• Jenna03

Förskolepersonalen dödar djur!

Min son kom just å sa att fröknarna på förskolan brukar döda getingar o flugor som kommer in. Ändå är det en förskola med miljöinriktning. Tycker ni att sådant beteende är ok? Borde inte förskolepersonalen försöka få ut krypen levande? Ni som är pedagoger: hur gör ni med kryp som kommer in? Har ni flugsmällare på er förskola?

• Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!
  • MoaElis

Flugorna är väl inte så konstigt att dom dödar, men jag tycker att man borde få ut getingarna levande. Så många kan det ju inte finnas...

• La Lola
    augustisten skrev 2012-07-30 10:06:06 följande:
    Jo, men ut är ju ofta på gården där andra barn leker och så här års är getingar slöa och flyger inte precis iväg bort i fjärran.

Det kan ju också finnas barn som är riktigt allergiska. Det är otäckt.
    Eller så vet man inte om nån eller en själv är allergisk och jag har ingen lust att ta reda på det genom att bli stucken om det går att undvika.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Regnig måndag
    mirre67 skrev 2012-07-30 10:04:06 följande:
    Ja oj vad hemskt, det är nog bäst du låter ditt barn byta förskola där de låter getingarna vara och istället riskerar att sticka någon. Och flugorna som man inte alls vet vart de varit, kan ju gott få krypa runt i barnens mat..huvudsaken är ju att man inte dödar något djur..HERREGUD..har du inte värre problem än så, är du verkligen att gratulera.
    Frågan i sig är faktiskt så pass intressant att det är onödigt att vara spydig.
    För det ligger faktiskt en reell paradox i detta, vi uppfostras till att inte döda men likväl dödar vi kor och fisk.
    Om vi kan döda och äta kor kan vi lika gärna äta hund och katt. Men då blir det ett herrans liv.
    Samma förhållande råder mellan flugor vs fjärilar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Jenna03

Anledningen att jag frågar är att en kompis som läst till förskollärare fått lära sig att de alltid i första hand skulle släppa ut kryp för att visa respekt för allt levande

• listo
    Jenna03 skrev 2012-07-30 09:57:53 följande:
    Ingen förskolepersonal här som kan säga hur de gör? Jag menar ju inte att barnen inte ska skyddas, men oftast går det ju att vifta ut i alla fall getingar.
    Jag vet inte om du missade min fråga, men jag är nyfiken på hur du menar med att detta skulle vara mer relevant för en förskola med miljöinriktning. Och som någon annan också undrade, om det ska vara oacceptabelt att döda flugor och getingar, hur förklarar man köttet på lunchtallriken?
  • Jenna03
    listoplisto skrev 2012-07-30 10:10:45 följande:
    Jag vet inte om du missade min fråga, men jag är nyfiken på hur du menar med att detta skulle vara mer relevant för en förskola med miljöinriktning. Och som någon annan också undrade, om det ska vara oacceptabelt att döda flugor och getingar, hur förklarar man köttet på lunchtallriken?

Jag tänkte närmast på min kompis som jobbar på en sådan skola, å de bär ut alla kryp. Står i deras läroplan tror jag
  • Regnig måndag
    Jenna03 skrev 2012-07-30 10:15:30 följande:
    Jag tänkte närmast på min kompis som jobbar på en sådan skola, å de bär ut alla kryp. Står i deras läroplan tror jag
    Det står inte i någon läroplan!
    Läroplan är bestämmelser över hur, vad och varför barn ska lära sig saker och det bestäms av skolverket.

Det kanske står i deras lokala arbetsplan men det står definitivt inte i läroplanen!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Jenna03
    Regnig måndag skrev 2012-07-30 10:18:37 följande:
    Det står inte i någon läroplan!

Läroplan är bestämmelser över hur, vad och varför barn ska lära sig saker och det bestäms av skolverket.

Det kanske står i deras lokala arbetsplan men det står definitivt inte i läroplanen!

Ja så är det nog. De har någon form av bestämmelse om det i alla fall. Jobbar du på förskola?
  • såärdet
    Jenna03 skrev 2012-07-30 10:09:53 följande:
    Anledningen att jag frågar är att en kompis som läst till förskollärare fått lära sig att de alltid i första hand skulle släppa ut kryp för att visa respekt för allt levande
    ja det är väl en behjärtansvärd inställning, buddhistisk, och inget fel i det. Många förskolor har olika profiler och vill de göra så med krypen får de väl göra det. Betyder dock inte att alla andra förskolor ska/måste göra likadant
  • La Lola
    listoplisto skrev 2012-07-30 10:10:45 följande:
    De serverar kanske bara vegetarisk mat.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!