• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Loreena

Vilken konstig fråga. Det är väl långt ifrån samma sak! Jag tycker att det är oetiskt att INTE ge sitt barn kött, som faktiskt är naturlig människoföda. Men jag tycker att djur ska födas upp med omsorg, få leva ett bra liv och få slaktas utan onödigt lidande. Så gärna ekologiskt/naturbeteskött/vilt med andra ord.

Om min son är elak mot hunden så säger jag till honom och avbryter honom, om det inte hjälper så får hunden gå undan en stund, för hennes egen skull. (sonen är bara 2 år och drar henne i pälsen ibland)

• Mälaröbo

Jag skulle förmodligen reagera på samma sätt som en vegetarian eller annan människa.

• La Lola

Förstår faktiskt inte vad du försöker få fram.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vickan I

Jag har ett barn som vägrar kött och en lillebror som älskar det. Skulle bli lika arg oavsett vem av dem som plågade hunden.

• Strövaren

Har inget barn än. Men jag skulle förklara att man inte ska utsätta djur för onödigt lidande. Om barnet skulle svara med att ifrågasätta köttätande skulle jag skaffa en vegetarisk kokbok.

• Sunshine808

Bara för att jag äter grönsaker betyder att jag springer runt som en tok i ett grönsaksland och drar upp alla grönsaker för att sedan hoppa på dem.

• C Boom

Bara för att det anses vara "naturligt" att äta kött, betyder väl inte det att vi måste fortsätta? Förr hade människan inte så mycket valmöjligheter som vi har idag och tvingades därför mer eller mindre att äta kött för att överleva. Man måste äta för att överleva, men man måste verkligen inte äta kött. Varför inte göra ett humanare val när möjligheten finns?

Visst, köper man alltid vilt/ekologiskt kött så kommer man undan detta dilemma. Men så fort man är lat och köper ett paket Mamma Scans så är denna fråga ytterst relevant.

Vad jag menar är att plåga en hund är att utsätta denna individ för onödigt lidande. Största delen av det kött som finns att köpa i Sverige kommer från djur som har utsatts för extremt mycket lidande innan det är dags för slakt. Alltså serverar de allra flesta döda djur som har utsatts för onödigt lidande.

Sen förstår jag inte riktigt hur man kan rättfärdiga att döda en annan varelse enbart för njutningens skull. Med eller utan onödigt lidande.

• La Lola
    Mynta skrev 2012-08-23 22:30:47 följande:
    Det är bara torsdag idag.
    Drömmer
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...