• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-07-26 13:43:00 följande:

Alla har ju risk, visst de är större risk om man är överviktig men inget måste, men de sitter djupt det där :/

visst gör det!

Jag blir alltid lika irriterad på vårdpersonals uppenbara förvåning över mina perfekta, hälsosamma värden, även vid utökad provtagning med kolesterol och fettvärden. Sen hugger de alltid på BMI, och talar om hur farligt det är att väga då mycket som jag gör. Har lyst att påpeka att jag inte bor under en sten och vet att det är skadligt. Sen kommer alltid att dra ner på alkohol och läsk, och jag upprepar att jag dricker alkohol typ 3-4 gånger om året, och då måttligt, och läsk mer sällan än en gång i månaden. Blir trött.
  • idetenklabordetvackra

Va hos bm igår och lyssnade på hjärtat , mina värden och allt var på topp :) hon fråga inte ens om vikten men ja vägde mig på morgonen ifall de skulle komma, viktökning 6.5 sen start, är i 24+5 nu :) sambon va me för första gången där och de va så roligt att höra bebisens hjärta , 135/min & den va sjövild när hon börja lyssna, den gilla de inte haha

Har fått resterande tider och hon ringde direkt till fl om mitt förmodliga snitt ist för stt skicka remiss , så vi kan få ett beslut snart och jag kan förbereda mig inför fl :) jag berättade att jag mår väldigt bra som.gravid , promenerar mycket & äter bra mat (oftast) såklart en glass lr tre slunkit ner i sommar..

• tuuli

Fick äntligen svar på mitt NIPT igår kväll, efter två tester och en månads orolig väntan. Fostret har normala kromosomer (iaf har den ingen av de tre vanligaste trisomierna de testar för) och det är en pojke. :) Så nu ska jag äntligen slappna av lite och börja titta på babygrejer! Är i vecka 16 nu så det kan få vara dags. 

• stor grön drake
    tuuli skrev 2016-07-27 14:57:59 följande:

Fick äntligen svar på mitt NIPT igår kväll, efter två tester och en månads orolig väntan. Fostret har normala kromosomer (iaf har den ingen av de tre vanligaste trisomierna de testar för) och det är en pojke. :) Så nu ska jag äntligen slappna av lite och börja titta på babygrejer! Är i vecka 16 nu så det kan få vara dags. 

Grattis
  • Hallondricka

Är i vecka 21 nu och jag känner mer och mer för varje dag att kg vill ha ett planerat kejsarsnitt. Min förra förlossning var inte särskilt kul, får panik bara jag tänker på den.

Blev igångsatt en onsdag för att dem tyckte att vår dotter växt för lite. Bebisen blev stressad av medicinen och hjärtljuden gick ner då och då. En gång försvann det helt och då rusade det in folk i rummet jag låg i och klädde av mig alla kläder utan att säga vad som hände och körde iväg sängen med ilfart till ett förlossningsrum. Allt visade sig vara ok, men dem gav ingen mer medicin.

Vi fick sova och på morgonen meddelade dem att vi skulle försöka på samma sätt igen. Fick den hemska medicinen igen men fick avbryta senare under dagen för samma saker hände igen. Trodde ett tag att vi inte skulle få med oss något barn hem.

Vi fick sova igen och på dag tre svepte dem hinnorna och gav värkstimulerande dropp. Bebisen hade bajsat i fostervattnet men det var tydligen ingen fara... värkarna kom igång med buller och bång. Jag tålde inte syrgasen så jag kräktes mellan varje värk. Efter några timmar kom narkosläkaren och la ryggmärgsbedövning, hade då bara några sekunder mellan varje värk men hade inte öppnat mig något. Precis som dagarna innan gick bebisens hjärtljud ner vid varje värk och dem sänkte dosen av det värkstimulerande droppet för att låta bebisen vila lite. Men samma sak hände igen när dem höjde dosen. Till slut vid ett skiftbyte kl. 23 på kvällen kom det äntligen en vettig barnmorska som avbröt allt och sa att vi inte kunde fortsätta så här, bebisen behövde komma ut nu. Så vaket akut kejsarsnitt kl.23.45 när vi redan var helt slut. Jag reagerade dåligt på någon medicin under operationen och låg och kräktes hela tiden.

