• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Brumma
    MalinTherese skrev 2012-10-30 19:57:29 följande:
    både jag och sambon var sladdisar så vi ville ge sonen något inte vi hade!
    och nu hoppas vi allt går som de ska då vi också har några missfall i bagaget! 
    Håller tummarna - missfall suger...
    Kram!!
  • Brumma
    Brumma skrev 2012-10-31 06:45:56 följande:
    MarieOlisan85: BF 1 Juli 2013 ( Tredje barnet )
    MalinTherese: BF 1 Juli 2013 ( Andra barnet )
    Rebban: BF 29 Juni - 1 Juli 2013 ( Första barnet )
    BillieJean91: Bf 1 Juli 2013 ( Tredje barnet )
    Jane Doe: Bf 1 Juli 2013 ( Första barnet )
    Lillasyster82: BF 1 Juli 2013 ( Första barnet )
    Jes55: BF 2 Juli 2013 ( Första barnet )
    Lizan: BF 2 juli 2013 (Första barnet)
    smööla: BF 2 juli 2013 (första barnet)
    Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )
    Fåret :BF 3 Juli 2013 (Fjärde barnet)
    Jeeeenny: BF 6 Juli 2013 (andra barnet)
    Chelley: BF 6 juli 2013 (första barnet)
    Saga09: BF 6 Juli 2013 (andra barnet)
    Brumma: BF 11 Juli 2013 (andra barnet)
    Ser att det är ett litet lagom hopp mellan mig o er andra - hoppas det fylls på med fler sedan Glad
    Jag har en menscykel på bara 25 dagar, så kunde plussa väldigt tidigt Skrattande
    Redan börjat må lite lite illa.. Men det kom tidigt med sonen också, så det är väl bara att köpa lite kex att ha i handväskan att knapra på när illamåendet sätter igång...
  • Lillan82

Jag sitter också med mobilen och kan inte kopiera. Någon som vill lägga till mig.? Bf. 8 juli (andra barnet) Tack

• Jelu

Jag kan inte heller lägga till min eftersom jag sitter med mobilen. Så om någon vill skriva in mig på listan vore det väldigt snällt.
    Bf 5 juli (andra barnet) tack så mycket.

• Lillasyster82

Jelu: BF 5 juli 2013 (andra barnet)
    Lillan82: BF 8 Juli 2013 (andra barnet)
  • Brumma

Jelu: BF 5 Juli 2013 (andra barnet)
    Lillan82: BF 8 Juli 2013 (andra barnet)
  • Brumma

Haha, du var liiite snabbare på tangenterna än jag Lillasyster :)

• Lillasyster82

Oups, Brumma - som det blev... Flört 

Nu har jag tagit steget och ringt till barnmorskemottagningen här jag bor. Blir ett hälsosamtal redan nästa vecka och sen blir det inskrivning i början av december. Här jag bor har de inskrivningen omkring v 10. Brukar det vara ultraljud vid inskrivningen (glömde fråga)? Eller när brukar man få se den lille?! Är ju lite nyfiken men än är det väl inte så mycket att se på som jag förstått det men i vecka 10 ska väl hjärtat ha börjat slå och allt är mer utvecklat.

När ska ni ha eran inskrivning?
    Vad är det som händer under själv inskrivningen?

• Brumma
    Lillasyster82 skrev 2012-10-31 09:37:33 följande:

Brukar det vara ultraljud vid inskrivningen (glömde fråga)? Eller när brukar man få se den lille?! Är ju lite nyfiken men än är det väl inte så mycket att se på som jag förstått det men i vecka 10 ska väl hjärtat ha börjat slå och allt är mer utvecklat.

När ska ni ha eran inskrivning?
    Vad är det som händer under själv inskrivningen?

Det är väldigt olika var man går och vem man har. Men det "normala" är att man gör ett ultraljud mellan vecka 11-18 ungefär..
    Jag kommer troligen få det innan (runt vecka åtta hoppas jag på), då det är min BM som har hand om ultraljuden på min MVC. Hon tar normalt inte emot vanliga inskrivningar längre, men har lovat att göra ett undantag för favoriter Flört
    På första mötet kommer hon (skriver hon, då det överhängande är kvinnor som är barnmorskor) att ge er lite broschyrer om vad som väntar, en bok om graviditeten att läsa i.
    Du och pappan kommer att få fylla i en lååång lista om sjukdomar i släkten, egna sjukdomar osv..
    Hon kommer att ställa frågor om alkohol och rökning (detta MÅSTE de göra, så det är inget negativt mot en själv som person, har hört att en del tagit illa upp vid frågan).
    Ni kommer att räkna ut i vilken vecka du är (även om man kan träffa ganska bra på nätet) och när BF är.
    Säkert kommer ni prata om när det är dags för ultraljudet oxå Glad
    Nu kommer att vägas in - ta på er "lätta" kläder Flört -  för att kunna hålla koll på vikten lite.
    För er som har ett högre BMI så kommer hon, om inte första gången så senare, berätta att ni måste komma o testa så ni inte ligger i risken för graviddiabetes. (Min BM tyckte det var jobbigt att ta upp frågan, då det är "förbjudet" att prata om vikt för vissa, men jag tycker bara det är bra att de har koll - det är ju för min o barnets skull Flört )

Kom ihåg att BM är där för ER o BARNETS skull. Ställ de frågor ni funderar över - kommer ni inte på några under inskrivningssamtalet så lär det komma senare. Ni kommer att träffas ofta.
    Kom också ihåg att ni skall känna förtroende för er BM. Jag har bara positiva erfarenheter, men har hört om de som inte "klickar" med sin BM.
    Känns det inte bra - BYT. Ni skall träffas i många månader framöver, hon skall vara den som hjälper er genom funderingar, oro, lycka :)
    Då måste det vara någon ni litar på Glad
  • BillieJean91

God morgon tänkte jag skriva ^^ Vart vaken ett braa tag! Här är det massa snö som kommit ner inatt:) Tycker de är nåt speciellt attt vara gravid när de är snö å kallt, bara krypa ner under en filt å känna att man FÅR göra de ^^ hihi . 
    Ringde mvc igår å fråga om ja var för tidigt ute, är i v. 5+3 . Vecka 6 låter bättre ;P hehe Fick en tid den 5/11, på måndag alltså! Nervöst de känns, vi fick en som jobbatvpå ungdomsmottagningen tidigare och de är jätte många som säger att hon är helkonstig. Men ja tycker av egna erfarenheter att de gör henne charmig bara, hon bjöd nämligen med mig på en "gravid-grupp" för 3 år sen bara för att jag skulle tala om hur det är att vara "ung förälder" som ja var då ^^ Fyller 22 i januari =) 
    Vet inte, gubben vill att vi byter, men ja kommer nog trivas med henne. Vad tycker ni? 

Svar på tråden - bf juli 2013 -