• caka

Gravt hjärtfel på vår lilla älskade bebis

I vecka 20 +1 på UL visade det sig att vår bebis har ett allvarligt hjärtfel, så pass allvarligt att vi måste avbryta graviditeten....Så den efterlängtade dagen med UL slutade i katastrof. Vi träffade omgående experter på foster och barnkirurg och kastades mellan hopp och förtvivlan....Nu bara förtvivlan. Barnet kommer troligtvis att klara fostertiden, då moderkakan fungerar som lungor för barnet, men skulle inte klara sig utanför magen.

Vår älskade, efterlängtade fina bebis som precis börjat sprattla i magen. HUR kan livet vara så grymt? 3 % av alla foster visar sig ha ett hjärtfel men 0,5 % så allvarligt att man inte tror på operation. Det är sånt som händer andra...inte vårt kärleksbarn...Varenda steg jag tagit sen jag blev gravid har varit med omsorg för barnet. Finns ingen förklaring, inte genetiskt, inte ngt som hänger ihop med ngt annat....ingenting. bara ett celldelningsfel. Läkaren sa: egentligen är det mer förundrande att det så många gånger blir helt rätt.....

Så om en vecka ska vårt barn födas ut....helt absurt. Helt obeskrivligt!! 

Klarar en människa såhär mycket smärta...hur ont kan det göra utan att man självdör av själva själasmärtan?? Finns det ett liv efter detta....hur ska tiden röra sig framåt? Tårarna kommer nog aldrig att ta slut....

• Svar på tråden Gravt hjärtfel på vår lilla älskade bebis
  • Ellia73

Caka, jag önskar dig all styrka inför vad du står inför. Hoppas att allt går bra åtminstone rent fysiskt. Tar du första tabletten imorgon? Jag gjorde också det en lördag, sedan lades jag in på måndagen. Vi fick åka hem på måndagkvällen. Då kände jag bara en stor, stor lättnad att allt var över och att jag klarat det. Men två dagar efteråt kom bakslaget. Jag grät och grät och grät och ringde kuratorn som förklarade att jag var helt normal och att det alltid kommer en reaktion efteråt, dessutom har man samma hormonomställning i kroppen som efter en förlossning! Så ta all hjälp du kan få och det är inget konstigt om du blir rädd för dina egna reaktioner.
    Kram!!

• Emuz

jag håller också tummarna för att allt går så bra som det nu kan. hoppas ni får lika fantastisk vårdpersonal som vi fick. utan dem hade jag aldrig klarat av dygnet.Caka,  vi/jag finns här när du känner att du orkar sätta igång datorn o logga in.

Och Miss Gul. Herregud vad ni får vara med om. Lycka till!

kramar  

• caka

I vecka 22, för snart en vecka sedan föddes vår vackra ängelson. Tiden stannade upp och vår verklighet är omkullvält. Inget är som det var innan mardrömmen började å sorgen å smärtan är obeskrivlig.

Aldrig förr har begreppet blod, svett och tårar varit så nära som nu. Men inget, inget, inget kan jämföras med dagarna innan vår ängelbebis kom....väntan....tabletten....alla känslor. Livet inuti och döden utanpå...Så fruktansvärt !!! 

Födseln var hemsk emotionellt....fysiskt kändes det okej, hanterbart. Mötet därefter med vår son var helt magiskt, underbart, vackert!!

Livet nu....efter är betydligt enklare....det är en stor saknad och en stor tomhet....känslor attackerar mig....tårar rinner... Men det går att andas....

Även om såren läker så har detta ärrat mig för en livstid....kommer aldrig sluta tänka på vår ängelson.....men förhoppningsvis kommer ett leende sätta sig när jag tänker på honom längre fram.... Än så länge gör det bara så fruktansvärt ont.

Tack för värmande ord här !!   

• mrsnoname

Beklagar till er alla! Det här ska inte behöva hända! Att förlora sitt barn innan det ens fått en chans.

Vi förlorade vår dotter för 2 veckor sedan. Hon dog i min mage i v 39+2, 4 dagar innan hon var beräknad. Jag födde henne två dagar senare. Det är helt fruktansvärt det här och jag pendlar mellan total förtvivlan och nån slags hopp om framtiden.

Känns skönt att man kan hitta stöd hos andra mitt allt detta.

Kram till er!

• Libra1
    caka skrev 2012-09-02 21:35:37 följande:
    I vecka 22, för snart en vecka sedan föddes vår vackra ängelson. Tiden stannade upp och vår verklighet är omkullvält. Inget är som det var innan mardrömmen började å sorgen å smärtan är obeskrivlig.

