• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • prinsessan15

Tack för svar tjejer!
    Vi har inte berättat för några än men precis innan plusset så hade jag börjat försök gå ner i vikt och börja träna men med plusset försvann motivationen :( känns jobbigt för jag kommer säkert få en massa frågor om vikten (fick det förra graviditeten)

• stor grön drake
    prinsessan15 skrev 2016-08-20 09:59:51 följande:

Hej alla!

Jag är i v.6 och undrar hur ni tänker kring kost och motion? Jag är så hungrig men samtidigt vill jag inte lägga på mig då jag har så svårt att gå ner i vikt! Hur har ni resonerat kring viktuppgång under graviditeten?

prinsessan15 skrev 2016-08-20 15:46:44 följande:

Tack för svar tjejer!

Vi har inte berättat för några än men precis innan plusset så hade jag börjat försök gå ner i vikt och börja träna men med plusset försvann motivationen :( känns jobbigt för jag kommer säkert få en massa frågor om vikten (fick det förra graviditeten)

Jag är eg ganska aktiv, det har dock varit dåligt med det hela året pga utbrändhet. Från att ha varit cyklist i över 10 år och tagit mig till jobbet på 20 minuter tog det 45 minuter (och då måste jag gå i uppförsbackar och var helt slut när jag kom fram) och det har inte funnits någon energi i musklerna att träna med. Så mitt utgångsläge är sådär nu när hösten och träningar börjar igen.

Men så länge du inte tänkte börja med någon extrem träning så kan du långt börja träna som gravid. Det kanske finns någon grupp för gravida där du bor? Här har funnits många, men såklart har alla upphört eller har uppehåll pga personalbrist. Vattengymnastik är skonsamt och bra både för överviktiga och gravida då man blir rörligare i vattnet, och har konstant motstånd så man slipper den värsta träningsvärken dagen efter. Det finns också mycket träningsprogram för gravida på nätet om du vill träna på gym

Ang mat så finns det en miljon konstråd att hitta, men vore jag du skulle jag ringa MVC och be dem om tid till en dietist. Då får du veta precis vad du behöver äta, och kan även hänvisa till att du följer en långsiktig plan om någon frågar. Eller då svarar du inte, för de har faktiskt inte med din vikt att göra.

Jag har fått illamående denna gång, och det är få saker jag kan äta utan kväljningar. Det mesta ger magont efteråt. Så denna gång finns en naturlig hämmare. Men tyvärr har jag inga bekymmer att äta godis och annat sött, så där får jag försöka ha karaktär istället. Det går varierande bra.
  • prinsessan15
    stor grön drake skrev 2016-08-20 17:48:02 följande:
    prinsessan15 skrev 2016-08-20 15:46:44 följande:

Tack för svar tjejer!

Jag är eg ganska aktiv, det har dock varit dåligt med det hela året pga utbrändhet. Från att ha varit cyklist i över 10 år och tagit mig till jobbet på 20 minuter tog det 45 minuter (och då måste jag gå i uppförsbackar och var helt slut när jag kom fram) och det har inte funnits någon energi i musklerna att träna med. Så mitt utgångsläge är sådär nu när hösten och träningar börjar igen.

Men så länge du inte tänkte börja med någon extrem träning så kan du långt börja träna som gravid. Det kanske finns någon grupp för gravida där du bor? Här har funnits många, men såklart har alla upphört eller har uppehåll pga personalbrist. Vattengymnastik är skonsamt och bra både för överviktiga och gravida då man blir rörligare i vattnet, och har konstant motstånd så man slipper den värsta träningsvärken dagen efter. Det finns också mycket träningsprogram för gravida på nätet om du vill träna på gym

Ang mat så finns det en miljon konstråd att hitta, men vore jag du skulle jag ringa MVC och be dem om tid till en dietist. Då får du veta precis vad du behöver äta, och kan även hänvisa till att du följer en långsiktig plan om någon frågar. Eller då svarar du inte, för de har faktiskt inte med din vikt att göra.

Jag har fått illamående denna gång, och det är få saker jag kan äta utan kväljningar. Det mesta ger magont efteråt. Så denna gång finns en naturlig hämmare. Men tyvärr har jag inga bekymmer att äta godis och annat sött, så där får jag försöka ha karaktär istället. Det går varierande bra.
    Tack!
    Vad tråkigt att du varit utbränd! :(
    Jag tänkte börja springa igen, min mamma har anmält mig till tjurruset, vet inte om det går att springa!

Gällande kost har jag också illamående men får inte som dig kväljningar av allt utan mår bra så länge jag tuggar på nåt.. Det gäller väl bara att hitta något nyttigt att tugga på istället för kex!

Vi kanske kan försöka stötta varandra lite. :)
  • stor grön drake
    prinsessan15 skrev 2016-08-21 18:39:41 följande:

Tack!

Vad tråkigt att du varit utbränd! :(

Jag tänkte börja springa igen, min mamma har anmält mig till tjurruset, vet inte om det går att springa!

Gällande kost har jag också illamående men får inte som dig kväljningar av allt utan mår bra så länge jag tuggar på nåt.. Det gäller väl bara att hitta något nyttigt att tugga på istället för kex!

