• Queenie70

Det är ok att mitt barn svär!

Jag svär som en borstbindare. Min 4 åring har också börjat svära ( såklart)
    Jag har inget emot svordomar. Så länge man har ett rikt språk förövrigt så anser jag att svordomar är kryddor och förstärkningsord i språket som absolut inte behöver innebära att man har ett fattigt språkbruk eller dåligt ordförråd. Jag tillåter således mitt barn att svära. Det handlar om att utbrista "va fan" om nåt inte fungerar som det ska som exempel. Jag har dock talat om för
    Mitt barn att många tycker det är fult att säga så och att han kanske inte får säga så på dagis. Däremot så har jag uttalat att det är ok hemma. Det som däremot inte är tillåtet är att svära ÅT någon eller att vara elak vare sig elakheten innehåller svordomar eller ej. Någon som har nån kommentar om mitt förhållningssätt?

• Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!
  • JoBa
    tahira skrev 2012-09-17 21:24:08 följande:
    Det är i teorin okej för mig att mitt barn svär också, men det är ingenting jag tillåter.

Människor HAR fördomar och dömer även barn, och ett barn som svär accepteras inte i samma utsträckning som ett barn som är artigt och trevligt. 

Mina barn äger liksom jag färdigheten att på ett adekvat sätt inkludera svordomar i det vardagliga språkbruket. De brukar trots detta berömmas av andra för sitt trevliga och artiga sätt. Hur hänger detta ihop?

Det är värst vad den här debatten blivit polariserad! Uppfattningen hos vissa av er verkar vara att har man inte nolltolerans mot svordomar är man en dålig förälder som inte bryr sig om sina barn. Av någon anledning antas man gilla foppatofflor också, hur nu de kom in i bilden.
  • Den vita staden
    jådåsåatt skrev 2012-09-17 22:15:21 följande:
    Seriöst? Tycker man att barn som svär är mindre lämpliga lekkamrater till ens barn?
    De värderingarna skadar ju barnen rätt mycket mer än att de får lära sig att det är ok att säga fan när de slår sig. Herregud
    Har inte hört några kamrater till barnen svära här alls hittills, så det är inget problem alls, då är barnen ändå 8½ o. 10år gamla. Beror på vilket sorts umgänge både vi som familj har och vilka barn de själva valt att leka med.
    Queenie70 skrev 2012-09-17 22:17:48 följande:

Ja om du som vuxen i stort sett sitter och dömer ut min 4 åring som kamrat till dina barn så kan man ju lungt säga att användandet av svordomar har rätt liten relevans för hur man blir som människa.
    Tog du åt dig så? Då kanske du borde inse vad du gör mot ditt barn som inte säger ifrån när du borde.
    LillGris skrev 2012-09-17 22:59:08 följande:

Nej men du förstår, det är inte okej för ett barn att i ilska kläcka ur sig ett "jävla sko!!", men det är helt ok för vuxna människor att döma ut barn som ändå svär ibland som olämpliga lekkamrater. Såklart. En svordom är givetvis värre än att döma ut folk baserat på ett litet ord. Eller nåt.
    Hur mycket svårare är det att lära dem att säga järnvägars när de inte hittar skon eller får på den? Inte ett dugg, dessutom låter det betydligt mer städat.
    annniel skrev 2012-09-17 23:30:13 följande:
    Fast  jag tror det är barnets föräldrar man dömer..eller ifrågasätter deras omdöme rättare sagt. 

Precis!

God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • sextiotalist
    avocadoo skrev 2012-09-15 21:52:10 följande:
    Fast svordomarna ersätter ju ord så det leder ju till sämre ordförråd. När man blir ledsen eller arg är det ju bra om man lär sig att sätta ord på de känslorna, istället för att komma med fula ord och svordomar.

Dessutom kommer barn som svär att använda de orden mot andra människor och det är sårande. Jag tycker det är stor skillnad om ett annat barn säger till mitt barn att "du är dum" eller "du är så jävla dum"

Det är ord som inte är nödvändiga i vårt språk, som är "fula" i sig och har negativa innebörder. Så varför är det så himla viktigt att använda dem? 

I vår familj är det nolltolerans mot svordomar och så är jag också uppvuxen. Har aldrig svurit och det skulle kännas högst onaturligt för mig att göra det. Har aldrig haft problem med att uttrycka mig för det.   

Tycker det känns riktigt risigt med ungar som sitter och svär som borstbindare i sandlådan...

