen på mat till svärisarna på söndag innan hemresa...

Så skyll inte allt på svärdöttrarna ...

• Anonym (svärdotter)

Jag och svärmor kom inte överens i början heller. Hon tyckte att jag störde sonen i hans studier bl.a (fast det egentligen var precis tvärtom).

Vi hade en dust efter några år för att hon la sig i för mycket. Vi pratade inte på ett år.
    Ett år senare bad hon om ursäkt, men jag kände att det inte kom från hjärtat, men jag accepterade.

Jag gillar henne, men hon har tendenser att lägga sig i vårt liv för mycket ibland.
    Knalla in i huset utan att plinga på (gäller även svärfar), greja i vår trädgård när vi inte är hemma utan att vi bett om det (snäll gest, men vill vi ha hjälp ber vi om den). Hon la även lappar i vår brevlåda om små "trädgårdstips" - dvs nu borde ni nog göra si eller så. Det blir för mycket helt enkelt.
    Ta ett eller flera steg tillbaka när det gäller att lägga sig i och köpa saker och så. Ofta är det faktiskt fula grejer man inte vill ha - sorry. :-/

Och framför allt; nr 1: be om ursäkt för ditt beteende du hade mot svärdottern tidigare. Enda sättet att försöka bygga upp nåt nytt och bra. Vem vet - ni kanske kommer komma riktigt bra överens.

• Anonym (svärdotter)
    Olympia skrev 2012-11-02 15:15:03 följande:
    Om ts läser igenom sin trådstart så finns ju alla svar där varför svärdottern är lite avvaktande.

Ts har tidigare tydligt visat att hon inte tycker om svärdottern.
    Vilket innebär att hon inte litar på sin sons omdöme.
    Han har valt denna kvinna till sin livskamrat och mor till sitt barn.
    Detta antar jag att han är smart nog själv att räkna ut och att han inte  är "manipulerad" av svärdottern.
    Vill du hans bästa så respekterar du de val han gör och de beslut han tar.

För många barnfamiljer kan vardagskvällar vara väldigt stressiga, att då få oväntat besök är inte alltid uppskattat.

Vissa personer gillar inte att få inredningsgrejor då de lätt kan uppfatta det som kritik mot deras egen inredningstil.

Vill du ge dem mat, blöjor, pengar  o dyl så gör det i samband med födelsedagar eller större helger, så det framstår som presenter.

Vidare är det lätt hänt att det en svärmor säger uppfattas som kritik, medan samma sak från ens mor ses som goda råd.

Vad gäller barnkläderna - fråga vad barnet har behov av, storlek, färg osv så är det större chans att kläderna bli använda.

Ta några steg tillbaka, sluta styra deras liv och visa att du uppskattar svärdottern.
    Sakta men säkert kommer du då att arbeta upp ett förtroende som gör att de kan lita på dig, och göra att de vågar anlita farmor som barnvakt.

• Anonym (svärdotter)

Mitt tips: LIGG LÅGT!!

Min svärmor är en plåga. Hon lägger sig i ALLT och min man har inte klippt navelsträngen än. Skitjobbigt!! Vi har det jättebra tillsammans förutom efter de tillfällen han träffat sin mamma... Helt plötsligt ska det vara 50-tal hemma och han sitter och är nostalgisk över "sin barndom". Hon är bitter och besviken på sina barn som inte betalar tillbaka efter alla år hon var hemma med dem, och låter de få veta detta i tid och otid. Fast hon gör det snyggt. Han får verkligen dåligt samvete när han inte "tar åt sig" av hennes tips och råd. Usch!

Nej, låt du din son och hans fru få lite space. Älskar han dig och VILL umgås med dig behöver du knappast oroa dig. Att "kräva" umgänge är samma sak som att "kväva" umgänget.   

• Anonym (svärdotter)
    Anonym skrev 2012-11-02 16:23:03 följande:
    Var det inte en sån här tråd för ett tag sen? Kände igen så otroligt mycket från trådstarten... Obestämd Å andra sidan kan det nog finns gott om jobbiga svärmödrar.
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...
    Men TS, vad var din förhoppningar? Tyvärr har både jag och flera av mina väninnor känt att våra svärmödrar hamnat i lite av en "lätt psykos" när det fått veta att de ska bli farmödrar. Det är som att farmor tror att det är HON som ska bli mamma igen och målar upp en bild av att det är hon som ska ta hand om barnet, gör långtgående planer, tjatar på att få ha barnet boende hos sig osv osv. Jag kände aldrig att min egen mamma betedde sig på det sättet, eller hade samma förväntingar. Om jag ska försöka jämföra så var min mammas fokus på mig, hur jag mådde under graviditeten osv. Hon älskar sitt barnbarn, men när hon och morfar kommer och hälsar på är det för att hjälpa oss att avlasta, till skillnad från farmor som alltid försöker tjata sig till mer till med "sitt barnbarn", och hela tiden försöker hävda SIN rätt till MITT barn. Det är något i hennes attityd som skapar en sådan enorm motvilja att lämna mitt barn hos henne. 

Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...
    Förlåt TS, men du vill ju faktiskt inte deras bästa. Har de på något sätt låtit påskina att de uppskattar att du kommer och knackar på i tid och otid, har de bett dig köpa hem mat till dem osv? Du önskar dig ett visst sorts umgänge med dem och du måste kanske inse att det just nu är ditt eget bästa du tänker på. 

Om jag skulle få ge dig några goda ord och råd på vägen så är det detta:

-Din son älskar dig, du är hans mor och du behöver inte vara rädd för att förlora honom. Han behöver dig, men kanske på andra sätt än du tror.

-Sluta skyll detta på svärdottern. Att påstå att det är hon som "manipulerar" din son är inte rättvist mot henne. Vad skulle hon vinna på det? Du säger att du inte tyckte om henne i början, men att det nu för tiden är hennes fel att ni inte har en god kontakt. På det du skriver känns det fortfarande inte som att du riktigt har godkänt henne. Om min svärmor kommit med dukar, inredningstips, matkassar osv. så hade jag tagit det som en indirekt förolämpning mot hur jag sköter vårt hushåll. Kanske du kan visa att du faktiskt uppskattar henne? Kanske du kan be henne om hjälp med något? Tips om vilken färg du ska ha på de nya gardinerna, be om receptet på något hon bakat eller något annat inom ett område som hon är bra på? 
  • Anonym (Svärdotter)

Min svärmor är helt fantastisk. Men hon har också kommit med inredningssaker som hon tycker vi ska ha men jag vill inte ha dom, jag vill bestämma själv hur mitt hem ska se ut. Svärföräldrarna kom också och hälsade på efter jobbet tills vi sa stopp. De kom strax innan läggning av barnen vilket gjorde att barnen gick och la sig sent och var trötta morgonen efter . Mitt råd ge en biokväll med middag på restaurang till sonen och svärdottern och där ingår barnvakt :) Sen träng dig inte på utan kom och hälsa på mer sällan, bjud istället hem dom på middag någon gång så slipper dom laga mat.

Svar på tråden Svärdottern förstör!