Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Jag hatar HEN!!!

Såhär säger pajasen till författare, som verkar vara en riktigt slemmig typ:

"– Varje gång man skriver "han" eller "hon" får man ett kulturhistoriskt bagage att förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten, säger författaren Jesper Lundqvist i ett pressmeddelande."

VEM TYCKER ATT DET ÄR OKEJ ATT FÖRVIRRA BARN KRING DERAS KÖNSROLLER?

Handuppräckning nu!

• Jellybeanbaby
    Plutteli skrev 2012-07-23 20:39:59 följande:
    Nej, det vet de inte alls. De vet vad de har för kön för att varenda jävel runt om dem generellt bankar in det i huvudet på dem.

Citerar min dotter som fyller fyra år om mindre än en månad: "Mamma vet du, jag är en pojke, det är du också, och V med" (V är lillasyster).-"Jaha, vad är en pojke då, vet du det?" - "Jaaa, en pojke, det är ju det du är om du är en flicka!"

SÅ bra koll har barn på sina kön ifall man ger fan i att påpeka det i allt de gör. Vi säger sällan saker med betoning på deras kön, på förskolan fokuserar de inte heller på deras kön. Hon tar inte skada av det på något vis. Hon vet massor om pojkar resp. flickor, hon har bara inte satt det i relation till sig själv eller folk runt om henne eftersom det för henne inte är viktigt.
    grattis till att ha stört ditt barn, allt i könsrollsforskningens namn.
  • Jellybeanbaby
    Veladis skrev 2012-07-23 20:51:10 följande:
    Men du sa ju själv tidigare att barn indentifierar sig med sitt kön först efter fem år sålder. Hur ska du ha det?
    Jag vill ha det som det alltid varit, frågor på det? Jag gillar normal forskning, inte den här nya onormala där alla ska avkönas så att queer-rörelsen kan växa sig starkare pga folks identitetsosäkerhet. Frågor på det?
  • Jellybeanbaby
    Veladis skrev 2012-07-23 21:40:30 följande:
    Då frågar jag dig, hur har det "alltid" varit?

Och varför är endast forskning som är i linje med rådande normer och traditionella synsätt OK? Vart tror ni vi hamnar om man endast får bedriva sådan forskning?
    Personligen, så känns det som att man vill förleda ungdomar längs en farlig väg. Nämligen förleda de som är osäkra i sina identiteter / könsroller, att hjärntvätta dem en smula och få dem att "spela för det andra laget" .

Jag inser förstås att det här låter väldigt naivt, men vi kvinnor är av fysiologiska anledningar "det täcka könet" medan män har lättare att bygga muskler, så det har blivit så att män är "the breadwinner" alltså den som försörjer familjen till största del. Jag tror att våra skillnader i kön är fysiskt och psykiskt betingande. Om jag hade ett litet barn så skulle jag inte säga t ex "lilla Greta, du får vara preciiis vilket kön du vill!" av rädsla för att förvirra barnet.

Vi snackar alltså om en hal väg som vi leder unga inpå, "slippery slope" som man säger på engelska.
  • Jellybeanbaby
    Veladis skrev 2012-07-23 21:59:26 följande:
    Ingen kommer att säga till lilla Greta: Vilket kön vill du vara? Det är inte det det handlar om. Däremot tycker jag att Greta ska erbjudas många olika sätt att vara flicka på och inte vara låst till "söt flicka som gifter sig och blir hemmafru". Vill gilla Star wars, spela hockey, gå fordonsprogrammet eller bli gruvarbetare ska hon få bli det utan att hennes kvinnlighet ifrågasätts.
    Fast det är inte Hen-påhittarnas agenda alls.
  • Jellybeanbaby
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-24 11:29:10 följande:
    Grattis till att du säger emot dig själv...
    Nej. "Identifiera sig med" är inte sammma sak som "att veta vad man har för organ".
  • Jellybeanbaby
    Opcode skrev 2012-07-25 00:27:23 följande:
    Har vi kommit fram till något så här 99 sidor senare?
    Nej. Vi har vetat sedan start att "hen" är ett gräsligt fult och onödigt ord.
  • Jellybeanbaby

Översättningar från bibeln har att göra med de ursprungliga ENGELSKA översättningarna. I engelskan är "människan" alltid en "han", medan i SVENSKAN är "människan" alltid en "hon".

Alltså borde de svenska bibelöversättarna satt in "hon" ist f "han", men det gjorde de inte, och det finns säkert nån anti-patriarkal som kan förklara varför bättre än jag kan.

• Jellybeanbaby

PS det har återigen inget med "hen" att göra. För mig är "Hen" en social konstruktion och inget riktigt ord.

• Jellybeanbaby

Länk till bloggen som jag lånade bilden ifrån:
    http://maukonen.wordpress.com/2012/02/21/hen-gor-inte-samhallet-mer-jamstallt/

Mycket intressanta åsikter. Bl a säger Anette Skåhlberg ifrån DN följande:

– Vi får inte ett mer jämställt samhälle genom att byta ut hon och han, utan vi riskerar att ta ett steg bakåt. I stället för att arbeta med att göra hon och han lika starka så använder man ”hen” för att slippa tänka på de problem vi egentligen har, säger hon.

och

–Alla barn är någon gång upptagna av snippa och snopp, hon och han och sin identitet, och att vara ett kön är en del av det och det viktiga är ju att hjälpa barn att fatta att hon och han är lika starka. Att de är lika mycket värda. Mindre skillnad mellan könen sker inte för att vi ändrar ett ord utan för att vi ändrar en attityd. Jag har pratat med vissa barn om ”hen” och de förstår inte varför hon och han inte kan vara lika starka som de är. Varför det behövs ett ord som ”hen”.

Glad
    Äntligen!

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!