• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Tvåbarnsmamman79
    Tess1990 skrev 2016-08-04 18:11:43 följande:

Börjar känna mig otursförföljd nu :/

Först de med lågt sittande moderkaka som jag inte får veta förren i v.32 hur de utvecklas och att jag inte är immun mot röda hund

Och nu har sonen fått "Femte sjukan" och jag tror jag blivit smittad :(

Min mamma vet inte om jag haft de som liten men även om jag haft de så är de inte säkert att jag är immun för har ju blivit vaccinerad mot röda hund minst 2 gånger men inte blivit immun så verkar ju vara nåt med mitt immunförsvar som är tokigt..

Ska ringa MVC imorrn och tror jag kommer få ta blodprov för att kolla, innebär risker för fostret isf, bland annat död och blodbrist.. kul!

Ska väl vara "glad" att de iaf inte är min övervikt som kanske sabbar allting... ("livliga drömmarna" har börjat nu också.. drömde inatt att sambon var otrogen.. mår inte så psykiskt bra just nu kan jag ju säga..)

Oj hoppas allt går bra ändå med bebisen! Jag drömmer oxå livliga konstiga drömmar ofta med otrohet inblandat det var samma de andra graviditeterna. Ibland känner man sig olustig hela dagen :(.
  • idetenklabordetvackra

Min bebis har varit väldigt lugn i 2 dagar nu, lever rövare annars så hela magen gungar.. nu börjar jag bli nojig.. visst den kan ha vänt sig inåt, för magen är lite mindre ?! Senast igår morse såg vi den vända sig (tror vi iaf hela magen rulla) sen efter de har ja inte kännt mycket.. försökt med iskallt vatten , ligga med benen indragna,ligga på vänstersidan,buffa på magen.. Borde väl ringa mvc men är en sån där som känner mig jobbigoch tar upp deras tid om nu allt ser bra ut vd kontroll, vilket de säkert gör oxå.. är i 26+3 idag

• Fröken W
    idetenklabordetvackra skrev 2016-08-08 08:58:18 följande:

Min bebis har varit väldigt lugn i 2 dagar nu, lever rövare annars så hela magen gungar.. nu börjar jag bli nojig.. visst den kan ha vänt sig inåt, för magen är lite mindre ?! Senast igår morse såg vi den vända sig (tror vi iaf hela magen rulla) sen efter de har ja inte kännt mycket.. försökt med iskallt vatten , ligga med benen indragna,ligga på vänstersidan,buffa på magen.. Borde väl ringa mvc men är en sån där som känner mig jobbigoch tar upp deras tid om nu allt ser bra ut vd kontroll, vilket de säkert gör oxå.. är i 26+3 idag

Har också precis haft några lugna dagar, är i 33+6. Min bebis verkar ha nåt sånt mönster. Fullt ös ca 2 veckor för att sen "vila sig" i 3-4 dagar. Men även om jag kunnat urskilja det här mönstret så blir jag jättenervös och orolig.

Känner du av bebisen alls? För det är ju det viktigaste.

Jag ringde förlossningen när jag var i vecka 27-28 för att jag var orolig. Bm som jag pratade med då sa att bebisen fortfarande hade gott om plats och antagligen, som du redan är inne på, vänt sig och sparkar mot min rygg och att jag därför inte kände rörelserna lika hårt och ofta. Hon gav mig rådet att äta något och sedan lägga mig på vänster sida och räkna rörelser. 10 rörelser inom två timmar anses som normalt. Men hon påpekade också att om jag var orolig så var jag välkommen på en kontroll. Men hennes ord och att jag kände över tio rörelser på en halvtimme fick mig att känna mig lugn så jag åkte inte in.

Som sagt, jättesvårt att säga vad man ska göra. Men är du orolig så ring förlossningen.
  • Hallondricka

Jag köpte faktiskt en sån där lite grej man kan höra hjärtljuden hemma med. Skulle vara för att lugna mig då vi fick frösta ultraljudet så sent i graviditeten. Blev dock inte lugn alls då jag heller inte hittade några hjärtljud. Dock morgonen samma dag som ultraljudet i v. 18 el 19 hörde jag det.

Den jag köpte är från clearblue och kostade runt 300kr. Kanske ni kan ta till om ni oroar er och inte vill besvära någon. Hoppas allt är bra med bebisarna :)

• Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-08-06 23:20:12 följande:

Oj hoppas allt går bra ändå med bebisen! Jag drömmer oxå livliga konstiga drömmar ofta med otrohet inblandat det var samma de andra graviditeterna. Ibland känner man sig olustig hela dagen :(.

Jag vaknar ibland av att jag vill ge sambon en örfil ^^ men gör de såklart inte då, men ja känslan från drömmen sitter i ett bra tag!

