Svärdottern förstör!
Anonym skrev 2012-11-02 10:15:47 följande:
Du satte nog tyvärr en tråkig stämpel på ditt och svärdotterns förhållande, när du var så negativ i början. Det är svårt att komma över en sådan grej. Och därmed så hittar nog svärdottern "dolda pikar" i allt du gör, att du köper barnkläder, blöjor kan tolkas som att du tycker att hon köper fel kläder o.s.v. Att du lämnar dukar, blommor o.s.v. tolkas som att du ogillar saker som hon har valt ut till sitt hem. Jag tror att du kanske skulle försöka ha en öppen dialog med svärdottern, där du erkännar att du inte var så positiv till deras relation i början men att du inte riktigt vet varför och att du nu är ledsen att det verkar stå i vägen för relationen till barnbarnet nu. Kanske kan du uttrycka ditt önskemål om att få träffa barnbarnet en gång/vecka, och lämna till dem att fundera över formerna kring det hela. Du kanske kan hämta på förskolan och ha barnet, medan de hinner göra annat. Du kanske kan sitta barnvakt en kväll så de kan göra något. Att ge dem grejer, det kanske är bättre att du föreslår att du och svärdottern tar en shoppingrunda tillsammans där hon kan få plocka ut litet kläder till barnbarnet och litet grejer till hemmet, som du betalar. Eller så frågar du innan, min svärmor sa att hon ville köpa en overall till vårt barn - då kunde jag säga att "vi har redan köpt en, men däremot har vi inga vinterstövlar än så om du vill köpa något så skulle du kunna kolla efter det". Men det är nog bra om du kollar upp ifall de har några särskilda önskemål innan du köper...Instämmer