Vi kanske kan försöka stötta varandra lite. :)

Gillar du morötter? De är ju ganska söta men räcker längre än ett kex (jag kan äta 3 tuggor morot...) annars är fullkornsskorpor mer mättande än kex.

Börja med att jogga och se hur det känns. Snart kommer du att märka att du blir andfådd mycket lättare än innan så ta det lugnt i början. Nu har jag noll koll på tjurruset men när jag väntade min son tog jag mig igenom tjejmilen i början av 7:e månaden. Minns inte längre om jag joggade mycket, eller bara gick raskt, men det gick jättebra.
  • Hallondricka

Hej alla!

Jag är i v.6 och undrar hur ni tänker kring kost och motion? Jag är så hungrig men samtidigt vill jag inte lägga på mig då jag har så svårt att gå ner i vikt! Hur har ni resonerat kring viktuppgång under graviditeten?

I min förra (första) graviditet var jag livrädd för att gå upp en massa i vikt eftersom jag redan vägde en hel del. Fick reda på tidigt att jag hade graviditetsdiabetes och började äta lågkolhydratskost och var supertrista med maten. Stundtals skitjobbigt att inte kunna äta det jag var sugen på (som juice, godis eller bröd....) men jag fick perfekta värden och mådde i övrigt bättre än någonsin. Gick ner 10kg fram till förlossningen.

Med den som ligger i magen nu har jag inte orkat vara lika noga. Kan inte vila eller äta på bestämda tider i och med det yrväder vi har hemma. Står på +- 0 sen inskrivningen och det känner jag mig nöjd med idag i vecka 25.
  • tuuli

Hej alla!

Risken/chansen, hur man nu väljer att se på det, finns att hungern går över förr än du anar. Jag var också vrålhungrig i vecka 6 och åt morötter och allt möjligt för att inte vara så hungrig jämt (rätt mycket mackor också..), sen kom vecka åtta och jag ville inte se åt mat.. levde på salta pinnar och citronvatten. Det blev bättre, men jag gick ändå ner tio kilo i rask takt. 

Nu i andra trimestern äter jag enligt tallriksmodellen, halva tallriken grönsaker/sallad för det mesta, lagad mat till både lunch och middag för jag står mig bättre då och blir mindre sugen. Tror det blir ungefär 1600-1700 kcal och det är rätt lagom - orkar iaf inte äta mer än så. Snacks äter vi lite på helgen (typ en liten portionsskål var), godis brukar jag inte köpa i vilket fall. 

Jag äter MYCKET bättre nu än när jag inte är gravid, kan jag säga! Önskar att det håller i sig sen också. Vill gärna lära mitt barn bra vanor, kommer från ett hem med ganska osunda matvanor själv, med en mamma som alltid åt för lite mat och fyllde på med socker och jojobantade jämt, och en pappa som åt på väldigt oregelbundna tider, ofta mitt i natten, mycket mackor och mycket gatukök, pga sitt jobb. Det är givetvis inte bara därför jag är tjock, maten flög inte in i min mun mot min vilja i vuxen ålder pga mina föräldrar liksom, men det är en del av storyn. Min mamma tror t.ex att jag ska bli tjockare av att äta riktig lunch istället för t.ex en tallrik fil, när det är exakt tvärtom - har gått ner varje gång jag börjat käka lunch. Men det kräver ju mer matlagning och planering av en också tyvärr. 
  • idetenklabordetvackra

Puh va flåsig jag har blivit nu de senaste , en liten lutning på Promenaderna och ja flåsar värre än när ja sprang vårruset förra året.. är i v30 snart & har väl gått upp 8-10 kg.. har varit tokigt sötsugen de senaste och för mycket fika/utemat har de blivit under sambons semester... tröttheten har kommit tillbaka samt illamående/yrsel.. hoppas de bättre snart.. ska baka bullar nu hehe.. bm tid på måndag igen, ska äntligen få träffa "min" bm, har hoppat mellan olika sen inskrivningen...känns rätt trist

• Fidelisen

Nu har jag varit på inskrivning

Informerade direkt om att jag inte kommer väga mig där.

Inte kommer att göra glukosbelastning (kollat luttrad eget socker då jag vet att jag kommer att få graviditetsdiabetes) och inte kommer att gå till diabetesmottagningen (såvida mina värden inte spårar ur)

Förklarade varför och min bakgrund och hon förstod mig.

• stor grön drake
    Fidelisen skrev 2016-08-25 12:09:00 följande:

Nu har jag varit på inskrivning

Informerade direkt om att jag inte kommer väga mig där.

Inte kommer att göra glukosbelastning (kollat luttrad eget socker då jag vet att jag kommer att få graviditetsdiabetes) och inte kommer att gå till diabetesmottagningen (såvida mina värden inte spårar ur)

Förklarade varför och min bakgrund och hon förstod mig.

Hur kändes resten av inskrivning? Trivdes du med din BM?
  • Fidelisen
    stor grön drake skrev 2016-08-25 17:11:57 följande:

Hur kändes resten av inskrivning? Trivdes du med din BM?

Den kändes ok. Bm blir nog bra.
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.