• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-07-20 18:02:37 följande:
    Se SOU 2006:75 där man friskt går på om maktstrukturer som inte finns, de är alltså foliehattar enligt dig.

en annan pärla:

Genus KI november 2009 där man faktiskt öppet använder ordet infiltration när man beskriver en av arbetsmetoderna.
    Det är alltså skolans arbete för jämställdhet du tycker illa om, jag trodde att du syftade på andra styrdokument som tog upp den tilltänkta introduktionen av hen i ett större sammanhang än skolans.

Men om vi begränsar oss till skolan. Vad är det i den nya skollagen som du tycker är särskilt diskriminerande mot pojkar och hur kopplar du t ex mitt användande av "hen" till detta?
  • FMGA
    The Green Witch skrev 2012-07-20 18:53:33 följande:
    Eurabihen.
    Underbart!
  • FMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 20:38:50 följande:
    Eurabia är ju det engelska namnet, men i Sverige talar vi dålig svenska!! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Hmm, det borde jag ha kunnat räkna ut.

Jag tror du har bättre koll på vilka konspirationsteorier som är i svang bland våra svenska fundamentalister än jag.

Men det är en fascinerande läsning för det mesta, jag såg att någon redan börjat rabbla om batikhäxor.

Det är väl en benämning på kvinnor som uppnått en sådan hög ålder att fundamentalisten betraktar henne som ett värdelöst sexualobjekt, som dessutom inte har förstånd att inse att hon är förbrukad utan fortsätter att ha synpunkter på samhällsutvecklingen trots att den gått henne förbi.

Eller har du någon bättre definition på vad våra svenska högerextremister (för det är väl bara de som använder begreppet?) menar med batikhäxa?

• FMGA
    CMM skrev 2012-07-21 00:13:07 följande:
    Prova att tycka tvärtemot FMGA om något, då blir du kallad lite vad som helst som tack.
    Oj, har du blivit purken för något.

Var inte så gråtmild den här gången också, försök  verbalisera dina känslor i stället.

Vi befinner oss ju ändå på ett diskussionsforum. 
  • FMGA
    Faber skrev 2012-07-21 12:00:06 följande:
    Vad dåligt påläst du är men man blir väl sådan när man tror att onda män jagar en hela tiden, då hinner man inte förkovra sig.
    Visst är jag dåligt påläst beträffande vad jag betraktar som gosskörens världsbild.

Jag tycker nog att reaktionen är den väsentliga i sammanhanget, dvs att gosskören går upp i falsett när den anser att sången om konspiratoriska  styrdokument, genustalibaner, batikhäxor och svensk statsfeminism störs  av oinsatta fanatiker.

Onda män jagar jag däremot inte, snarare noterar jag att förvirrade gossar alltid jagar upp sig när de inte får ha sina fantasier ifred.

Men om du väljer att fantisera på ett offentligt forum får du nog finna dig i att du kan få fantasier och språkbruk ifrågasatta.

Lustigt att det alltid tycks vara ett sånt ståhej på gosskören här på FL:s genusavdelning, åtminstone de få gånger jag läser här. Och än roligare att det lilla ordet "hen" får gosskören att misstänka att batikhäxorna har planer på att göra dem till kastratsångare.
  • FMGA
    Faber skrev 2012-07-21 13:29:28 följande:
    Jag sa aldrig att du jagade onda män, jag sa att du inbillar dig att onda män jagar dig så fort du inte får medhåll i dina politiska åsikter.
    Jaha.

Först konspirationer där batikhäxorna spelar en central roll i spridandet av statsfeminismen.

Och nu har du  fått för dig att jag anser mig vara förföljd av onda män så fort jag inte får medhåll i mina åsikter.

Kan du inte försöka ta dig samman och diskutera istället för att fantisera -  annars är risken uppenbar att du får för dig att resa till Blåkulla på jakt efter batikhäxornas hemliga styrdokument. 
  • FMGA
    Faber skrev 2012-07-21 15:20:37 följande:
    Det är väl klart du anser ju att jag fantiserar när jag hävdar att ordet har politisk laddning, du protesterar så mycket och använder härskartekniker så jag kan bara dra slutsatsen att du egentligen vet att det är så men av en eller annan anledning vill du inte erkänna det.
    .
    Nja, att "hen" har en stark politisk laddning för somliga är väl såväl dina inlägg som trådstarten goda exempel på. Ts drabbas av psykisk ohälsa när hen tvingas stöta på hen och du börjar fantisera om hemliga styrdokument där batikhäxor spelar en central roll i de statsfeministiska konspirationerna.

Likväl tycks de finnas gott personer som inte lägger någon som helst värdering i ordet.

Att "hen" får dig att tappa koncepterna fullständigt säger mycket om dig men väldigt lite om användarna av hen.

Vi lever inte på 1600-talet. Idag kan inte en gosskör - hur upprörda dess medlemmar än må vara - börja mässa om att de har mött häxor och skådat deras djävulska dokument förvänta sig att bli trodd.

Det finns ingen som har för avsikt att snöpa dig, du behöver inte känna dig jagad av batikhäxor. De finns ju inte ens på riktigt, bara i dina fantasier.

Och jo, jag protesterade en smula när du påstod att jag inbillar mig att jag jagas av onda män om jag inte får medhåll för mina inlägg. Men mot bakgrund av att tråden ligger under psykisk ohälsa borde jag möjligen ha avstått från att kommentera dina fantasier.

• FMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 15:41:52 följande:
    *ROFL*

Hen kanske tillhör NSMI - Nya Svenska Macho-Inkvisitionen! De läser Malleus Feministorum, Feministhammaren och jagar batikhäxor som vill förleda arma små barn till den djävulska jämställdheten!! {#emotions_dlg.djavulsk}   
    Jag vet inte vad jag ska säga annat än att somliga tycks bli så affekterade att de försvinner in i någon slags personlig dimma.
  • FMGA
    Faber skrev 2012-07-21 18:09:19 följande:

Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg

Sindra Peterson Årsköld, som är docent i biokemi vid Lunds universitet, har skrivit en mycket intressant krönika. Den tar upp genusfrågan. Sindra, som för övrigt har skrivit kommentarer på GenusNytt, berättar hur det gick till när hon tappade förtroendet för genusvetenskap och genuscoacher.

Låt mig citera ett stycke. Det handlar om när Tiina Rosenberg skulle hålla ett föredrag som en del i en omfattande ledarskapsutbildning. Åhörare var 30 akademiker med olika former av chefsansvar, däribland Sindra Peterson Årsköld. Jag citerar Sindra (vi kommer in när hon berättar om Tiina Rosenbergs agerande under sitt föredrag):

“Hon inledde seminariet otydligt, och efter en kort stund räckte min bordsgranne, en man från Lunds tekniska högskola, upp handen. Hon tystnade och vände sig mot honom; han tolkade detta som att han fått ordet och ställde en fråga. Det skulle han inte ha gjort. Med blixtrande ögon vrålade hon: Du är man, jag är kvinna, och därför håller du käften! Hon fortsatte därefter att ömsom skälla ut, ömsom förolämpa hela gruppen, oprovocerat och osammanhängande, i hela 45 minuter. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag har aldrig sett ett sådant hat. Den episoden var en väckarklocka för mig. Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

Jag tycker det är väldigt välformulerat. Jämställdhetsbegreppet är kapat, det är precis vad det handlar om. Om många gånger kan det kännas som att det är galningar som har kapat det.

Vi måste återta begreppet jämställdhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen, vare sig mer eller mindre. Lika spelregler, helt enkelt. Jämställdhet är inte genushysteri och manshat.

Läs Sindras krönika här. Den är mycket intressant på flera sätt.

Det är alltså dessa som ni sympatiserar med?

Så fick man då äntligen en förklaring. 

Det är bara några dagar sedan det startades en tråd av en kvinna som sade sig ha blivit misshandlad av en svart kvinna på tunnelbanan när hon påpekade att den svarta kvinnan borde få tyst på sitt barn - eller något sådant.
    Trådens syfte var att förmedla att det utifrån detta verkliga eller tänkta exempel är bevisat att svarta är mer aggressiva än vita.

Ditt syfte är alltså att förmedla att Tiina Rosenberg använder sig av pronomet "hen" (och på den punkten kan du ju naturligtvis ha rätt) och att det därmed kan anses bevisat att alla "hen"-användare delar Tiina Rosenbergs syn på män och kvinnor och förhållandet dem emellan.

Överhuvudtaget är det mycket vanligt med  fenomenet att någon väljer ut en enskild individ ur en tänkt grupp och utifrån denna individ försöker beskriva gruppens egenskaper.

Så jag fick alltså en förklaring till att du så säkert trodde dig kunna avgöra min ideologiska tillhörighet utifrån att jag använder mig av hen.
  • FMGA
    CMM skrev 2012-07-25 23:50:25 följande:
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
    Men var det verkligen nödvändigt att dra igång tråden igen. Du kanske inte far illa av diskussionen, men Faber har redan tappat koncepterna  och har gått igång med rödvinspimplande vaginaltalibanfeminister och Jelly som försäkrat att hon inte ska fortsätta att undervisa om att pronomen inte kan vara subjekt eller lära ut kemi är tillbaka.
    Snart kommer nog Faber  att börja käxa om batikhäxor också.

Du hade ju fått en förklaring. Jag klistrar in den här nedan. Visst jag hade kunnat skriva mitt barn likaväl - och/men då skulle du inte ha reagerat, trots att könet skulle ha varit precis lika dolt som med hen.

Glöm inte att tråden ligger under psykisk ohälsa, dvs att det finns exempel på att vissa människor faktiskt mår dåligt av att ordet är fritt för andra. Kanske dessa borde få vänja sig i lugn och ro: Hen är här för att stanna, åtminstone i skriftspråket. Varför inte låta dem som har fobier få en möjlighet att vänja sig successivt, tycker iallafall jag. 
    CMM skrev 2012-07-20 16:03:57 följande:
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  
    Nja, jag kan hålla med dig om att det kan verka fånigt, men i grunden och egentligen är det bara tragiskt.

Som du kan se är den här tråden placerad under psykisk ohälsa och ts skriver att hen mår mycket dåligt när hen ser ordet användas. I ts fall är detta med sannolikt bara en överdrift, men jag har skrivit så länge på nätet att jag tappat räkningen på de mordhot eller andra hot som personer som har svårt att tolerera andra åsikter än de egna riktat mot mig.

Visst. Det ärr helt absurt - och förmodligen inget annat än munväder från  psykiskt instabila talibaner av olika slag.
    Inte desto mindre föredrar jag att lämna ut så lite som möjligt om min familj.

Men i princip har du rätt: Jag skulle aldrig säga hen om mitt barn i verkliga livet, men mot bakgrund av det jag skrev ovan så var hen praktiskt - jag slapp ju skriva hon/han. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!