Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Jag hatar HEN!!!

msmurphy skrev 2012-08-06 02:43:12 följande:
    Ja, precis som att man ska infiltrera kidsen i att demokrati är en bra grej.

Om man byter ordet genusperspektiv med ett uttryck i stil med "barnen ska uppmuntras att vara öppna för alla vägar i livet, och inte se sitt kön (etnicitet/social bakgrund/religion etc etc) som varken ett hinder eller en specifik anledning att ägna sig åt specifika aktiviteter", hade det fortfarande varit infiltration då? Vad är det för fel på det? 
    Du tror att genusperspektiv betyder: "Stina får INTE bli undersköterska för då är hon en svag och dålig kvinna" när det i själva verket betyder "Stina ska uppmuntras och vara medveten om att hon kan bli både undersköterska och lastbilschaufför, hon ska lära sig att se sina verkliga styrkor och inte behöva göra val baserat på tradition". Exakt VAD är det som är så jävla farligt med det? I SYNNERHET som det går åt båda håller, och INTE rör sig om någon sorts jävla gräddfil för tjejer. Killar ska också uppmuntras på exakt samma sätt, inte tryckas ner och sättas på plats som du och alla anti-genusare tror och tar för sanning.
    msmurphy. Det var inlägget ovan som jag reagerade starkt på.

Tycker du helt ärligt att den första meningen är ett bra argument? Det är i stil med att säga "AIDS är nåt dåligt!".
    Det är inte ett riktigt argument.

Resten av ditt inlägg: Är det så att det var i svar till Faber så har jag inga invändningar eftersom Faber diskuterar lite allt möjligt kring könsroller i denna tråd. Helt ok.

Men jag tycker vi gör varandra en stor otjänst om vi sätter "ordet hens vara eller icke vara" emot "vi ska inte behandla barnen olika.
    "Hen"s vara eller icke vara är en något infekterad fråga. ALLA tycker att man ska behandla barn av olika kön som jämlikar.
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-08-06 18:15:11 följande:
    Så ordet hen är till för att meningarna inte ska bli så långa? :)

Jag gillar inte heller ordet och kommer aldrig att använda det. Hela tiden så tänker jag bara höna,höna ,höna när jag ser ordet, alltså är hen feminint  för mig, kan inte hjälpa det. Vad är det för fel med att skriva han eller hon? Har sett i många trådar här när folk skriver om sina barn som hen. Sedan glömmer de bort sig och råkar avslöja könet längre ner i texten eller i en kommentar :) 
    Ja precis! Kaffe
     Jag håller helt med dig. Jag gillar inte ordet. Jag tänker också höna eller hona, "hen" är feminint.
    Sen, som du säger,  finns det folk som med flit "dummar sig" i trådar och använder "hen" uteslutande om sina barn. Hur patetiskt är det inte när de senare säger barnets kön? Hah.

Bra argument dessutom!! Jo det verkar onekligen som att ordet "hen" är till för att radera "hon/han" vilket är exakt 4 tecken längre.
    Oh boy. 4 tecken...

Sen är tydligen "hen" till för att hermafroditer och diverse transpersoner inte ska ta illa vid sig. Har nån ens frågat dem om ordet "hen"?

Vi har minst 2 personer i tråden som känner transpersoner som sagt att "Nej de vill inte kallas "hen" - de vill kallas "hon" eller "han"!"
  • Jellybeanbaby
    H o p e skrev 2012-08-07 00:04:33 följande:

okar inte förklara för er oanmälbildade. Läs på internet istället. Börja tex med RFSL´s hemsida och sök dig vidare!
    Underbart argument. Jag ällllskar er "anmälbildade" henförespråkare.

Tack, du gjorde verkligen min dag. Solig
  • Jellybeanbaby
    Faber skrev 2012-08-07 14:16:34 följande:
    Jag upprepar kan jag få en bild av det tredje könet? Verkligheten styrs inte av hur människor känner sig. Människor är i sin fulla rätt att känna sig som varken man eller kvinna, faktum kvarstår dock, de är fortfarande man eller kvinna.
    Pscht, finns inget tredje kön, så nån bild lär du aldrig få.
    Det finns kön 1, och kön 2 och sen finns det en 0,33% som har kön 1+2.
  • Jellybeanbaby
    Aaliyah skrev 2012-08-07 18:23:28 följande:
    Dominant: denne är inte jämförbart med hen eftersom det syftar på en man. Om man avser en kvinna skriver man denna.
    då använder man det behändiga allround-ordet "den" istället.
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-08-07 19:22:27 följande:
    Japp. Nu är det inte så längre.
    bara på familjeliv Tungan ute
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Håller med TS) skrev 2012-08-23 14:32:15 följande:
    Jag avslutade min prenumeration på en tidning bara för att de började skriva det avskyvärda ordet "hen". 
    Så det så. 
    Bra gjort.

Det vackraste ordet i svenska språket är 'porrgömma'.
  • Jellybeanbaby
    Aaliyah skrev 2012-08-23 16:13:15 följande:
    Wow, vilket hjältemod att avsluta en prenumeration på en tidning för att den gör det otänkbara: försöker jobba för jämställdhet.
    Ja hahaha jag kan garantera dig att våra far-och mormödrar inte kämpade för att vi skulle ha ett ord som är helt fucking jävla onödigt år 2102. Få mig inte att skratta Kyss
  • Jellybeanbaby
    Aaliyah skrev 2012-08-23 16:24:49 följande:
    Så alla kvinnor i hela världen är jämställda med männen nu då?
    Hahahahahhahaha! ingen kommentar! Förutom skratt!
  • Jellybeanbaby

PS jag skrev fel årtal innan - jag vet att det är år 2012

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!