Min tonåring svär emellanåt, men han anses ha ett orförråd som är utöver de flesta i hans ålder, det som imponerade läraren var att han dessutom kunde använda de rätt och i rätt sammanhang. Själv svär jag som en borstbindare i vissa sammanhang och jag har också ett väldigt brett ordförråd.

Det behöver inte alls ha med varandra att göra. 
  • sextiotalist
    N3D skrev 2012-09-16 14:27:16 följande:
    Låt mig gissa på att samtliga som tillåter sina barn svära saknar akademisk utbildning, bor i hyresrätt och kanske eventuellt röker och har en förkärlek till Foppatofflor?
    Så fel, så fel, är akademiskt utbildad, kommer från akademiskt hem (i flera led) och svär rätt bra ändå.

Jag har fördomar åt andra hållet, de som har nolltolerans för svordomar kommer från byhålan byhåla eller från en konservativ arbetarfamilj/bondefamilj och är livrädd för förändringar eller är de religösa 
  • sextiotalist
    Maline skrev 2012-09-16 16:15:47 följande:
    Nix, jag har mer än 400 högskolepoäng, bor i BR och  har inte ens tjuvrökt. Trivs inte i plastskor heller. Inte ett rätt alltså.. Jag varken tillåter eller förbjuder mina barn att svära. Men jag blir inte upprörd om mina barn svär när de slår sig eller tappar något. Däremot har vi haft många och långa diskussioner om hur man pratar med andra om ord som sårar en annan person. Jag tycker att t.ex.  "idiot" är ett värre ord att använda än "fan" helt enkelt.

Det pratas endel om A-, B- och C-korgar inom vissa uppfostringsteorier. Jag har "språkliga" korgar. För mig ligger svärorden i B-korgen, de är inte förbjudna ord men de passar inte i alla sammanhang, vi pratar om vilka tillfällen det inte passar att använda svärord. Att kalla andra människor nedvärderade tillmälen däremot är aldrig OK det hamnar i A-korgen och uppmärksammas så fort det sker. I C-korgen hamnar ord som "fett", "typ", "bah" som jag tycker är meningslösa, orkar jag kanske jag kontrar med alternativ men oftast bryr jag mig inte.
    Sedan tillägger jag, hemma hos oss markeras det direkt om man använder nedsättande ord om andra eller till andra. Dvs vi gillar inte att man beter sig illa mot andra varken till sätt eller med ord. 

Jag kan utan problem acceptera att mitt barn har sagt "du är så jäkla dum", men itne att han skulle kalla mig för fitta eller hora.     
  • Queenie70
    Den vita staden skrev 2012-09-18 08:46:12 följande:
    Har inte hört några kamrater till barnen svära här alls hittills, så det är inget problem alls, då är barnen ändå 8½ o. 10år gamla. Beror på vilket sorts umgänge både vi som familj har och vilka barn de själva valt att leka med.

Tog du åt dig så? Då kanske du borde inse vad du gör mot ditt barn som inte säger ifrån när du borde.
    Hur mycket svårare är det att lära dem att säga järnvägars när de inte hittar skon eller får på den? Inte ett dugg, dessutom låter det betydligt mer städat.

Precis!

"Tog åt mig?" Det var ett märkligt inlägg. Vi debatterar väl olika förhållningssätt här eller missförstod jag? Nej, jag tycker inte jag "gör" nånting mot mitt barn. Vad det gäller det aktuella exemplet som handlade om att mitt barn skulle vara en olämplig kamrat enbart utifrån att han ibland säger "fan" så är ju min åsikt att det DU i såna fall skulle utsätta både mitt barn och faktiskt ditt eget barn för är tusen gånger värre än att jag tillåter honom svära. Kan vi inte hålla debatten på en aning högre nivå än "tog du åt dig nivån" Med tanke på foppatofflor och hyresrättdiskussionen som var tidigare
  • Queenie70
    sextiotalist skrev 2012-09-18 09:09:04 följande:
    Så fel, så fel, är akademiskt utbildad, kommer från akademiskt hem (i flera led) och svär rätt bra ändå.

Jag har fördomar åt andra hållet, de som har nolltolerans för svordomar kommer från byhålan byhåla eller från en konservativ arbetarfamilj/bondefamilj och är livrädd för förändringar eller är de religösa 

Jag tror faktiskt inte att det särskilt ofta alls är kopplat till klass eller samhälställning, utan att det helt enkelt handlar om olika familjers vanor och ovanor. Och att dessa kan finnas såväl i socialgrupp A, B och C.

