• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym (Illa, illa)
    AngieT skrev 2012-11-02 13:23:18 följande:
    Ja, det är ganska osmakligt. Jag tycker min svärmor är för på när hon ringer och smsar ibland. Blir faktiskt ganska lack.
    Var glad om det bara är ibland. Här ringer båda föräldrarna (dom bor tillsammans) flera ggr varje dag och undrar om allt. Har sonen och barnbarnet ätit ordentligt och bajsat normalt? Vad var det för bil som var hemma hos oss tidigare (om dom inte kände igen den)? Varför har någon av våra bilar stått hemma hela dagen, är någon sjuk och i så fall i vad?

Dom bor 200 m bort och vi har kommit på efter mycket om och men att dom spanar med kikare hem till oss Demon

Kan också tillägga att "kära" svärmor klagade på mig till son när vi träffades pga jag är äldre än honom. Sen klagades det när vi flyttade ihop, det gräts när vi förlovade oss, det klagades när jag blev gravid... och sen när liten var född skulle det rännas hemma hos oss i tid och otid helt utan förvarning och det skulle jag förväntas vara glad över.
  • Anonym
    Anonym (Illa, illa) skrev 2012-11-02 13:52:30 följande:
    Var glad om det bara är ibland. Här ringer båda föräldrarna (dom bor tillsammans) flera ggr varje dag och undrar om allt. Har sonen och barnbarnet ätit ordentligt och bajsat normalt? Vad var det för bil som var hemma hos oss tidigare (om dom inte kände igen den)? Varför har någon av våra bilar stått hemma hela dagen, är någon sjuk och i så fall i vad?

Dom bor 200 m bort och vi har kommit på efter mycket om och men att dom spanar med kikare hem till oss Demon

Kan också tillägga att "kära" svärmor klagade på mig till son när vi träffades pga jag är äldre än honom. Sen klagades det när vi flyttade ihop, det gräts när vi förlovade oss, det klagades när jag blev gravid... och sen när liten var född skulle det rännas hemma hos oss i tid och otid helt utan förvarning och det skulle jag förväntas vara glad över.
    Milde tid. Flytta!! Bums! Långt!
  • sextiotalist
    Ellan92 skrev 2012-11-02 13:49:44 följande:
    Ingen som känner igen detta förresten?

"svärdottern" skrev en tråd om det för ett tag sedan. 
    Äh, det är väl inte första gången i historien det finns gränslösa svärmödrar, det dyker upp minst en tråd i månaden om gränslösa svärföräldrar/föräldrar här på FL och faktiskt ganska lika Ts.

Med lite sökning så kan du säkert hitta ett hundratal trådar som påminner om denna och vet du, jag är säker på att det är olika personer som skrivit detta.

Det är också något som tas upp med ojämna mellanrum i artiklar som har med relationer att göra. 
  • Sephrenia89

Det jag känner är att du tränger dig på utan att höra av dig (kanske missuppfattade men det kändes så) sånt har jag svårt för även om jag annars är öppen för mycket.. Vill känna mig trygg i mitt hem och folk ska inte storma in!

• Anonym (svärdotter)

Jag och svärmor kom inte överens i början heller. Hon tyckte att jag störde sonen i hans studier bl.a (fast det egentligen var precis tvärtom).

Vi hade en dust efter några år för att hon la sig i för mycket. Vi pratade inte på ett år.
    Ett år senare bad hon om ursäkt, men jag kände att det inte kom från hjärtat, men jag accepterade.

Jag gillar henne, men hon har tendenser att lägga sig i vårt liv för mycket ibland.
    Knalla in i huset utan att plinga på (gäller även svärfar), greja i vår trädgård när vi inte är hemma utan att vi bett om det (snäll gest, men vill vi ha hjälp ber vi om den). Hon la även lappar i vår brevlåda om små "trädgårdstips" - dvs nu borde ni nog göra si eller så. Det blir för mycket helt enkelt.
    Ta ett eller flera steg tillbaka när det gäller att lägga sig i och köpa saker och så. Ofta är det faktiskt fula grejer man inte vill ha - sorry. :-/

Och framför allt; nr 1: be om ursäkt för ditt beteende du hade mot svärdottern tidigare. Enda sättet att försöka bygga upp nåt nytt och bra. Vem vet - ni kanske kommer komma riktigt bra överens.

• Plutteli
    Ellan92 skrev 2012-11-02 13:49:44 följande:
    Ingen som känner igen detta förresten?