Förra graviditeten drömde jag flera gånger att sambon eller nån av mina systrar dog :( de var läskigt!

Men inte fått nån sån dröm än och hoppas jag slipper.

Tagit blodprovet för att kolla antikroppar nu, fick prata med en annan barnmorska än min vanliga och hon lät inte så optimistisk om jag var smittad :/ så hoppas verkligen jag inte fått de/är immun!

Jobbigt att fokusera på någonting just nu innan vi vet, får svaret om några dagar.
  • idetenklabordetvackra
    Fröken W skrev 2016-08-08 09:43:14 följande:

Har också precis haft några lugna dagar, är i 33+6. Min bebis verkar ha nåt sånt mönster. Fullt ös ca 2 veckor för att sen "vila sig" i 3-4 dagar. Men även om jag kunnat urskilja det här mönstret så blir jag jättenervös och orolig.

Känner du av bebisen alls? För det är ju det viktigaste.

Jag ringde förlossningen när jag var i vecka 27-28 för att jag var orolig. Bm som jag pratade med då sa att bebisen fortfarande hade gott om plats och antagligen, som du redan är inne på, vänt sig och sparkar mot min rygg och att jag därför inte kände rörelserna lika hårt och ofta. Hon gav mig rådet att äta något och sedan lägga mig på vänster sida och räkna rörelser. 10 rörelser inom två timmar anses som normalt. Men hon påpekade också att om jag var orolig så var jag välkommen på en kontroll. Men hennes ord och att jag kände över tio rörelser på en halvtimme fick mig att känna mig lugn så jag åkte inte in.

Som sagt, jättesvårt att säga vad man ska göra. Men är du orolig så ring förlossningen.

Jo jag känner den men inte alls som förut då kände ja den hela dagarna till och från..nu är så lugnt och lång tid emellan tkr jag så blir orolig.. drack 2 glas isvatten igår och la mig på sidan och räknade

De var över 10 rörelser på kort tid men det är lugnet som gör mig nervös.. ska ringa om min oro inte släpper, har legat nu på morgonen och bara fått 2 kickar.. kanske har vant mig så jag inte tänker på dem hela tiden lr så har den viloperiod.. det är bara ovant :/ har bara en olustig känsla så går runt och är irriterad:( är.nog bara oro för att de inte gått bra innan för oss...
  • idetenklabordetvackra
    Hallondricka skrev 2016-08-08 13:18:36 följande:

Jag köpte faktiskt en sån där lite grej man kan höra hjärtljuden hemma med. Skulle vara för att lugna mig då vi fick frösta ultraljudet så sent i graviditeten. Blev dock inte lugn alls då jag heller inte hittade några hjärtljud. Dock morgonen samma dag som ultraljudet i v. 18 el 19 hörde jag det.

Den jag köpte är från clearblue och kostade runt 300kr. Kanske ni kan ta till om ni oroar er och inte vill besvära någon. Hoppas allt är bra med bebisarna :)

Åh jag har en doppler feån CB som jag aldrig testat, är rädd att ja inte hittar hjärtljud och blir mer rädd :/ men kanske testar ikväll när sambon kmr hem
  • idetenklabordetvackra

Efter att ha svept 2 chokladbollar så vände sig bebis och levde rövare igen..så efter 3 dagar känns de bra igen..att man kan bli så himla orolig!!! Jösses kände inte igen mig själv.. men nu är jag glad igen.. har spänt mig så att jag nu har huvudvärk.. hoppas de lättar nu när ja kan slappna av igen :)

• stor grön drake
    idetenklabordetvackra skrev 2016-08-09 14:38:21 följande:

Efter att ha svept 2 chokladbollar så vände sig bebis och levde rövare igen..så efter 3 dagar känns de bra igen..att man kan bli så himla orolig!!! Jösses kände inte igen mig själv.. men nu är jag glad igen.. har spänt mig så att jag nu har huvudvärk.. hoppas de lättar nu när ja kan slappna av igen :)

Vad skönt att höra
  • Hallondricka

Är i vecka 23 nu och börjar känna sparkarna tydligare. Har moderkakan i framvägg så känns lite annorlunda emot vad det gjorde med dottern. Denna lille krabaten sätter igång med discodans runt 7 halv 8 på kvällen och siktar in sig på blåsan. Svider nästan som vid urinvägsinfektion men bara när sparkarna träffar rätt..

Ställde mig på vågen idag med. Plus minus noll fortfarande. Känns bra då jag redan ligger på 130-sträcket. Men riktigt tråkigt, inget godis, bröd eller annan mat som är typ gott. Men det är för en god sak.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.