Däremot så tror jag att människor som är benägna att se allt i svart och vitt och som gärna försöker hitta enkla förklaringsmodeller av typen (svär man så har man foppatofflor och är lågutbildad) ofta tillhör den typen av människor som i alla möjliga sammanhang har svårt att tänka och analysera saker i ett vidare perspektiv. Det blir för jobbigt och provocerande att få sin "verklighet" ifrågasatt, och då reagerar man istället med att bli lätt agressiv.
  • Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-18 09:14:18 följande:

"Tog åt mig?" Det var ett märkligt inlägg. Vi debatterar väl olika förhållningssätt här eller missförstod jag? Nej, jag tycker inte jag "gör" nånting mot mitt barn. Vad det gäller det aktuella exemplet som handlade om att mitt barn skulle vara en olämplig kamrat enbart utifrån att han ibland säger "fan" så är ju min åsikt att det DU i såna fall skulle utsätta både mitt barn och faktiskt ditt eget barn för är tusen gånger värre än att jag tillåter honom svära. Kan vi inte hålla debatten på en aning högre nivå än "tog du åt dig nivån" Med tanke på foppatofflor och hyresrättdiskussionen som var tidigare
    Foppa tofflor o. hyresrätt? Tror du att det är så vi lever?
    Ledsen, men långt ifrån.

Har inte gjort något emot mina barn, har aldrig hört varken dem eller deras vänner svära när de lekt här.
    Dvs. vi har aldrig behövt välja bort/styra bort barnen från någon olämplig kamrat av den anledningen(eller någon annan heller för den delen).
    Skulle det vara synd om dem för att de är mer väluppfostrade än att använda ett sådant språk?
    God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • Queenie70
    Den vita staden skrev 2012-09-18 09:28:07 följande:
    Foppa tofflor o. hyresrätt? Tror du att det är så vi lever?
    Ledsen, men långt ifrån.

Har inte gjort något emot mina barn, har aldrig hört varken dem eller deras vänner svära när de lekt här.
    Dvs. vi har aldrig behövt välja bort/styra bort barnen från någon olämplig kamrat av den anledningen(eller någon annan heller för den delen).
    Skulle det vara synd om dem för att de är mer väluppfostrade än att använda ett sådant språk?

Nej, det var inte det jag skrev. Nu börjar det irritera mig då jag misstänker att du "läser fel" med flit. Tycker sånt är tråkigt då det leder till ett fattigt debattklimat. Det var ju de som drog slutsaten att om man tillåter svordomar så bor man i hyresrätt och har foppatofflor. Själv ser jag inget sådant samband. Jag ser inte heller något samband mellan förbud mot svordomar och akademisk utbildning och högre samhällsklass. Som synes i tråden så är vi ganska många akademiker med ett hyfsat rikt språk och förmåga att uttrycka sig som samtidigt anser att det är ok med svordomar.

Den otjänsten jag anser att man skulle göra ett barn som är värre än att tillåta svordomar, handlade om att kanske förbjuda en lekkamrat som är snäll, rolig, kamratlig enbart utifrån att barnet kommer ifrån en familj som använder andra ord. De värderingar man då pålägger sitt barn, anser jag vara betydligt skadligare än att man tillåter ett "fan" då och då.
  • Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-18 09:49:48 följande:

Nej, det var inte det jag skrev. Nu börjar det irritera mig då jag misstänker att du "läser fel" med flit. Tycker sånt är tråkigt då det leder till ett fattigt debattklimat. Det var ju de som drog slutsaten att om man tillåter svordomar så bor man i hyresrätt och har foppatofflor. Själv ser jag inget sådant samband. Jag ser inte heller något samband mellan förbud mot svordomar och akademisk utbildning och högre samhällsklass. Som synes i tråden så är vi ganska många akademiker med ett hyfsat rikt språk och förmåga att uttrycka sig som samtidigt anser att det är ok med svordomar.

Den otjänsten jag anser att man skulle göra ett barn som är värre än att tillåta svordomar, handlade om att kanske förbjuda en lekkamrat som är snäll, rolig, kamratlig enbart utifrån att barnet kommer ifrån en familj som använder andra ord. De värderingar man då pålägger sitt barn, anser jag vara betydligt skadligare än att man tillåter ett "fan" då och då.
    Nej, läser inte fel med flit, men har inte läst hela tråden o. antagligen därför missat det du menar.

Var läste du att vi valt bort någon? Det behöver man inte om man är noga med sina val ifrån början(när de var yngre främst menar jag då) eller för den delen uppmuntrar egna utmärkta val.
    Nu börjar de ju bli större o. få mer egen smak, hoppas att vi med det då lagt en bra grund till både språk o. val av vänner.
Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!