Aldrig förr har begreppet blod, svett och tårar varit så nära som nu. Men inget, inget, inget kan jämföras med dagarna innan vår ängelbebis kom....väntan....tabletten....alla känslor. Livet inuti och döden utanpå...Så fruktansvärt !!! 

Födseln var hemsk emotionellt....fysiskt kändes det okej, hanterbart. Mötet därefter med vår son var helt magiskt, underbart, vackert!!

Livet nu....efter är betydligt enklare....det är en stor saknad och en stor tomhet....känslor attackerar mig....tårar rinner... Men det går att andas....

Även om såren läker så har detta ärrat mig för en livstid....kommer aldrig sluta tänka på vår ängelson.....men förhoppningsvis kommer ett leende sätta sig när jag tänker på honom längre fram.... Än så länge gör det bara så fruktansvärt ont.

Tack för värmande ord här !!   

Många styrkekramar till dig! Efter 8 veckor för oss känns allt mer som en dröm. Men som du säger, man kommer aldrig sluta tänka. Men det gör inget. Vi har barn nu. Även om de inte är här. <3
  • Libra1
    mrsnoname skrev 2012-09-03 02:14:29 följande:
    Beklagar till er alla! Det här ska inte behöva hända! Att förlora sitt barn innan det ens fått en chans.

Vi förlorade vår dotter för 2 veckor sedan. Hon dog i min mage i v 39+2, 4 dagar innan hon var beräknad. Jag födde henne två dagar senare. Det är helt fruktansvärt det här och jag pendlar mellan total förtvivlan och nån slags hopp om framtiden.

Kram till er!
    Vad tråkigt att höra. Vet ni vad som hände? Livet är så orättvist. 
    Många styrkekramar till er! 
  • caka

Kram till er!

Så fruktansvärt....jag lider SÅ mkt med er...Att en endaste människa ska behöva gå igenom något sådant. Finns faktiskt inga ord.....kram
  • Ada01

Kram till er!
    Herregud... håller med Caka, det finns inga ord för vad ni går igenom! Det är så fruktansvärt sorgligt! 

Och Caka, det är som du säger.. Man kommer att bära med sig detta som ett stort ärr resten av livet. 

KRAM!!!

• Miss Gul

Imorgon är det vår tur. Vår lilla flicka visade sig vara alldeles för dålig för att få ett bra liv. I fredags hittade man ytterligare avvikelser i hennes lillhjärna som man inte sett tidigare och vi tog då det vidriga beslutet att avbryta. Igår var jag och tog tabletten som ska stanna av det hela. Hon kommer att komma i v 21+2. Det känns så konstigt. Jag känner henne ju fortfarande sparka inom mig. Imorgon kommer hon att vara borta.. Hur ska jag överleva det?

Häomdagen var vi på kyrkogården och tittade på det barnkvarter som finns där. Det var jättefint. Vi vill att hon ska få en plats där. men det var en märklig känsla. Det var ju nu i september som vi skulle börja titta på barnvagnar. Nu går vi och tittar på gravar istället. Jag tror inte att jag förstår det ännu.

Det är hemskt att veta att så många andra gått igenom samma vidriga sak som vi. Det känns som om att vi är ensamma i vår lilla bubbla. Fy. Detta skulle jag inte önska min värsta fiende. Samtidigt känns det otroligt skönt att få prata med personer som till 100% förstår vad det är man går igenom.
    Stor stor kram till er alla. Ni är otroligt starka.  

• caka

Snart har det gått en månad sedan vår Liam blev en ängel. Omöjligt att förstå att dagar har gått. Känner främst en uppgivenhet och det känns svårt att blicka framåt. 

Befinner mig i en hopplös känsla....Tittar på fotot på vår son...allt stannar upp, lilla mirakel som blev....varför, varför, varför skulle du behöva vända om? Varför skulle jag inte få uppleva dig, älska dig, ha dig nära, se dig växa å skratta?? Jag hade så mkt att ge dig...så mkt kärlek.

Hur går livet vidare....människor säger tid,tid,tid....läst  en bok...det står om tid, tid, tid som ska gå. Jag vill ta en genväg ur detta, vill blicka tillbaka och le. Vill inte angripas av den smärta som är outhärdlig just nu.

Jag vet att jag så småningom har kommit längre, att jag har styrka och jag kommer kunna dela med mig av den styrkan till andra i liknande situationer. Kommer att berätta om ljuset som kommer...att det sakta men säkert blir lättare att andas. Att jag klev ur den bubbla jag befinner mig i, att det finns en stor sol bakom molnen...jag vet att det kommer en sådan tid, men nu är jag bara en mkt mkt ledsen änglamamma!!

Svar på tråden Gravt hjärtfel på vår lilla älskade bebis