• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-08-26 12:36:25 följande:
    Nu har du blivit förvirrad, det är feministerna som är talibanerna.
    Visst.

Där har du ytterligare ett uppslag; du kan kräva lag på att feminister ska kallas talibaner, tillsammnans med kravet på förbud mot användande av hen kan effekten bli slående när du demonstrerar för din trosuppfattning. 

Ett annat tips är att hela demonstrationen klär sig i den där speciella spaningsdräkten som du brukar ta på när du smyger omkring bland Icas hyllor på jakt efter batikhäxor.Jag tror inte ni blir så många att det blir några större problem att sy upp några extra ex av munderingen.

Det fanns ju demonstrationer som så att säga blev stående inslag, t ex de galna mödrarna i Argentina förr. Om du lyckas få till stånd en hyfsad regelbundenhet i kraven på hen-andets avskaffande och talibanisserande av feminismen tillsammans med en spektakulär batikhäxejakt som stående inslag vid återkommande demonstrationer kan din talibandemonstration komma att bli ett inslag som lockar turister från hela världen.

Men glöm för allt i världen inte spaningsutstyrseln, utan den  uteblir en hel del av effekten och då kommer du  inte att få särskilt mycket mer uppmärksamhet än Pudas i sin låda fick på Sergels torg när det begav sig den gången.
  • FMGA
    Faber skrev 2012-08-26 15:07:38 följande:
    Hatgrupper är hatgrupper även om de har statens välsignelse.
    Visst är det så.

Men du kommer aldrig att få statens välsignelse för din önskan att förbjuda bruket av ordet hen.

Men även om jag inte sympatiserar med talibanens önskan att tvinga på andra sin egen religion, så måste jag erkänna att jag imponeras av din envishet.

Jag är övertygad om att du och några till fortfarande står på barrikaderna när jag tittar in i tråden nästa gång, om någon månad eller så.

Att fanatism ger styrka att även hävda de mest befängda av budskap kan man inte förneka. 
  • FMGA
    Faber skrev 2012-08-26 17:23:34 följande:
    Som att det finns ett patriarkat menar du?
    Det får väl bli ett svar till då - och ytterligare ett om du ger exempel på när jag använder mig av begreppet patriarkat.

Jag har självklart sett att du ställt frågan ett par gånger, men jag trodde att frågan var batikhäxespaningsrelaterad, inte att du reagerat på att jag skrivit om patriarkala strukturer eller något i den stilen.

Gör man det tycker åtminstone jag att man bör förklara vad man avser med detta. Själv föredrar jag att i så fall skriva om könsroller, det lustiga med könsroller är att de varierar såväl över tid som geografiskt, men att många anser att just den variant som de själva förespråkar är av gud eller biologin given.

Min uppfattning är att könsroller ofta vidmakthålls av av bägge könen och att de som hävdar att just deras syn på flickor och pojkar eller män och kvinnor kan vara åsiktstalibaner oavsett vilket kön de har. 

Om jag ska ta ett exempel också: Det faktum att manliga småbarnsföräldrar tillbringar mer tid på jobbet än någon annan grupp i samhället medan kvinnliga ofta går ned till deltid handlar bottnar minst lika mycket i att kvinnorna vill ha det så som att det är männens vilja. 
  • FMGA
    Sagoflickan skrev 2012-09-01 13:30:00 följande:
    jag hatar också hen och alla j-a henidioter!
    Mm, det är just detta som får många "hen"-användare att förvånat höja ögonbrynen: Hur kan man hata inte bara ett ord utan också de som använder det.

Det är ju dessvärre så uppenbart att många "hen"-hatare mår mycket dåligt av att utsättas för hen. Och oavsett om hatet grundar sig på bristande språkförmåga eller störningar i känsollivet eller direkta vanföreställningar kanske det bara är en tidsfråga innan de första personerna som drabbats av svårartat henhat når psykiatrin.

Inom vården kommer man självklart att söka sig förbi symptomen och se till hatets bakomliggande orsaker - och i bästa fall kunna erbjuda den drabbade hjälp, så att hen kan ta sig ur ett självdestruktivt hat.

Och så ska ju en slipsten dras. 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 14:20:09 följande:
    Hennandet kan nog ge upphov till ökat våld. Folk blir förbannade av att bli kallade för henn och slår ner hensägaren. Vi kanske rentav får se det första mordet med henmotiv?
    Hmm, och i domstolen kommer det naturligtvis att hävdas att våldet var berättigat och bara ett uttryck för självförsvar när den egna könsidentiteten blev häftigt attackerad.