Som tur väl var mådde vår dotter kanon och har gjort enda sen dess, men jag vill inte gå igenom detta igen.

• stor grön drake

Hallondricka

Herregud vad hemskt. Min bästa vän har tyvärr upplevt liknande, 3 dygn av igångsättning som slutade i urakut snitt. Dessutom komplikationer i läkningen av snittet för att alla muskler var för svaga för att börja läka ihop direkt, kroppen hade ingen reserv till läkning

Har du pratat med din BM om detta? Jag har förstått att det kan vara lättare att få stöd för planerat snitt via Aurora BM, men även pratat med folk som känt att de bara försökt övertyga dem om att föda vaginalt endå.

Jag är så glad att sonen kom lätt, om än allt för snabbt så han var rätt medtagen. Jag hoppas denna nya krabat kommer lika "lätt".

• Tess1990

Börjar känna mig otursförföljd nu :/

Först de med lågt sittande moderkaka som jag inte får veta förren i v.32 hur de utvecklas och att jag inte är immun mot röda hund

Och nu har sonen fått "Femte sjukan" och jag tror jag blivit smittad :(

Min mamma vet inte om jag haft de som liten men även om jag haft de så är de inte säkert att jag är immun för har ju blivit vaccinerad mot röda hund minst 2 gånger men inte blivit immun så verkar ju vara nåt med mitt immunförsvar som är tokigt..

Ska ringa MVC imorrn och tror jag kommer få ta blodprov för att kolla, innebär risker för fostret isf, bland annat död och blodbrist.. kul!

Ska väl vara "glad" att de iaf inte är min övervikt som kanske sabbar allting... ("livliga drömmarna" har börjat nu också.. drömde inatt att sambon var otrogen.. mår inte så psykiskt bra just nu kan jag ju säga..)

• stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-08-04 18:11:43 följande:

Börjar känna mig otursförföljd nu :/

Först de med lågt sittande moderkaka som jag inte får veta förren i v.32 hur de utvecklas och att jag inte är immun mot röda hund

Och nu har sonen fått "Femte sjukan" och jag tror jag blivit smittad :(

Min mamma vet inte om jag haft de som liten men även om jag haft de så är de inte säkert att jag är immun för har ju blivit vaccinerad mot röda hund minst 2 gånger men inte blivit immun så verkar ju vara nåt med mitt immunförsvar som är tokigt..

Ska ringa MVC imorrn och tror jag kommer få ta blodprov för att kolla, innebär risker för fostret isf, bland annat död och blodbrist.. kul!

Ska väl vara "glad" att de iaf inte är min övervikt som kanske sabbar allting... ("livliga drömmarna" har börjat nu också.. drömde inatt att sambon var otrogen.. mår inte så psykiskt bra just nu kan jag ju säga..)

Nej men fy och usch!

Hoppas du får bra stöd och att du kan få medicin och "allt blir bra" kram
  • Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-08-04 18:23:18 följande:

Nej men fy och usch!

Hoppas du får bra stöd och att du kan få medicin och "allt blir bra" kram

Orkade inte ringa mvc nu i fredags.. ska ringa på måndag, har koll på när sonen började visa symptom och när jag troligen blev smittad och är jag smittad finns de inget att göra förutom att vänta och se om bebisen blir sjuk och isf hur allvarligt :(

Enda behandlingen har inte ens bevisad effekt utan de är lite 50/50 om de kanske funkar..

Känns som en jävla mardröm! Går in i v.24 idag, upplevt nästintill varje skit symptom man kan ha, illamående, kräkning, foglossning, diarre, förstoppning, konstiga drömmar, humörsvängningar, ligament smärta, oro och otillräcklighets känslor.. kanske till ingen "nytta" nu då :(

Varje gång hen sparkar undrar jag om de är sista gången.. och på allting så slutar min sjukskrivning snart, arbetsförmedlingen vill ha möte (måste vara inskriven arbetsökande eller sjukskriven, annars får sonen inte gå på förskolan..) sonen ska skolas in på en ny förskola nästa vecka och min syster + hennes kille ska bli inneboende hos oss om 2 veckor.. så minst sagt stressad och orolig!
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.