• FMGA

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-09-23 19:32:31 följande:
    Snarare motangrepp. För min del har jag gått till hårt angrepp mot Faber för att Faber under flera månaders tid med en dåres envishet hävdade att JAG skulle vara en del av denna sk stadsfeminism och det kan jag GARANTERA att jag inte är trots att jag använder hen. Jag kan förklara seriöst bara så många gånger efter att ha kallats ultrafeministtaliban mm mm mm och sedan tar det skruv.

Det är så urbota löjligt att basera sina antaganden om en person och dennes lojaliteter på användandet av ett pronomen utan att ta in det minsta av det som sas i retur att det inte förtjänade något annat än ett förlöjligande.

Till sist verkade dock poletten ha trillat ner, men jag är inte intresserad av att kommunicera med vederbörande.   
    Faber är väl avstängd eller möjligen avregistrerad. I det senare fallet så kan vi nog se fram mot Faber återkomsten, såvida den inte redan har inträffat.
  • FMGA
    CMM skrev 2012-09-23 20:23:34 följande:
    Nu börjar man känna igen dig, även om "taliban" är utbytt mot "knallpulverskytt" i just den här tråden. Kombinera det med lite hat mot "småpojkar" (vore det inte mer passande att skylla små barns brist på uppförande på t.ex. deras föräldrar än deras könstillhörighet - eller passar inte det in i din världsbild heller?) och en släng ovett åt Pär Ströms håll och du har ett FMGA-inlägg i all sin otvetydiga prakt.

Hur var det din meningsfrände Faber uttryckte sig i ett inlägg han fick borttaget: Den första som kallar mig hen får kuken uppkörd i röven.

Nu är jag inte knallpulverskytt, så jag nöjer mig med att fråga om du vill att jag ska ge dig en elementär lektion i svensk grammatik - eller om du insisterar på att fortsätta kalla mig hen.

Det är helt ok i så fall. Det är ju faktiskt jävligt kul att hen även har spritt sig till motståndarna även om de sin natur trogen bara kan använda det i förolämpande syfte. 

• FMGA
    Element skrev 2012-09-23 20:25:57 följande:
    Det där är inget som jag minns från min skoltid och ingen bekant har upplevt det där. Att flickor på något vis skuffas undan av pojkar i utbildningssystemet är fantasier.
    Så uttryckte jag mig inte.

Jag påstod att pojkar tar betydligt större andel av lärarresurserna i anspråk än vad flickorna  gör i skolan.

Jag förstår att du inte kan acceptera att det är så.

Vilket inte innebär något för hur det förhåller sig i verkligheten i skolan. 

• FMGA
    CMM skrev 2012-09-23 20:38:25 följande:
    Ja, vad tycker du själv? Är "hen" värre än "taliban" att bli kallad? 
    Hmm, du har tidvis inte haft några problem med att kalla dem vars uppfattning du inte delar för talibaner, fanatiker eller andra tillmälen. Det var främsta skälet att jag tyckte din reaktion var så intressant när du själv blev kallad taliban.

Ska man vara ärlig så är ju också taliban en betydligt mer träffande benämning på antifeminister än på feminister mot bakgrund av de verkliga talibanernas kvinnosyn.

Jag kan skriva ungefär samma till dig som jag skrev till Jelly. Jag är inte kristen, jag har inte ambitionen att vända andra kinden till. Jag har inget emot att kalla dem som kallar andra för talibaner för talibaner. Men jag har inget behov av att göra detta.

Den här tråden har ett tydligt tema - att vi som använder hen är extremfeminister. Jag kallar mig inte ens feminist. Sluta att ge mig epitet som inte stämmer, utgå från vad jag skriver i stället så ska jag försöka göra detsamma.

Det finns inget värde i att försöka såra andra i onödan. 
  • FMGA
    Element skrev 2012-09-23 20:49:53 följande:
    Jag vill fortfarande veta vilka knallpulvergänget är?
    En benämning jag har använt i den här tråden på antifeminister som inte klarar av att argumentera på rationella grunder. 

Och jag vill fortfarande veta var i tråden jag hittar exempel på ett okritiskt hyllande av genusvetenskapen. 
  • FMGA
    CMM skrev 2012-09-23 21:03:39 följande:
    Jag har aldrig, det kan jag lova dig, kallat någon för taliban här. Fanatiker kan jag ha sagt, men då högst troligen generaliserande snarare än till någon enskild person. Innan du häver ur dig liknande anklagelser i fortsättningen skulle jag vilja att du länkar till dessa inbillade påhopp. Du kommer inte att hitta något sådant på mig, jag lovar dig det.