"svärdottern" skrev en tråd om det för ett tag sedan. 
    Va? Det kommer ju mängder av sånna här trådar hela tiden, vet inte hur många jag läst under mina år här och det är garanterat inte samma som sitter år ut och år in och skriver trådar som denna.

Det är faktiskt inte ett dugg ovanligt med gränslösa personer som går bananas när barnbarn kommer in i bilden, varken svärmödrar eller mammor. Varför tror du det är så ovanligt att du direkt gör slutsatsen att en tråd av en svärdotter tidigare måste vara "samma" som skrivit denna?
  • Ellan92
    Plutteli skrev 2012-11-02 14:11:28 följande:
    Va? Det kommer ju mängder av sånna här trådar hela tiden, vet inte hur många jag läst under mina år här och det är garanterat inte samma som sitter år ut och år in och skriver trådar som denna.

Det är faktiskt inte ett dugg ovanligt med gränslösa personer som går bananas när barnbarn kommer in i bilden, varken svärmödrar eller mammor. Varför tror du det är så ovanligt att du direkt gör slutsatsen att en tråd av en svärdotter tidigare måste vara "samma" som skrivit denna?
    För att allting stämmer så bra

svärmor tjatar om att vara barnvakt, försöker få in fula gardiner och dukar i deras hem , kommer efter jobbet när det inte passar, inte gillade ts och snackade massa skit om henne och ville att partnern skulle lämna henne, farmodern var avundsjuk för att mormor fick passa oftare osv osv  
  • Läkerol
    Anonym skrev 2012-11-02 10:15:47 följande:
    Du satte nog tyvärr en tråkig stämpel på ditt och svärdotterns förhållande, när du var så negativ i början. Det är svårt att komma över en sådan grej. Och därmed så hittar nog svärdottern "dolda pikar" i allt du gör, att du köper barnkläder, blöjor kan tolkas som att du tycker att hon köper fel kläder o.s.v. Att du lämnar dukar, blommor o.s.v. tolkas som att du ogillar saker som hon har valt ut till sitt hem. Jag tror att du kanske skulle försöka ha en öppen dialog med svärdottern, där du erkännar att du inte var så positiv till deras relation i början men att du inte riktigt vet varför och att du nu är ledsen att det verkar stå i vägen för relationen till barnbarnet nu. Kanske kan du uttrycka ditt önskemål om att få träffa barnbarnet en gång/vecka, och lämna till dem att fundera över formerna kring det hela. Du kanske kan hämta på förskolan och ha barnet, medan de hinner göra annat. Du kanske kan sitta barnvakt en kväll så de kan göra något. Att ge dem grejer, det kanske är bättre att du föreslår att du och svärdottern tar en shoppingrunda tillsammans där hon kan få plocka ut litet kläder till barnbarnet och litet grejer till hemmet, som du betalar. Eller så frågar du innan, min svärmor sa att hon ville köpa en overall till vårt barn - då kunde jag säga att "vi har redan köpt en, men däremot har vi inga vinterstövlar än så om du vill köpa något så skulle du kunna kolla efter det". Men det är nog bra om du kollar upp ifall de har några särskilda önskemål innan du köper...

Instämmer
  • FebruariVals

Varför hade du svårt för henne i början?

Är det utrett? Mellan dig och svärdotter alltså!

Du får nog lugna ner dig lite. En kväll i veckan, är faktiskt lite väl. Någon enstaka gång, visst, men inte som rutin!

Du menar att svärdottern manipulerar din son.... låter som du fortfarande har något kvargnagande mot henne.

Red ut dina egna skelett innan du börjar ställa krav.
    Beklagar du dig till sonen så kommer det fram, som skitsnack, och det stärker inte direkt banden....

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • molly50
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:21:15 följande:
    Ja, jag har fått en del att tänka på. Men ni måste förstå, att det är svårt att backa när man känner sig bortmotad! Jag är van att få min vilja igenom, jag är inte en person man sätter sig på i första taget. Men jag ska försöka tona ner mig lite och se vad som händer.

Det kanske är det som är problemet? Att du är van att få din vilja igenom?  Du kanske försöker tränga dig på lite för mycket?
    Jag förstår att du gärna vill träffa ditt barnbarn. Men du måste nog försöka backa litegrann hur mycket det än bär dig emot.  Om du har svårt att backa så kanske du kan förstå att även de har svårt med det.
    Om du backar litegrann och försöker ge dem en chans att tillmötesgå dig så blir det säkert bättre till slut,ska du se. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Svärdottern förstör!