• JoBa

Det är ok att mitt barn svär!

Svordomarna i sig har inget med bristfälligt ordförråd att göra. Svärorden är en del av språket. Korrekt användande av dem berikar språket. Felaktigt använt låter det fånigt och, låt säga, okultiverat.

Själv retar jag mig avsevärt mycket mer när folk stoppar in meningslösa "typ", "liksom" och "ba" i tid och otid än ett meningsbärande "fan". Jag retar mig inte så mycket att pulsen stiger, men det ger ett för mig korkat intryck.

Det hör till barndomen att lära sig behärska språket. I detta ligger också att lära sig hantera förstärrkningsorden. Det betyder inte att man måste bruka svordomar själv, naturligtvis, men skall man göra det bör man göra det på ett meningsfullt sätt.

Angående könsord så anser jag att de är dåliga svordomar. Svenskan har ingen kultur (ännu) av att använda könsord på det sättet, därför låter det fel i mina öron. "Kuk" är ett lite vulgärt namn på en kroppsdel, och det är synd att det används med så allsidigt negativ laddning. Vi kan väl låta "kuk" betyda "kuk" och inget annat?

Slutligen, angående barns bruk av svordomar: Tål man inte att höra barn svära, skall man fan inte svära själv heller.

• JoBa
    N3D skrev 2012-09-16 14:27:16 följande:
    Låt mig gissa på att samtliga som tillåter sina barn svära saknar akademisk utbildning, bor i hyresrätt och kanske eventuellt röker och har en förkärlek till Foppatofflor?

Jag är disputerad.
  • JoBa
    tahira skrev 2012-09-17 21:24:08 följande:
    Det är i teorin okej för mig att mitt barn svär också, men det är ingenting jag tillåter.

Människor HAR fördomar och dömer även barn, och ett barn som svär accepteras inte i samma utsträckning som ett barn som är artigt och trevligt. 

Mina barn äger liksom jag färdigheten att på ett adekvat sätt inkludera svordomar i det vardagliga språkbruket. De brukar trots detta berömmas av andra för sitt trevliga och artiga sätt. Hur hänger detta ihop?

Det är värst vad den här debatten blivit polariserad! Uppfattningen hos vissa av er verkar vara att har man inte nolltolerans mot svordomar är man en dålig förälder som inte bryr sig om sina barn. Av någon anledning antas man gilla foppatofflor också, hur nu de kom in i bilden.
Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!