Inlägg från: FruRundberg |Visa alla inlägg
  • FruRundberg

Marsbebis 2013

sajo0106 skrev 2012-09-13 18:50:45 följande:
    Okej tjejer, nu vill jag veta... hur har ni tänkt göra under förlossningen med bedövning och annat, har ni hunnit fundera, har ni förlossningsrädslor, hur gjorde ni sist ni som har barn sedan tidigare och tror ni att ni kommer göra likadant igen :)?

Jag kommer försöka lyssna mycket på mindfullness under födandet och försöka inbilla mig att klara mig med det och lustgas :P Men det hinner säkert ändras tusen gånger under tiden :) 
    Mina fyra förra förlossningar har jag endast haft lustgas och på två även PCB. (livmoderbedövning)

Nu har jag tänkt att jag vill testa EDA. Detta kommer med all sannolikhet vara min sista så jag vil ha testat EDA iaf
    Men sen om det blir det, ja det återstår att se. Har klarat mig väldigt bra med bara lustgas med.
    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn
  • FruRundberg
    Erya skrev 2012-09-13 21:40:12 följande:
    Det är ju det man får göra, de förlöser barn varje dag och borde ju kunna sin sak :) får man i alla fall hoppas :P

Dock råkade min mamma ut för inkompetent narkossköterska (1982 så ett tag sen ;)) när det var dags för andra barnet (ja nästan på tredje ocksp men där kom läkaren in och stoppa)

Första kejsarsnittet märkte de att bedövningen bara hade tagit på halva sidan (låg ner på sidan när hon fick den) så andra kejsarsnittet sa mamma till att hon måste sitta upp för att den ska fungera, men sköterskan lyssnade inte utan sa att hon visste minsann hur man skulle göra, så mamma la sig snällt på sidan, efter en stund kom förlossnings läkaren in, kände efter och upptäckte att (hmmm) mamma bara var bedövad på ena sidan :P sköterskan fick en utskällning för att inte ha lyssnat och så fick mamma (som dessutom är sprut rädd) ännu en spruta.

Men som sagt, detta var första halvan av 80-talet, man kan ju hoppas att de faktiskt lyssnar på omföderskor om vad som faktiskt fungerar på dem :P
    Jag har jobbat på operation, på narkos sidan och kan säga att tyvärr finns det fortfarande såna rövhåls sköterskor (ursäkta språket) Som tror sig veta bäst och lyssnar inte på patienten. Men de är få, de som jag träffat. De flesta är kompetenta underbara narkospersonal. Väldigt skickliga!
  • FruRundberg

Min 5:åring frågade i morse när lillasyster (som hon önskar sig ) kommer, så sa jag att det dröjer länge till innan bebisen kan komma till oss.
    Sen ett par timmar senare frågar hon.
    Kommer bebisen nu då!? Jag orkar inte vänta!
    Hehe sötnos! Inte lätt med tidsuppfattningen riktigt!

• FruRundberg
    Johlin skrev 2012-09-14 18:41:31 följande:
    Imorgon blir det v 13+0, skulle ni i denna tråd då säga att jag är i vecka 13 eller 14? Börjar bli lite smått förvirrad ;)
    Jag är väl en av dem som beräknas att föda sist i denna tråd. Vägen fram till att börja känna sparkar känns lång, har inte ens varit i närheten av att antyda ens lite bubbel nere i magen.

Mitt illamående är numer hanterbart men inte bra och jag kommer att vara sjukskriven en vecka till. Förhoppningsvis kan jag börja jobba efter nästa vecka. Blir galen av att ligga här i soffan och må skit.

Jag längtar tills jag kan börja njuta av graviditeten och leva ganska normalt. Att gå på bio och äta på restaurang skulle vara guld värt men det kan jag ju se mig om i stjärnorna efter just nu.

Vi firade 4 år tillsammans nu i veckan och hade önskat att vi kunnat fira ordentligt men jag mår ju så illa så jag knappt vill ha honom nära mig :(
    När är din bebis beräknad att komma? Jag gick in i v 12+0 igår och är beräknad till den 27:e mars. Skönt att du börjar må bättre!

• FruRundberg

Ser att ni pratar mage. Min mage har blivit större men ingen bebismage. Den har blivit tjockare och brett ut sig åt alla håll och kanter. Jag äter tyvärr inte jättebra heller måste jag erkänna, kilorna har ökat. Säkert 5kg nu. Jag var inte direkt smal innan heller så det känns lite jobbigt.

Någon som är duktig på att äta nyttigt och vill ge mig några tips på rätter? Gärna recept om ni har?

• FruRundberg

Jag tycker kött, kyckling, viss fisk. Rotgrönsaker, nästan alla grönsaker. Har svårt för typ ingefära/kokos. Men äter det mesta

• FruRundberg

Låter supergott allt det. Har du recept på det eller något av det som du skulle kunna pm:a mig?

Svar på tråden Marsbebis 2013