Det kan nog bli rätt kul eftersom domstolarna kommer att tvingas försöka ge henhatarna en viss elementär språklig grund att stå på. Här i tråden har vi ju sett exempel på henhatare som förklarat att man inte får göra någon till ett subjekt.

• FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 15:52:14 följande:
    Förresten FMGA eller vad du heter, vad säger du om tonen i Knyttans inlägg? Är det bra att hetsa upp sig så över ett litet ord?

Jag såg nyss någon tråd som behandlade vilka trådar som är roligast att läsa. För mig är det alla henhatartrådar.

Hen är inte så viktigt för mig att jag kan bli upprörd, utan här får jag tillfälle att skratta åt fanatismen, utan att samtidigt bli beklämd eller känna ens en tillstymmelse till ilska - men visst kan jag förstå att en och annan kan  bli förbannad på dem som vill styra andras språkbruk.

Det senare att vilja styra över andra människors tänkesätt och språkliga uttrycksformer är heller inget nytt, fenomenet har alltid funnits och finns över hela jorden. Vid en jämförelse är dessutom våra egna henhatare rätt beskedliga jämfört med andra tanke- och språkfascister.

Det är klart att "den/denna" hade kunnat bli ett alternativ för en neutral uttrycksform, men min gissning är att det hade misslyckats eftersom så många uppfattar pronomet "den" som avpersonifierande.

Och hursomhelst är det  nog försent för "den" hen tycks vara här för att stanna.

Och i detta sammanhang kan det vara på sin plats att citera Edvard Persson :

"Kanhända det retar en del men i så fall är det deras eget fel."
  • FMGA

Det kommer tyvärr alltid att finnas människor som i brist på annat tror sig hitta rätt genom att anmärka på andras vanor. Jag snubblade nyss över en tråd där en person funderar på att anmäla att hon sett en annan person hos frisören trots att barnet till den friserade var på dagis.

Det finns ingen instans att anmäla "hen-missbruk" till,  vilket väl är grunden till de känslovallningar de rättrogna visar i den här tråden. Det finns liksom ingen möjlighet för den rättrogna att straffa den som hädar. Och hur hen än försöker så kan hen inte hindra någon från att bruka pronomet.

• FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-09-14 23:46:18 följande:
    Din jämförelse var tyvärr inte den allra bästa. Det är väl inget konstigt att en ny typ av fordon får ett nytt namn?

Om vi ska återgå till frågan om den och hen  så har jag än så länge inte sett några sakargument från dig eller någon annan varför hen skulle vara bättre än den. Det enda som sagts av vissa är att de tycker att hen LÅTER bättre än den. Det är ju precis samma argument som "hen-motståndare" använder. De tycker inte att ordet hen låter bra.

Respektera också att en del inte vill säga hen.

Kan du ge exempel på en person här på FL som kräver att andra ska använda "hen"?

Jag tror inte att du kan hitta någon, såvida du inte menar att själva användandet av hen är respektlöst mot de som far illa av att stöta på pronomet..

Det är väl fullt möjligt att det i framtiden blir "den" som fyller samma funktion som hen gör - eller snarare att det som alltid kommer att finnas en språklig mångfald såtillvida att "den" och "hen" kommer att leva vidare i språket, så småningom i fredlig samexistens där deras betydelse delvis sammanfaller.

Om man tar det konkreta exemplet med Ekorrn som satt i granen så kan den väl lika gärna få vara hen som den vad mig anbelangar - däremot har jag inget behov att vidareförmedla andras behov av närstudera könsdetaljer på ekorrar eller att utgå från att "han" är norm när man inte vet könet på någon. 
  • FMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 23:19:44 följande:

Den är precis lika "självgående" som en bil. Dessutom, varför hitta på nya ord på fordon? Det fanns ju redan flera passande ord! Eller sitter du och hycklar nu?
    Hmm,  Faber kanske har fallit för det gamla talessättet  "Peugeot, bilen för två - en sitter i, en skjuter på.

Apropå självgående, alltså. 
  • FMGA
    mammatilljulia skrev 2012-09-15 11:06:08 följande:
    Min dotter är en HON, vad hon vill vara när hon växer upp får hon bestämma själv. Men hon föddes som en tjej! När jag var gravid med henne så tog jag inte reda på könet, utan då hette hon lite alltmöjligt puttinuttigt istället. Den som kallar min dotter för HEN är inte välkommen innanför mina dörrar. För en tjej är en tjej, en kille är en kille! Vad dom väljer att bli i framtiden är DERAS beslut och INTE vårat!
    Och här har vi ytterligare ett exempel på en person som inte förstått betydelsen av hen.

Tittar man igenom alla dessa "hen"-trådar så blir det mycket tydligt att en stor del av reaktionerna bottnar i språklig förvirring. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!