Det är ok att mitt barn svär!
avocadoo skrev 2012-09-15 21:52:10 följande:
Fast svordomarna ersätter ju ord så det leder ju till sämre ordförråd. När man blir ledsen eller arg är det ju bra om man lär sig att sätta ord på de känslorna, istället för att komma med fula ord och svordomar.Dessutom kommer barn som svär att använda de orden mot andra människor och det är sårande. Jag tycker det är stor skillnad om ett annat barn säger till mitt barn att "du är dum" eller "du är så jävla dum"
Det är ord som inte är nödvändiga i vårt språk, som är "fula" i sig och har negativa innebörder. Så varför är det så himla viktigt att använda dem?
I vår familj är det nolltolerans mot svordomar och så är jag också uppvuxen. Har aldrig svurit och det skulle kännas högst onaturligt för mig att göra det. Har aldrig haft problem med att uttrycka mig för det.
Tycker det känns riktigt risigt med ungar som sitter och svär som borstbindare i sandlådan...
Min tonåring svär emellanåt, men han anses ha ett orförråd som är utöver de flesta i hans ålder, det som imponerade läraren var att han dessutom kunde använda de rätt och i rätt sammanhang. Själv svär jag som en borstbindare i vissa sammanhang och jag har också ett väldigt brett ordförråd.
Det behöver inte alls ha med varandra att göra.