Inte heller har jag kallat någon härinne för extremfeminist, eller påstått att alla som använder "hen" är extremfeminister. Det jag har sagt är att ordet för mig är politiskt laddat och att jag därför inte vill använda det. Att jag faktiskt kan sympatisera med tanken på hur det är tänkt att användas, men att jag inte kan förlika mig med den nyss nämnda politiska anstrukenheten. Detta har jag dessutom fått bekräftat från flera håll härinne, då till och med några av hen-förespråkarna själva sagt att ordet faktiskt visst utplånar könsspecifika pronomen i vissa lägen (t.ex. när man skriver "hen" om sina barn eller i något annat sammanhang där kön "inte är relevant").

Jag blir inte sårad av lögner och halvsanningar folk skriver på internetforum, jag blir förbannad. Och, det ska villigt erkännas, det finns få som lyckats trycka på mina knappar så effektivt som du. 
    Du har ju bytt signatur så ofta. kan du nöja dig med att vi utgår från nu - eller vill du att jag ska börja rota bland dina avlagda signaturer?
  • FMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-23 21:00:48 följande:

Har ingen egen dotter, men vet vad du pratar om icke desto mindre. Cheers mate! Skål
    Jo, det är naturligtvis många som känner till det här. Det är tragiskt och mot en sån bakgrund blir det svårare att småle år tankarna på att det skulle finnas en helig svensk statsfeminism.

Men skål ändåSkål 
  • FMGA
    CMM skrev 2012-09-23 21:20:11 följande:
    Kör hårt. KlasKristian och Chazz Michael Michaels är mina gamla signaturer.
    Då får du ha tålamod och jag får hoppas att moderatorerna inte har behandlat årsgamla trådar alltför hårdhänt.

Till att börja med får du nöja dig med "helig svensk statsfeminism", ett påstående som varken kan bevisas eller motbevisas. Det fungerar säkert bra  i en diskussion med likasinnade men om du har för avsikt att försöka nå fram till den som inte delar dina åsikter har det exakt samma effekt och syfte (?) som min benämning knallpulvergänget, det blir ett hinder för skilda åsikter att ens förstå på vilka grunder åsikterna är skilda.

För mig är det helt obegripligt att man kan tro på existensen av en helig svensk statsfeminism. Visst, det finns ett politiskt konsensus att man bör sträva mot ett jämställt samhälle, men du brukar själv skriva att du är för jämställdhet. För att jag överhuvudtaget skulle kunna ha möjlighet att värdera texter som lutar sig mot påståenden om existensen av statsfeminism skulle jag behöva ha svar på nedanstående frågor:

Hur definierar du helig svensk statsfeminism? Och vilka argument har du för existensen av en sådan? Vilken är bakgrunden till att det existerar en helig svensk statsfeminism? Finns det motsvarigheter i andra länder - eller är Sverige det enda landet som styrs av en helig svensk statsfeminism?

Och för att anknyta till den här trådens tema: Anser du att bruket av hen är ett uttryck för den heliga svenska statsfeminismen och att vi som använder ordet medvetet eller omedvetet är verktyg för dess strävan att med hjälp av språkförändringar göra folket mer mottagligt för den heliga svenska statsfeminismens budskap?
  • FMGA
    CMM skrev 2012-09-23 21:38:39 följande:
    Flickorna skuffas alltså undan av pojkarna. Ändå får flickor generellt högre betyg än pojkar.

Något går inte ihop. 
    Mm, flickorna får lära sig att ta ansvar inte bara för sig själva utan också för en del pojkar som inte ens får lära sig att ta ansvar för sig själva.

Vilka tror du får bäst betyg. 
  • FMGA
    CMM skrev 2012-09-24 09:54:03 följande:
    FMGA, svar på din fråga om statsfeminism kommer, dock ej precis nu.

Men apropå det här med pojkar och flickor i skolan blir jag nästan illamående när jag läser hur ni totalt sågar pojkarna jämsmed fotknölarna. De inte bara tar för mycket lärartid i anspråk, nej tydligen räcker inte heller föräldrars och lärares insatser för att få dem på rätt spår utan här måste även flickorna i klassen hjälpa till. Det är ju rent och skärt skuldbeläggande och ingenting annat ni ägnar er åt. Konstruktivt? Nej, knappast - det är "manshat" så som det ligger i tiden att uttrycka det. Med skillnaden att det för en gångs skull inte är "vita medelålders män" aka gubbar som angrips utan barn.

Någon, jag tror det var FMGA, skrev tidigare i den här tråden att han fått upp ögonen för de här frågorna när han märkte att hans dotters livsutrymme i skolan skuffades undan för att små pojkar helt fräckt tog det. Jag har också en dotter och kommer att göra precis allt jag kan för att hon ska lära sig att ta för sig i livet och inte ta någon skit från någon. Däremot har jag också en son, och jag undanbeder mig väldigt bestämt nidbilden av honom som en som bara är till besvär, en som tar upp resurser som flickor behöver bättre och en som inte bara behöver uppfostras av mig och sin mamma utan även av tjejerna i klassen. 

Tack, CMM!

Där besparade du mig ansträngningen att behöva börja rota i gamla inlägg för att ge exempel på din debattteknik. Jag låter det jag citerar ovan vara exemplet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!